Scheiding moeder en stiefvader

jefe
Topic Starter

Scheiding moeder en stiefvader

#1 , 23 jun 2013 15:32

Hallo,

Mijn moeder en stiefvader gaan scheiden. Ze hebben samen een huis. Mijn stiefvader gaat mijn moeder uitkopen. Wat gebeurt er als mijn stiefvader (hopelijk duurt dit nog lang) sterft? Heb ik enige aanspraak op een deel van dit huis of enkel zijn eigen kinderen?

Bedankt voor een antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 23 jun 2013 16:43

Op dit moment erf jij van uw stiefvader enkel als hij u in zijn testament vermeldt. Als hij gaat scheiden van uw moeder , denk ik niet dat hij dat nog zal doen. Het zullen enkel zijn eigen kinderen zijn , die van hem erven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

eylis

#3 , 23 jun 2013 19:08

jefe, als je stiefvader je moeder uitkoopt voor haar deel van het huis, wordt het huis van hem. Het erfdeel waar je later als erfgenaam aanspraak op kan maken is uiteraard de geldsom die je moeder nu ontvangt voor de uitkoop van haar aandeel in het huis. Maar vergeet niet: je moeder kan (en mag) tijdens haar leven bepalen wat ze met haar geld doet. Ook als ze samen waren gebleven, konden je stiefvader en moeder tijdens hun leven doen wat ze willen met dat huis: houden of verkopen en samen reizen maken en feestjes bouwen. Wat er uiteindelijk overschiet van je moeders geldsom is jouw erfenis dus.
en wat het testament bestreft. Het is inderdaad erg onwaarschijnlijk dat je stiefvader je zal benoemen in zijn testament.

Reclame

Terug naar “Archief”