Ik post mijn vraag hier omdat het een beetje een mengeling is tussen wetgeving ivm reizen met een minderjarige en wetgeving op het vlak van ouders die niet meer samen wonen.
Misschien eerst een paar dingen die belangrijk zijn om weten:
- Het gaat over de dochter van mijn vriend: ze (A) is 11 jaar oud
- Mijn vriend en de mama waren niet getrouwd of wettelijk samenwonend
- Er is een vonnis met oa volgende vermeldingen:
* uitoefening van het ouderlijk gezag wordt opgedragen aan beide partijen gezamenlijk
* het kind wordt gehuisvest bij de moeder en op haar adres ingeschreven
* in de onpare jaren verblijft het kind gedurende de tweede helft van de maand juli en de tweede helft van de maand augustus bij de vader (er zijn ook nog andere bezoekperiodes, tweewekelijks het weekend en de helft van de vakanties, maar die doen niet ter zake).
We willen graag in de laatste week van augustus naar Frankrijk met de TGV. Ik ga jullie een lang en vermoeiend verhaal besparen, maar het komt erop neer dat de relatie tussen ons en de mama zwaar onder druk staat en er geen communicatie mogelijk is, enkel via advocaten.
Hierbij mijn vraagjes:
1) Zijn we verplicht om een toestemming van de mama te hebben om met A naar Frankrijk te reizen? (De toestemming werd via onze advocaat reeds 3 x opgevraagd maar helaas zonder positief resultaat).
2) Voor zover ik wijzer werd via het reisbureau, de gemeente en het internet heeft A sowieso een kids-ID nodig als we naar Frankrijk willen reizen. Aangezien zelfs een SIS-kaart nog niet aan A wordt meegegeven als ze naar ons komt is een Kids-ID al helemaal geen optie.
--> Kan de vader dit zelf aanvragen bij de gemeente waar het kind woont, liefst zonder de moeder op de hoogte te brengen (gewoon om gedoe te vermijden, niet omdat we slechte bedoelingen hebben).
--> Ik heb begrepen dat er bij het aanvragen van een Kids-ID een brief wordt verstuurd met PIN- en PUK-codes. Wordt deze sowieso naar het adres van het kind verstuurd of kan dit ook verstuurd worden naar het adres van de vader?
3) Zijn er andere manieren om naar Frankrijk te reizen zodat we uiteraard met alles in orde zijn maar zo weinig mogelijk met de mama te maken hebben? Het is voor ons echt frappant dat de moeder blijkbaar zoveel macht heeft (en dus kan gebruiken/misbruiken) terwijl omgekeerd de vader zo weinig te zeggen heeft (studiekeuze, schoolkeuze, vrijetijdsbesteding ...). Of kan er toch gereisd worden zonder Kids-ID? Aangezien we niet met het vliegtuig gaan?
De boodschap van het reisbureau is moeilijk te interpreteren. Via e-mail lieten ze weten: "Graag informeer ik al dat A een kids-id nodig heeft om naar het buitenland te reizen".
Nadat we geboekt hadden (hopelijk gaat de reis dus door want de boeking is gebeurd ...) staat op de papieren van de boeking "Minderjarigen die buiten België reizen zonder voogd dienen een ouderlijke toelating te laten wettigen door te gemeente."
Is de papa van A in dit geval ook voogd?
Hopelijk kunnen jullie ons al wat wijzer maken.
Alvast bedankt voor de moeite!