Vorige maand overleed mijn vader. Blijkbaar hield hij er een eigenaardig financieel beheer op na, waar mijn moeder en de kinderen totaal niets van afwisten.
Zo duiken er nu kredieten op die hij blijkbaar al jaren geleden is aangegaan. De briefwisseling ervan kwam op een ander adres aan dan de woonplaats van mijn ouders...
Na al wat informatie opgevraagd te hebben bij de kredietinstellingen blijkt het volgende :
- Voor het krediet op twee namen (type 'Direct Cash'), heeft hij de handtekening van mijn moeder simpelweg nagemaakt.
- Een ander krediet staat enkel op zijn naam. Volgens deze instelling (type Visa 'Budgetline') was mijn vader ongehuwd...
Mijn ouders woonden samen tot zijn overlijden, ze waren gehuwd volgens het wettelijk stelsel. Er is geen verzekering tegen overlijden op deze kredieten.
Hoe moet mijn moeder dit nu afhandelen? Het is echt wel een hoge schuldenlast waarmee ze ineens geconfronteerd wordt, zonder dat ze er ook maar iets van afwist. We kunnen ons ook absoluut niet inbeelden waarvoor al dat geld zou gediend kunnen hebben... In welke mate is mijn moeder aansprakelijk?