Dennen laten doorgroeien door gezamlijke afsluiting

alg65
Topic Starter

Dennen laten doorgroeien door gezamlijke afsluiting

#1 , 18 jul 2013 08:19

Wij hebben 4 jaar geleden een gezamenlijke afscheiding geplaatst, iedereen heeft de helft betaald. Deze koste ca 2000 euro.
Deze scheiding bestaat uit zwarte ijzeren palen met onderkant een betonnen plaat en zwarte draad. totale hoogte is 1.80 meter.
Mijn buurman heeft daar langs blauwe coniferen staan die hij toen snoeide tot 30 cm van de afspanning.

een jaar na het plaatsen van deze afsluiting is er een ruzie tussen on ontstaan en laat hij opzettelijk deze dennen door de draad uit groeien. deze dennen zijn ca 2,6 meter hoog. hij laat ze elk jaar snoeien door een vakman. gisteren was er weer eentje op bezoek en toe hoorde ik deze vakman tegen hem zeggen dat de twee zijkanten geen probleem was waarop mijn buurman antwoordde dat hij aan de draad kant niet mag aankomen dat dat tegen de draad moet groeien. Wat hij trouwens nu al het derde jaar op rij doet.
Als deze dennen in de draad groeien zal deze draad vlug beschadigd zijn. boven de draad groeien de dennen al over een hoogte van ca 80 cm over een 1 a 20 cm over op mijn eigendom.

Wat kan ik nu best doen, kan ik dit tegenhouden of moet ik afwachten tot het helemaal een chaos is. Wel komt elk jaar de snoeier vragen of hij aan mijn kant de overgevallen takken mag bijeen doen wat ik toelaat. (van het snoeien van de bovenkant van zijn haag)

Momenteel staat het tussen de afspanning en de draad ook vol met netels en ander onkruid waar ik blijkbaar niet veel aan kan doen dan regelmatig eens terug duwen. hij zit dan met een stok alles terug tegen de draad te duwen.
Ook heeft hij achter in de tuin palletten hout tegen de draad gestapeld zodat deze snel vernield zou zijn.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 18 jul 2013 10:44

In geen geval zelf doen. Naar de vrederechter stappen en eisen dat jouw kant ook gesnoeid wordt. Je kan zelfs vragen om een dwangsom op te leggen per dag de haag niet is gesnoeid vanaf een afgesproken datum. En leg die datum zo vroeg mogelijk. Anderen zullen je waarschijnlijk aanraden om eerst aangetekende brieven te versturen, maar daar gaat toch niemand op in en is puur tijdverlies.

Turaki

#3 , 18 jul 2013 11:03

Anderen zullen je waarschijnlijk aanraden om eerst aangetekende brieven te versturen, maar daar gaat toch niemand op in en is puur tijdverlies.
Het sturen van een AS (of meerdere) heeft als voordeel dat u duidelijk getracht heeft dit te regelen buiten de rechtbank, waarbij de rechter vaak meer sympathie voor u zal voelen (zeker als u nog een verzoeningsprocedure tracht voor een rechtszaak op te starten).
En na 3 jaar gaat een beetje meer tijd het verschil niet meer maken, denk ik.

Reclame

alg65
Topic Starter

#4 , 18 jul 2013 12:49

bedankt voor jullie reactie.
Hoe zit de wetgeving eigenlijk daar rond. hoeveel moet men van een gezamenlijke scheidingsdraad afblijven en wat als iemand van jullie twee verantwoordelijk is voor de vernieling ervan.
Moet ik eventueel een advocaat raadplegen en zal dat kostelijk worden. Kan ik hem deze kosten ten laste leggen want volgens mij is het zijn bedoeling dat het mij geld zal moeten kosten om hem zijn haag te laten snoeien.
Voor hem is dat weer een overwinning.

bartvdv

#5 , 18 jul 2013 13:38

waarbij de rechter vaak meer sympathie voor u zal voelen
Een rechter hoort onpartijdig te zijn. Je kan in je verslag verklaren dat je de man al verschillende keren hebt aangesproken over het probleem. Vermeld hierin ook dat je de tuinman steeds toestemming hebt gegeven om jouw eigendom te betreden om het snoeiafval te verzamelen.

Oproepen in verzoening kost je ongeveer 35 euro, een advocaat is niet nodig als je zelf mondig genoeg bent. Neem voldoende foto's en wijs de rechter erop dat de haag door de draad heen groeit en dat dat ook schade kan berokkenen aan de gemeenschappelijke draad; dat de man zijn haag aan jouw kant niet onderhoud. Veldwetboek laat niet toe dat takken over de perceelgrens groeien. Je zou zelfs kunnen aanhalen dat de haag (2,60 m) te hoog is - maar denk ook aan je eigen privacy - indien ze niet op de wettelijke afstand tot de perceelgrens is aangeplant (meestal 50 cm). De wettelijke afstanden kan je opvragen via de griffie van het vredegerecht.

Bij een oproeping in verzoening is de tegenpartij niet verplicht om op te dagen. Komt hij toch opdagen, dan zal hij gewezen worden op zijn plichten, er wordt ter plaatse een document opgesteld (al dan niet met dwangsom) om voor een bepaalde datum de haag te snoeien.

Komt de man niet opdagen, dan moet je laten dagvaarden. Dat kost je wel wat geld. Info krijg je wel op de griffie.

Een gemeenschappelijke draad mag door beide worden gebruikt. De palletten tegen de draad kunnen inderdaad jouw 'deel' beschadigen. Kan je meteen ook opwerpen.

Vandebos

#6 , 18 jul 2013 14:58

Altijd eerst middels AS werken. De partij die kan aantonen de nodige stappen te hebben ondernomen om de zaak op redelijke wijze buiten het vredegerecht om geregeld te krijgen staat altijd sterker in zijn dossier. Dat heeft niets maken met sympathie, enkel met burgerzin, het respecteren van de traditionele wijze om een dergelijk probleem aan te pakken en het kunnen aantonen van de onwilligheid van de tegenpartij om de zaak op te lossen.

j.demoor

#7 , 20 jul 2013 08:28

“Art.35.Hoogstammige bomen mogen slechts op een door vast en erkend gebruik bepaalde afstand geplant worden; bij ontstentenis van zodanig gebruik mogen hoogstammige bomen slechts op twee meter, andere bomen en levende hagen slechts op een halve meter van de scheidingslijn tussen twee erven worden geplant.”(7 OKTOBER 1886. - Veldwetboek).

‘De rechter die beslist dat in casu populieren,op 50cm van de scheidingslijn,niet als hoogstammige bomen kunnen beschouwd worden,op grond van het loutere motief dat ze geen enkele burenhinder veroorzaken geeft aldus te kennen dat de rooiing krachtens art.36 Veldw.maar gevorderd kan worden door de gebuur zo hij het bewijs levert van dergelijke hinder.Aldus voegt men een voorwaarde toe aan art.36 Veldw.,die deze tekst niet bevat‘(Cass.30 april 1981,Arr.Cass. 1980-81,990,R.W. 1981-82,2410,Pas. 1981,I,995).

“Art.37. Degene over wiens eigendom takken van bomen van een nabuur hangen, kan de nabuur noodzaken die takken af te snijden...Degene op wiens erf wortels doorschieten, mag ze aldaar zelf weghakken...”(Veldwetboek).

Maan uw buur aangetekend aan voornoemde wetsbepalingen in acht te nemen binnen een door u daarin te bepalen redelijke termijn. Geeft hij hieraan geen afdoende en tijdig gevolg maak dan toepassing van : “Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Gerechtelijk Wetboek).
Komt geen minnelijke schikking tot stand,dagvaard hem dan voor de vrederechter,wat in PRINCIPE kan zonder advocaat.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Archief”