Samen wonen met persoon met schulden

josi
Topic Starter

Samen wonen met persoon met schulden

#1 , 07 aug 2013 09:38

Indien men gaat samen wonen met iemand die misschien schulden gaat hebben kan men dan de ganse inboedel op naam van de persoon zonder schulden laten registreren of bij de notaris laten opmaken dat de ganse inboedel geschonken is aan de persoon zonder schulden.Er is nog geen enkele uitspraak gedaan dus het gaat gewoon om zich in geval van een slechte afloop van uitspraak "veilig te stellen"?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 aug 2013 10:31

Wanneer iemand schulden heeft mag de schuldeiser er van uitgaan dat alles wat zich bevindt op de plaats waar de schuldenaar ingeschreven is in de bevolkingsregisters zijn eigendom is, en dus in beslag mag genomen worden voor de schulden. Degene die de eigenaar is moet dan bewijzen dat hij de eigenaar is. Hij/zij kan trachten de gerechtsdeurwaarder hiervan te overtuigen, lukt dat niet dan moet hij/zij een procedure doen voor de beslagrechter.

Men kan dan het bewijs van zijn eigendomsrecht leveren op alle manieren, als de rechter je maar gelooft. Rechters weten ook dat er veel gelogen wordt en dat nogal wat samenwonenden, als er één is die schulden heeft, alles "op naam van de andere zetten", bijvoorbeeld door een inventaris op te maken. De rechters zijn dus zeer wantrouwig. Zij weten ook dat je in die inventaris kan zetten wat je wil.

Als men echt de eigenaar is slaagt men er meestal wel in de rechter te overtuigen. Beste bewijs is facturen met het bewijs met welke gelden dit betaald is, bijvoorbeeld betaling met bancontact via jou rekening. Maar alles is dus goed als bewijs, als je de rechter maar kan overtuigen van je goede trouw.

Je kan een inventaris opmaken, maar dan zal je toch nog moeten bewijzen dat die goederen die daarop staan jou eigendom zijn.

Gebruiker21

#3 , 07 aug 2013 11:28

Topic starter zou zich in die situatie beter zorgen maken voor de EIGEN inboedel, zou ik zo denken... Dat ze maar al zorgt dat die veilig gestelt is (zal ook al geen sinecure zijn).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

josi
Topic Starter

#4 , 07 aug 2013 11:49

Persoon in kwestie heeft facturen van al hetgeen van haar is,ze wou gewoon weten of er een mogelijkheid bestaat van de andere goederen die inderdaad niet haar eigendom zijn ook op haar naam te krijgen,uiteraard heeft de partner deze betaald en staan die tot nu op zijn naam.Het is zo goed als zeker niet nodig om haar zorgen te maken maar indien het niet zou aflopen zoals verwacht hadden ze graag alles op haar naam gezet.

Franciscus

#5 , 07 aug 2013 13:59

Lees eens goed wat scorpioen heeft geschreven..... u zal BIJ de rechter moeten bewijzen dat het uw goederen zijn.
Dat wil zeggen dat de deurwaarder alles al heeft opgeschreven en dat U een revindicatieprocedure moet opstarten bij de beslagrechter ... dan naar de rechtbank gaan met alle bewijzen enz enz ...

Gebruiker21

#6 , 07 aug 2013 15:22

En die persoon zal misschien wel facturen hebben van meubels en grote electronica, maar ook van haar CD's, boeken, DVD's, bestek, servies, enz, enz,... ?

Kortom: geen goed idee om te gaan samenwonen met iemand waarvan je op voorhand weet dat die schulden zou kunnen gaan hebben. Misschien kan eerst de uitspraak afgewacht worden vooraleer effectief te gaan samenwonen... (om advocaat van de duivel te spelen: niemand belet de persoon met mogelijke schulden, om op dit moment al zijn PlayStation en Blurayspeler aan de andere persoon te schenken (zonder zijn domicilie te veranderen), als je begrijpt wat ik bedoel. Moet je er wel zeker van zijn dat de schuldeisers / deurwaarder / rechter niet weten dat de persoon voordien een PlayStation had, natuurlijk, want echt legaal zullen deze praktijken niet zijn).
Laatst gewijzigd door Gebruiker21 op 08 aug 2013 08:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

josi
Topic Starter

#7 , 08 aug 2013 07:29

Bedankt,ik zal door geven dat dit dus geen goed idee is en best wachten op de uitspraak.

ecvcaute

#8 , 05 sep 2013 15:51

Gebruiker21 spreekt van domicilieverandering. Maar speelt domicilie in dit geval een rol? Ik dacht dat een schuldeiser zich voor beslag kan beroepen op de feitelijke situatie van samenwonen van de schuldenaar. Als de schuldeiser kan aantonen dat de schuldenaar zijn hoofdverblijf heeft bij persoon X (terwijl hij zelf elders gedomicilieerd is) dan kan hij beslag laten leggen op alle goederen die zich op de hoofdverblijfplaats bevinden, ook wanneer die eigendom zijn van de persoon met wie de schuldenaar (feitelijk) samenwoont. De goederen waarvan deze persoon kan bewijzen dat ze zijn eigendom zijn (en niet van de schuldenaar), zouden niet beslagbaar zijn. Wanneer en in welke procedure dit kan/moet worden bewezen, weet ik niet. Ik wou alleen melden dat de feitelijke vorm van samenwonen volgens mij voorgaat op de juridische (bv. domicilie of wettelijk samenwonen). Waar het huwelijk en het wettelijk samenwonen weer hun eigen regels hebben inzake aansprakelijkheid voor schulden van de partner.

Gebruiker21

#9 , 05 sep 2013 16:26

Heu, ik spreek helemaal niet over domicilieverandering. Ik zeg net dat de persoon beter nog even blijft wonen waar hij woont (zowel zijn domicilie daar houden als daar ook effectief wonen). Ik suggereer enkel dat deze persoon al een aantal dure voorwerpen zou kunnen laten "verdwijnen" uit zijn huis (en bij de topic starter onderbrengen) zodat deze niet in beslag genomen kunnen worden als het zover zou komen. Maar deze laatste suggestie is uiteraard niet echt "kosjer", natuurlijk...

Terug naar “Archief”