Geachte, vorige week ontdekte mijn echtgenoot een plas water op het door ons gehuurde perceel op een kampeerplaats in het Antwerpse. Mijn man is meteen naar de verantwoordelijke gestapt om dit mede te delen. De verantwoordelijk die eerst mijn man uitkafferde is dan nadien met hem de waterleiding gaan afzetten. Tevens werden de waterstanden dan ook genoteerd. Er zou 657 cubic water weg gelopen zijn.
Volgens de verantwoordelijke zouden wij opdraaien voor dit verlies (2500 euro), daar de lekkage op ons terrein bevindt. De eigenaar wist mijn man toen te vertellen dat de vorige huurder (dit moet jaren gelden zijn - wij huren nu dit stuk voor een 3de jaar en voordien heeft deze grond jaren leeg gestaan) toendertijd een koppeling had geplaatst.
M.a.w. de eigenaar wist van een probleem maar heeft dit nooit aan ons verteld, tevens de waterleiding die gaat van de teller tot juist aan de plaats waar de aansluiting dient te gebeuren met de caravan is door de eigenaar (of in opdracht van de eigenaar) gelegd. De waterleiding waar de lekkage zich bevindt ligt een 40 cm onder de grond.
In het contract staat echter het volgende :
5. Nutsvoozieningen
De huurders verbinden zich ertoe alle nutsvoozieningen in of aan hun verblijf uit te voeren conform de wettelijke bepalingen ter zake (zie huishoudelijk regelement). Uit veiligheidsoverwegingen kan de verhuurder de nutsvoorzieningen stop zetten.
Zelfs indien de verhuurder aansprakelijk zal kunnen gesteld worden, om welke reden dan ook, zien de huurders af van elke verhaals of vorderingsmogelijkheid, terwijl ze zich daarnaast verbinden de verhuurder te vrijwaren betreffende ieder aanspraak of vordering die voortvloeit uit het in huur geven van het perceel en het erop geplaatst verblijf.
Het huishoudelijk regelement waarnaar men verwijst
Nutsvoorzieningen : electriciteitsnet moet voldoen aan de wettelijke bepalingen, het waternet moet een hoofdkraan bevatten. Er dient een septic tank met sterfput aanwezig te zijn.
Mijn vraag is nu, draaien wij nu op voor deze kosten ? en dienen wij deze leiding te vervangen - 10 meter leiding van aan de teller tot aan onze hoofdkraan + de nodige werkuren en we zitten dus ook compleet zonder drinkwater.
Dank voor uw antwoord.
mvg
Pascale