steeds nieuwe eisen van partner omdat ik wil scheiden

zoveelweerstand
Topic Starter

steeds nieuwe eisen van partner omdat ik wil scheiden

#1 , 24 jul 2013 22:39

Beste,

Sinds 12 januari heb ik aangegeven bij mijn partner (waar ik mee getrouwd ben in gemeenschap van goederen). Dat ik het niet meer zie zitten en dat ik uit de relatie wil en dus scheiden. Ik wil helemaal niets van hem hebben alleen mijn vrijheid. Nu blijft hij maar eisen dat hij inzage wil hebben op mijn rekening waar hij een maandelijkse bijdrage op storten voor het huis en eten.

Omdat hij de laatste maanden veel geld (van die rekening) over de balk heeft gegooid (hij is sinds september 2012 ontslagen bij zijn werkgever (met een zakgeld) en sinds 1 januari heeft hij een uitkering), heb ik zijn rechten op mijn rekening ingetrokken.
Ik had hem gemachtigd op mijn rekening waar hij een geld op storten dat gebruikt werd voor de maandelijkse kosten van het huis en andere kosten.
Omdat de rekening geregeld een tekort had en omdat we in scheiding liggen heb ik dus bij de bank aangegeven hem van mijn rekening af te halen. Het is dus geen gemeenschappelijk rekening.

Nu eist hij elke weer als ik het over de echtscheiding heb, inzage op de rekening, eerst was het om te zien welke rekeningen hierop werden betaald. Hij heeft van mij een overzicht ontvangen (want ik wil niet dat hij inlogt op mijn bank via internet), maar hij blijft dit eisen en voegt er elke keer iets nieuws bij. De laatste opmerking is dat hij wil weten wat er met het geld van teruggave van de belasting (we hebben samen een huis gekocht) is gebeurd. Omdat mijn ex in het verleden aanmaningen kreeg omdat hij altijd zijn rekeningen te laat betaald, hij is zelfs een keer van de weggeplukt omdat hij onverzekerd rond reed. Heb ik me altijd verantwoordelijk gevoeld voor onze financiën. Hij heeft zich er nooit mee bemoeid en elk dubbeltje heb ik altijd men hem overlegt. Alleen niet op papier. Door die laatste opmerking voel ik me nu ook al crimineel, alsof ik geld zo pikken.

Hoe moet ik dit nu verder aanpakken.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 24 jul 2013 22:50

Even samengevat: ik vermoed dat jullie getrouwd zijn volgens het wettelijk stelsel. (gemeenschap van goederen, verworven tijdens het huwelijk) Je hebt dus een bankrekening op jouw naam waar je (ex)echtgenoot maandelijk geld stort voor de gemeenschappelijke kosten. bovendien had je je partner daar een volmacht op gegeven, wegens zijn wangebruik heb je die volmacht ingetrokken.

Deze rekining is dus géén gezamelijke rekening. Ze staat op jouw naam. Op dit ogenblik kan je (ex)man geen inzage op die rekening eisen. Hij kan het vragen en je kan het hem toestaan... Maar vraag hem of hij dan toestaat of je inzage krijgt op zijn bankrekening. Want de inkomsten op beide rekeningen zijn jullie gezamelijke inkomsten. Maar je bent tot niets verplicht. Enkel wanneer bij de scheiding de beodelbeschrijving wordt opgemaakt, zal de notaris bekijken hoeveel er op de rekeningnen staat. Maart dat moet je 'ex'man niet doen. Dat doet de notaris dan wel.

zoveelweerstand
Topic Starter

#3 , 25 jul 2013 12:26

Ja het klopt we zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. Dank voor je antwoord een hele opluchting om te weten dat hij dit niet mag of kan eisen. Uiteraard heb ik tegen hem gezegd dat ik inzage wil hebben op zijn rekening, maar hij werkt met 2 maatstaffen. Zodra hij een eis neerlegt, dan geldt dat alleen voor mij en niet voor hem. Ik zal als het weer naar boven borrelt bij hem, meteen aangeven dat hij dit verzoek via de notaris mag gaan stellen.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 jul 2013 12:29

En dat u die vraag over zijn rekening ook zal stellen.

Toch eventjes verduidelijken....hij mag eisen wat hij wil.... de vraag is of het
- legitiem is
- door een rechter op dit ogenblik zou toegelaten worden
- wederkerigheid.

Terug naar “Archief”