investeren in woning van partner

avh3
Topic Starter

investeren in woning van partner

#1 , 07 aug 2013 11:08

Heeft een zelfopgemaakt,gedateerd en gehandtekend schrijven juridische waarde waarin vermeld staat dat ik een bepaald bedrag heb geinvesteerd bij de renovatie van de woning van de samenwonende partner?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 aug 2013 11:25

Voor de zekerheid: als u zegt "gehandtekend", ga ik er van uit dat zowel u als dat ook de samenwonende partner getekend heeft? In dat geval heeft het document zeer zeker juridische waarde. Het bewijst dat zowel u als de samenwonende partner bevestigen dat dit bedrag is geïnvesteerd.

Het bewijst echter niet wat deze investering tot gevolg heeft. Stel dat je op basis van dat document dat bedrag wil terugeisen als jullie uit elkaar gaan, zal je toch op één of andere manier moeten kunnen aantonen dat je dit bedrag niet zomaar "geschonken" hebt, of dat het bedrag van de investering niet moest dienen als "huur" om in de wonign van de partner te mogen verblijven. Maar je hebt wel al een bewijs van het bedrag dat geïnvesteerd is, da's al iets.

Als je deze vraag stelde vanuit het oogpunt dat je zo'n document gaat opmaken in de toekomst, dan zou ik toch zeker opnemen wat de afspraken zijn ronde het terugbetalen van dit bedrag als jullie ooit uit elkaar gaan. Zorg dan ook zeker dat je dit document in meervoud hebt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ganapathi tantre

#3 , 07 aug 2013 15:43

ik zou in navolging van Gebruiker21 toch zeker ook een gesprek aangaan met een advocaat of nog liever een notaris omdat in een betere pasvorm te gieten.
U zou niet de eerste zijn die door een sluwe advocaat met zijn neus op de feiten wordt gedrukt omdat uw papier te zwak is.

Reclame

patjebrussel

#4 , 07 aug 2013 18:37

Wat Tom zegt is waar, maar er is nog iets anders. En dit uit ervaringen vanuit de familie.
Wat gaat nog de waarde zijn van het betaalde goed ? Stel dat je een keuken aankoopt van 10.000 euro, alles op papier zoals Tom schreef. Denk je nu echt dat je recht hebt op 10.000 euro bij een haar in de boter binnen x-jaar ?
Ik zou je beter aanraden om een stuk van de woning over te kopen, op akte natuurlijk. bijv. 30% woning is en blijft 30% van de woning, niet ?
Uit een voorbeeld van de familie : familielid leent geld voor een bouw van de woning. Alles op papier zoals Tom schreef. Eigenaar betaalt niet. Jaren later wordt de woning verkocht (woning honderden procenten meer waard dan die lening). Papier komt boven : dat bedragje moet worden terugbetaald, staat niet in verhouding met de waarde van de woning. Hoefde ook niet. Case closed. Leninggever kwaad natuurlijk,.... tja.

Terug naar “Archief”