internet verkoop aan minderjarige

box24
Topic Starter

internet verkoop aan minderjarige

#1 , 09 jul 2013 10:28

beste Mijn zoon heeft blijkbaar scheermesjes besteld via internet die waren gratis maar je moest de verzendkosten betalen nu mijn zoon is 13 jaar.Dit alles buiten mijn weten, ik heb nooit iets ontvangen of gehoord tot ik gisteren een brief in de bus vind van een deurwoorder uit brussel een ingebrekestelling en dat ik 15 dagen de tijd heb om te betalen.Dus ik neem contact op met de gerechtsdeurwaarder en vraag over wat het gaat en vertel hem ook dat er nooit iets geleverd is en dat wij van niets weten ,dus hij zegt dat ik dat allemaal op mail moet zetten .Nu dat is dus gebeurd maar heb nog altijd niets gehoord ik vertrek op verlof en wil niet voor verrassingen staan als ik terug kom,mijn vraag naar jullie toe is kunnen ze mij iets laten betalen? en wat moet ik nu verder doen?Het gaat over de firma COURLUX INTERNATINAL (FLEXIFRONT).Wat ik ook vreemd vind is dat de brief van de gerechtsdeurwaarder niet per aangetekende zending is verstuurd naar mij

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 09 jul 2013 11:05

Deurwaarder treed waarschijnlijk op als incasso, en kan dus enkel maar trachten op minnelijke wijze de schulden te vorderen. Of anders gesteld, hij kan u alleen maar "vragen" om te betalen. De deurwaarder gebruikt eigenlijk dus zijn titel om zijn brief officiëler te laten lijken dan hij is. Verdere stappen kunnen alleen maar na een vonnis.

Laat de deurwaarder weten dat u het pakket in kwestie niet heeft ontvangen, en dat u over deze zaak geen verdere communicatie wenst te ontvangen tenzij eerst het bewijs van levering aan u wordt bezorgd (verzender is namelijk verantwoordelijk voor de levering, niet de ontvanger). En dat u, als dit bewijs niet aan u wordt bezorgd, u bij elke poging om contact met u te nemen (brief, mail, telefoon, ...) klacht zal neerleggen wegens stalking (hetgeen u dan ook werkelijk doet).

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 jul 2013 11:19

Je bent blijkbaar niet de enige:
http://www.klacht.nl/courlux-international/" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Vandebos

#4 , 09 jul 2013 12:54

Blijkbaar verplaatsen ze hun klantenbasis nu naar België. Nederland wordt hen waarschijnlijk te warm onder de voeten...

Ter informatie, het gaat over een bedrijf gezeteld in Zwitserland. (Gelet op de talloze andere post-order bedrijven met een bedenkelijk reputatie die Zwitserland als zetel hebben vermoed ik een lakse wetgeving..)

box24
Topic Starter

#5 , 10 jul 2013 09:33

op reactie van Turaki: heb mail gestuurd naar deuwaarder waarin ik hem heb gezegt dat ik niets ontvangen heb en gevraagt achter bewijs van levering tot nu nog niets gehoord.

bartvdv

#6 , 10 jul 2013 09:58

Mag een minderjarige eigenlijk wel bestellingen plaatsen op het internet of ingaan op aanbiedingen zonder toestemming van de ouders? En hoort de leverancier dat niet eerst te checken? Ik weet dat sommige rechters sommige productaanbiedingen zoals gsm-abonnement bv. wel 'aanvaarden'.

box24
Topic Starter

#7 , 10 jul 2013 10:09

tja bartvdv die vraag stel ik mij ook is amper 13 jaar en als ik de advertentie bekijk is ze misleidend gratis scheermesjes maar verzendkosten betalen ? Zou het betalen als ik ze inderdaad ook had gekregen.

Turaki

#8 , 10 jul 2013 10:17

Mag een minderjarige eigenlijk wel bestellingen plaatsen op het internet of ingaan op aanbiedingen zonder toestemming van de ouders? En hoort de leverancier dat niet eerst te checken? Ik weet dat sommige rechters sommige productaanbiedingen zoals gsm-abonnement bv. wel 'aanvaarden'.
Wettelijk gezien kan een minderjarige geen contracten afsluiten, maar rechters beseffen zeer goed dat dit tot absurde situaties kan leiden om dit te letterlijk te nemen. Denk maar aan de 10-jarige die op schoolreis een snoepje wil kopen, de 12-jarige die met zijn communiegeld een eerste laptop koopt, of de 16-jarige die liever alleen kledij gaat kopen. Wettelijk gezien allemaal verboden, maar geen enkele rechter die ook zo zal oordelen.

box24
Topic Starter

#9 , 10 jul 2013 10:49

Ja turaki ok dat vind ik ook normaal maar dan betaald de minderjarige met cash geld dit lijkt mij toch anders of ben ik mis ?

bartvdv

#10 , 10 jul 2013 10:53

Wettelijk gezien kan een minderjarige geen contracten afsluiten, maar rechters beseffen zeer goed dat dit tot absurde situaties kan leiden om dit te letterlijk te nemen. Denk maar aan de 10-jarige die op schoolreis een snoepje wil kopen, de 12-jarige die met zijn communiegeld een eerste laptop koopt, of de 16-jarige die liever alleen kledij gaat kopen. Wettelijk gezien allemaal verboden, maar geen enkele rechter die ook zo zal oordelen.
Ik denk dat je daar toch het onderscheid moet maken tussen het internet en het dagelijkse leven, en zelfs de aard van de aankoop. Voor hetzelfde geld had de zoon een dure flatscreen besteld. Dan had de TS de aankoop wél makkelijk(er) kunnen laten ontbinden omdat de verkoper beter had moeten weten.

Turaki

#11 , 10 jul 2013 11:01

Tegenwoordig is een CD, DVD, of spel bestellen via het internet iets dat iedere puber wel eens doet. Je enkel hierop baseren is dus niet mogelijk.

box24
Topic Starter

#12 , 10 jul 2013 11:20

ok maar als je iets koopt via internet en het word geleverd moet moet je dan niet altijd teken voor ontvangst?

Turaki

#13 , 10 jul 2013 11:45

ok maar als je iets koopt via internet en het word geleverd moet moet je dan niet altijd teken voor ontvangst?
Neen, al vaak kleine pakketjes gewoon in de brievenbus gevonden.

box24
Topic Starter

#14 , 10 jul 2013 11:49

ja ok maar wat zegt de wet kunnen ze mij doen betalen of niet of kan zomaar alles want dan kan iedereen iets bestellen in iemand anders zijn naam ?

Turaki

#15 , 10 jul 2013 12:06

Ze moeten 2 zaken bewijzen:
-dat u (of uw zoon) iets besteld hebben
-dat het pakket geleverd is

Als 1 van de 2 niet bewezen is, dan kunnen ze u niet verplichten te betalen.

Terug naar “Archief”