#2 , 22 aug 2013 13:23
Als je iets koopt in de winkel, ga je in principe akkoord met de prijs die voor het product aangegeven staat in het rek. De koop is gesloten op het moment dat je het product in je kar legt. Als men aan de kassa scant en de prijs is te laag, en men merkt dit op, mag men dit corrigeren naar de prijs die in het rek aangegeven is voor dat product. Jij bent immers met de winkel overeengekomen (door het product in je kar te leggen) dat je de prijs die op het rek staat zal betalen voor het product. Je moet jouw deel van de overeenkomst dus ook nakomen!). Omgekeerd kan jij eisen dat het product tegen de prijs in het rek verkocht wordt, als het product duurder zou scannen aan de kassa.
Ik heb echter geen idee of men achteraf het verschil nog kan terugeisen (dus als je met je boodschappen de winkel verlaten hebt). In principe wel, denk ik, aangezien je door te weinig te betalen, je jouw deel van de verkoopsovereenkomst nog niet volledig nagekomen bent (de volledige prijs die op het rek aangegven stond, betalen). Dus om op uw vragen te antwoorden:
1. Uiteraard mag dit.
2. Dit mag ook.
3. In principe kunnen ze dit terugeisen, volgens mij.
4. Als men kan aantonen dat je moedwillig een fout in hun scansysteem wil misbruiken voor eigenbelang, denk ik dat je in principe strafbaar bent.
Herinner je je de situatie waarbij men aan een tankstation kon tanken zonder te betalen door een defect aan de bankkaartlezer? Er is toen overwogen om aan de hand van de cemerabeelden van de bewakingscamera's alle automobilisten die gratis getankt hadden, op te sporen en te laten betalen, maar men heeft dit uiteindelijk niet gedaan om commerciële en logistieke redenen (het opsporen en laten betalen zou meer kosten dan de tankbeurt). Ik denk dat dit iets gelijkaardigs is.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!