waarde familiebedrijf

honnesty
Topic Starter

waarde familiebedrijf

#1 , 05 aug 2013 15:09

er wordt een familiebedrijf geschonken aan 1 van de drie kinderen door middel van een notariele akte in de jaren 80.20 jaar later is het bedrijf verkocht.Nu valt de erfenis open.Vraag is : Aan welke waarde moet het bedrijf ingebracht worden in de fictieve massa?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantre

#2 , 05 aug 2013 21:34

de waarde van vandaag

Lanox
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 aug 2013 11:44

de waarde van vandaag
De waarde van vandaag van wat?
Het bedrijf is verkocht.
Wat met eventuele kapitaalinjecties of andere investeringen?
...
Volgens mij is het antwoord op de vraag van de TS niet zo eenvoudig te beantwoorden.

Reclame

ganapathi tantre

#4 , 06 aug 2013 12:19

idd lanox maar het zal eerder de weg zijn naar de waarde van vandaag die moeilijk zal zijn.
Ik vermoed dat ts ergens een antwoord denkt te kunnen vinden gelijklopend met een "gewone erfenis". Zo heb ik bijvoorbeeld begrepen dat wie vandaag als enig kind van de vier broers en zussen een schenking krijgt om bijvoorbeeld een zaak op te starten die rekening zal gepresenteerd krijgen bij de echte erfenis als de ouders weg zijn en kinderen overblijvend. Anderzijds als die kapitaalinjecties en investeringen alleen zijn uitgegaan van het bedrijf zelf dan kan dat mi niet worden overgedragen ten persoonlijken titel. Ik denk dat het ook erg moeilijk is. Bijvoorbeeld. X heeft toch met persoonlijk geld geinvesteerd. Bedrijf is echter gezakt in waarde. Hoe ga je dan dat verlies rechtvaardig verdelen ? of omgekeerd hoe ga je de winst/meerwaarde rechtmatig verdelen.
Ik denk echter dat de verdeelsleutel al werd vastgelegd in de overdracht van de jaren 80 toen het bedrijf werd "geschonken". Maar ik stel mij de vraag wat onder "geschonken " wordt verstaan. Als één kind destijds het bedrijf verder wilde doen maar de anderen wilden daar niet van weten maar er bvb wel aandelen in hadden dan denk ik dat ze alleen recht hebben op de waarde van de aandelen en dat het bedrijf op zich eigendom blijft van diegeen die het geschonken heeft gekregen. Die andere partijen moeten toch min of meer op bepaalde voorwaarden akkoord zijn gegaan met deze schenking of niet ? En het is dan toch uit deze voorwaarden dat hun rechten nu zullen volgen ?

honnesty
Topic Starter

#5 , 06 aug 2013 13:54

De andere kinderen hadden geen aandelen in het bedrijf.de helft van de aandelen werd rechtstreeks dmv het aandelenboek overgedragen door een nonkel en een tante , de andere helft enkele jaren later door de vader dmv van een notariele akte.nadien heeft het bedrijf ook nog geinvesteerd in een ander bedrijf!

roharro

#6 , 06 aug 2013 21:24

Het antwoord is eenvoudig: aangezien er aandelen werden geschonken was het een roerende schenking. Dan telt de nominale waarde op het ogenblik van de schenking.
In dit geval dus het bedrag vermeld in de notariële schenkingsakte van destijds.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

honnesty
Topic Starter

#7 , 07 aug 2013 09:10

Wil dit dus zeggen dat dit bedrag ( de waarde van de aandelen in de jaren 80) niet moet aangepast worden? vb waarde aandeel toen : 20.000fr blijft nu 500 € in de fictieve massa.
Als ik het goed begrijp : roerend goed wordt niet omgerekend en onroerend goed wel.

j.demoor

#8 , 08 aug 2013 08:31

“Art.856.De vruchten en de interesten van aan inbreng onderworpen zaken zijn eerst verschuldigd te rekenen van de dag dat de erfenis is opengevallen.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

roharro

#9 , 08 aug 2013 13:01

Wil dit dus zeggen dat dit bedrag ( de waarde van de aandelen in de jaren 80) niet moet aangepast worden? vb waarde aandeel toen : 20.000fr blijft nu 500 € in de fictieve massa.
Als ik het goed begrijp : roerend goed wordt niet omgerekend en onroerend goed wel.
Dat is inderdaad het geval.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

honnesty
Topic Starter

#10 , 09 aug 2013 09:33

“Art.856.De vruchten en de interesten van aan inbreng onderworpen zaken zijn eerst verschuldigd te rekenen van de dag dat de erfenis is opengevallen.”(Burgerlijk Wetboek).

Wat betekent dit concreet in ons geval?

Terug naar “Archief”