Graag wil ik het volgende in het kort ter discussie uiteenzetten over de mogelijkse strafrechtelijke/deontologische gevolgen :
Iedereen op kantoor kent het wel, je bent even weg van je computer, je hebt je mail laten open staan en voila, een mail onder jouw naam werd verstuurd naar enkele collega's.
De inhoud van deze mails zijn eerder onschuldig en hebben de bedoeling om te plagen onder collega's :
Enkele voorbeelden :
- Weet dat ik van jullie hou (xxx) ;
- Ik zal al jullie werk vanaf nu doen ;
- Voor het opruimen mogen jullie me vanaf nu altijd vragen ;
- Etc...
Nu gebeurd dit echter wel sporadisch en is er een reactie gekomen van de baas waarbij deze dreigt met een klacht (?) wegens :
1) morele valsheid in geschriften ;
2) valse naamdracht ;
3) internetfraude ;
4) oneigenlijk gebruik van arbeidsmiddelen.
Dit lijken me wel zéér spannende woorden, maar lijken weinig tot niets te betekenen want :
1) en 2) zijn toch klachtdelicten lijkt me?
Tevens kan ik me niet voorstellen dat hier een strafrechtelijke inbreuk wordt gepleegd gezien het altijd binnen de groep van collega's verstuurd wordt (en soms per ongeluk de baas)
3) lijkt me ook weinig waarschijnlijk te zijn gezien het om een 'intern mailprogramma' gaat en het dus niet over het internet loopt, enkel over een intern netwerk.
4) De computer is een werkinstrument, dus "oneigenlijk gebruik" is ook niet van toepassing?
LAAT DE DISCUSSIE BEGINNEN

Ik ben benieuwd
Extra :
Misschien kunnen we dit eveneens terugkoppelen aan het veranderen van iemand z'n Facebookstatus omdat ik denk dat veel mensen hier ook wel eens mee te maken hebben.