Faillissement bedrijf

kiquidouce
Topic Starter

Faillissement bedrijf

#1 , 03 aug 2013 08:45

Op 31/07/2013 8:49, kiquidouce schreef:

Ik heb 3 contracten afgesloten bij een firma. Ik heb de gevraagde voorschotten betaald. De toestellen werden besteld en zouden geleverd worden. Dat laatste werd steeds uitgesteld, terwijl de goederen op stock stonden met mijn naam erop. Ik heb geen idee hoe mijn bedrag van circa 8500 euro werd geboekt binnen de firma, als voorschotten, als gehele betaling van een onderdeel ...?Nu begin juli laat de firma, onderdeel van een groter geheel dat ook zeer goed draait, zich failliet verklaren en kan ik niet meer aan mijn toestellen aan, waarvoor ik al een groot deel heb betaald. Kan dit zo maar?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 aug 2013 09:44

Dit kan en gebeurt tegenwoordig zeer veel !

Alles wat in het magazijn staat van goederen blijft binnen het faillissement.

Ik denk dat je niks meer zal terug zien van je gestort geld, hoe het geboekt is speelt geen rol meer na een faillissement, de boekhouding word enkel gecontroleerd op de eind balans en ook de kas en bank dagboeken, maar de boekhouding word niet uitgepluisd.

Hun bankrekening is altijd onmiddellijk geblokkeerd en als er geld opstaat word dit tezamen met het kas geld gestort op de Deposito- en Consignatiekas, en na de sluiting van het faillissement word dit verdeeld aan de schuld eisers de bijzondere bevoorrechte, bevoorrechte en dan pas de andere schuldeisers als er dan nog iets te verdelen valt.

Je moet nu wel aangifte doen binnen de 6 weken na vonnis van faillissement bij de curator!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105

#3 , 03 aug 2013 10:53

Neem contact op met de curator. Mogelijks wil hij de goederen wel nog leveren als u het saldo betaald. Hij zal hierdoor meer centen ontvangen dan dat hij de goederen ergens openbaar moet verkopen.

Reclame

ganapathi tantre

#4 , 03 aug 2013 10:59

Dat is ook mijn oordeel mava Probleem voor ts kan alleen ontstaan als het een leverings en plaatsingsopdracht was. Dan zou ts misschien iemand anders moeten zoeken voor de plaatsing; Dit kan dan iets meer kosten maar in ieder geval (hoop ik toch) minder dan zijn voorschot.
En zelfs als de curator dit zou weigeren dan kan ts nog altijd terecht bij de rechter commissaris die moet toezien op de goede werking van de curator.
Curator kan dit zelfs niet zomaar naast zich neerleggen.
Anderzijds kan ts altijd de openbare verkoop afwachten en kans maken op een nog goedkopere aanschaf dan via de curator. Risico is wel dat eventuele geoderen zeer gewild zijn en dus ook anderen gewillig kunnen bieden.

denlowie

#5 , 03 aug 2013 12:30

Het probleem is dat meestal goederen in éénmaal per lot verkocht word aan opkopers, en dat er geen openbare verkoop meer is, met uitrusting is dit iets anders.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

karinacordenier

#6 , 10 aug 2013 20:52

Beste,
u dient een schulvorderingsdossier in te sturen naar de rechtbank van koophandel waar het failliete bedrijf is ingeschreven. U kunt de nodige documenten opvragen via de curator. Misschien is het dan mogelijk "gelijke beurzen" te verkrijgen ... voorafbetaalde bedrag recupereren uit de te goede ". Het proberen waard.
K,

Terug naar “Archief”