wel of niet heel jaar betalen

mirrie
Topic Starter

wel of niet heel jaar betalen

#1 , 06 aug 2013 18:55

Ik ben gestopt bij een dansvereniging (niet ingeschreven bij de kamer van koophandel)

In april zijn wij begonnen met een nieuw jaar contributie.
Nu ben ik eind juli gestopt met dansen en eist ze van mij dat ik een heel jaar contributie betaal.

In de notulen en de regels van de verening is helemaal niets te vinden als je halvewege het jaar stopt dat je een heel jaar moet betalen.

Staat ze in haar recht??

Ze dreigt al met een incasso bureau

Hoop dat iemand mij antwoord kan geven hierop

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 aug 2013 19:10

Kan men per maand lidgeld betalen?
Wat voor soort vereniging is het?
vb een vzw -- een feitelijke vereniging?
Bent u in gebreke gesteld? Op welke wijze...mondeling - schriftelijk
Een incasso heeft in België niet zo veel rechten ... als het op invorderen gaat zal het de vrederechter zijn...
(Dit zijn de grote lijnen)

mirrie
Topic Starter

#3 , 06 aug 2013 22:27

Dat we de contributie vooraf moeten betalen per jaar komt omdat vele achterlagen met de contributie. Dit om te verkomen dat er achter kwamen te liggen.
Het is een dansverening op carnavals gebied.
Staat nergens officieel ingeschreven. Haar inkomsten geeft ze ook niet op aan de belasting.

Ze heeft mij een brief gestuurd dat ik dat moet betalen.. en nu een aanmaning omdat ik het er niet mee eens ben om dat te betalen.

Reclame

Franciscus

#4 , 06 aug 2013 22:39

Hebt u iets getekend?
Is er een manier om een einde te maken aan het 'abonnement'
Hoe kan de 'lesgever' zelf een einde maken aan een overeenkomst....is dat al gebeurd dat er iemand werd weggestuurd?
Zijn er andere die in de loop van een jaar plots niet meer kwamen?

Op welke wijze werd die aanmaning aangezegd?

mirrie
Topic Starter

#5 , 06 aug 2013 22:48

ik heb niets getekend van regels. heb toen ik begon alleen een inschrijf formulier getekend. maar toen betaalden we nog contributie per maand.
Maar nergens staat wat over contributie vermeld. Alleen 180 euro per jaar. Niets over opzeggen dat je dan niets terug krijgt. Heeft ze helemaal nergens in staan.
ik heb netjes per brief opgezegd
Ik ben gestopt door blijvende blessures. ik mag niet meer dansen van de fysio.

Er zijn er vorig jaar 2 gestopt. 1tje had het bedrag betaald en niets terug gekregen. Is wel naar een advocaat geweest, kon het volgens advocaat wel terug krijgen maar had geen zin in rechtzaak.
De ander heeft alleen betaald voor de maanden dat ze getraint had, traintster eiste wel het hele bedrag net zoals bij mij

Franciscus

#6 , 06 aug 2013 23:22

Mogelijkheden incasso zijn in België beperkt en gezien geen contractuele overeenkomst met voorwaarden voor beide partijen .....
hun mogelijkheid buiten het sturen van een brief zeer beperkt.
Ook een deurwaarder optredend als incasso heeft niet meer mogelijkheden dan u eens aan te manen.
Opletten u blijven lastig vallen zou wel een stalking kunnen zijn.

De juiste weg is voor de schuldeiser de vrederechter en ik vrees dat ze daar geen gelijk zal krijgen.
Hangt er natuurlijk nog van af WAT er juist op het inschrijvingsblad stond en wat u getekend hebt.

PS Was/is daar een verzekering zoals u weet is net zo'n feitelijke vereniging in Aalst dacht ik veroordeeld tot schade te betelen van €50000 per feitelijk lid.

Eens lezen
http://www.centrumschuldbemiddeling.be/ ... cde0c4.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/consument/Sc ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.google.be/search?client=ubu ... hQeK0IGwDg" onclick="window.open(this.href);return false;

snellemichiel

#7 , 07 aug 2013 00:57

Buiten de mensen een beetje 'schrik' 'aanjagen' kan een incasso niet veel doen, zowel een deurwaarder die zou optreden als incasso ingehuurd door haar.
En inderdaad wat hebt u getekend voor uw inschrijving? Daar zal het hem vooral om te doen zijn.

En waarschijnlijk (veronderstelling) zal dit niet voldoen om dat bedrag op te eisen. Moet u zelf maar eens goed lezen wat er exact op het bladje staat.

En inderdaad Franciscus 1,5 miljoen verdeeld onder 30 leden.
50.000 euro per lid! En als je partner of kind er ook bij zit kan dat oplopen tot 100.000,150.000 per gezin.

Dacht dat de eerste schijf tegen eind augustus was en de volgende schijf eind september.
Carnaval, plezier verzekerd?!

Terug naar “Archief”