nog steeds geen documenten

lesliedm
Topic Starter

nog steeds geen documenten

#1 , 02 sep 2013 17:40

hallo iedereen
Ik zit met een vervelend probleem en zou graag jullie mening en of advies willen.

Ik heb bij een bepaalde firma gewerkt en dit vanaf 22 april 2013 tot en met 16 augustus 2013.
Ik ben tijdens mijn proefperiode ontslagen en had toen de keuzen tussen onderling akkoord of 7 dagen opzeg.
Ik heb gekozen voor 7 dagen opzeg en deze zouden ingaan om vrijdag 9 augustus 2013. Dus deze datum plus 7 weekdagen is inderdaad 16 augustus 2013. Ik had ook nog 4 werkdagen recup staan en heb ook aanspraak gemaakt op mijn sollicitatieverlof van of te wel 2 halve werk dagen of 1 volledige werkdag. Ik heb dus te horen gekregen dat ik dus nog enkel 9 augustus 2013, 10 augustus 2013 en 12 augustus 2013 zou moeten werken en dat ik de andere 4 dagen mijn recup kon opnemen. Neem daar dan nog 1 dag sollicitatie verlof bij dus moest ik enkel nog op vrijdag en zaterdag komen werken en mocht ik ook maandag 12 augustus 2013 thuis blijven. Tot hiertoe liep alles nog volgend de regels.
Nu weet ik ook door opzoekingen via het net dat je vanaf dat je te horen hebt gekregen dat je niet meer hoeft te komen op het werk, je een aangetekende ontslagbrief moet toegestuurd krijgen en dat daar de officiële datum op zal staan. Hier begon mijn probleem. Ik kreeg een aangetekende zending en ben deze gaan halen op 16 augustus 2013 bij de post. Deze aangetekende zending was bij de firma verstuurd op 13 augustus 2013 en bij mij aangekomen op 14 augustus 2013. Volgens officiële teksten heb ik vernomen dat vanaf de datum van versturing bij een ontslagbrief je 3 weekdagen moet bijtellen en dat dan pas je 7 weekdagen opzeg starten. Dus was ik eigenlijk in dienst tot en met 23 augustus 2013. Terwijl ik op 16 augustus al niet meer hoefde terug te komen. Nu op die aangetekende zending stond inderdaad dat ik ontslagen was en dat mijn opzegtermijn zou starten op 19 augustus 2013. Dus tel daar dan 7 weekdagen bij en dan kom je op 26 augustus 2013. Ik heb toen gebeld naar mijn ex-werkgever en die wist me te vertellen dat dit absoluut geen probleem was en dat dit enkel voor administratief in orde te blijven zo is geregeld. Ik heb nog een aantal keren terug gebeld om te vragen of ik nu zelf wel in orde zou blijven en of ik al dan niet nog terug moest komen werken maar deze zei me dat dit niet meer nodig was.
Een paar dagen later krijg ik dan ook mijn loonbrief in de bus en daar kon ik nog eens een andere datum terug vinden. daar stond dat ik op 22 augustus 2013 uit dienst was dus 22 augustus min 7 weekdagen is 16 augustus 2013. Ik kan dus op deze moment niet meer volgen wat nu de juiste datum is. Daar komen dan nog eens 2 problemen bij.
Enerzijds staat er op mijn loonbrief dat ik vanaf 16 augustus 2013 tot en met 22 augustus 2013 in toegestane afwezigheid ben en deze is onbetaald. Terwijl ik genoeg heb gebeld om te vragen of ik wel of niet mijn periode nog moest afwerken. Dus mijn ex-werkgever heeft me 1 werkweek onbetaald gehouden maar nog wel in dienst gezet. Dus deze periode dekt de hulpkas niet en krijg ik dus geen uitkering voor.

Het 2e probleem is dat ik nog steeds geen officiële documenten heb ontvangen. Daarmee bedoel ik geen tewerkstelling attest, geen vakantieattest en geen c4. Dus door dat ik deze papieren nog steeds niet in handen heb kan ik ook niet terecht bij de hulpkas voor werkloosheidsuitkering omdat deze een c4 nodig hebben om zelf te weten vanaf wanneer deze mij een uitkering moeten betalen.
Normaal heeft de hulpkas ook genoeg aan het aangetekend schrijven om te bepalen wanneer je officieel uit dienst bent maar omdat ik met verschillende data's zit kunnen zij me dus ook niet verder helpen.
Ik heb ook al verschillende keren contact opgenomen met het hoofdkantoor van mijn ex-werkgever maar deze wisten mij te vertellen dat ze deze papieren al lang hebben opgestuurd. Ook daar heb ik op zitten wachten en na weer een week wachten belde ik terug naar het hoofdkantoor en plotseling kan ik de desbetreffende persoon niet meer bereiken.

Ik woon zelfstandig en heb het geld echt nodig maar sta momenteel voor een blok. Vandaar mijn bericht.
Ik zal het nog even kort samenvatten.
Ik ben ontslagen met een opzeg termijn van 7 dagen.
Ik heb inmiddels verschillende data's van uitdiensttreding
- vanaf 9 augustus 2013 tot en met 16 augustus 2013
- vanaf 15 augustus 2013 tot en met 22 augustus 2013
- vanaf 19 augustus 2013 tot en met 26 augustus 2013
- vanaf 16 augustus 2013 tot en met 23 augustus 2013
Ik ben vanaf 16 augustus 2013 op mijn loonbrief in toegestane afwezigheid gezet en deze is onbezoldigd.
Ik heb nog steeds geen tewerkstellingattest, vakantieattest en c4 aangekregen.
En ik kan de desbetreffende personen niet bereiken.

met vriendelijke groeten
lesliedm

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 02 sep 2013 19:18

Eens gaan spreken met de RVA? Gelet op het sanctiebeleid dat deze instelling voert, voor werkgevers die de kantjes ervan af willen lopen, levert dat normaliter een pijlsnelle correcte reactie op?

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 02 sep 2013 19:34

wat is de sector waarin je werkt?

Reclame

j.demoor

#4 , 04 sep 2013 08:10

“Art.37.§ 1. Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan heeft ieder der partijen het recht om die te beëindigen door opzegging aan de andere. Op straffe van nietigheid dient de kennisgeving van de opzegging het begin en de duur van de opzeggingstermijn te vermelden...Indien de opzegging uitgaat van de werkgever, kan de kennisgeving van de opzegging, op straffe van nietigheid enkel geschieden hetzij bij een ter post aangetekende brief die uitwerking heeft de derde werkdag na de datum van verzending...Art.38bis.Bij opzegging door de werkgever, loopt de opzeggingstermijn niet gedurende de dagen inhaalrust die bij toepassing van artikel 26bis van de Arbeidswet van 16 maart 1971 en...worden toegekend.”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

‘Ik heb bij een bepaalde firma gewerkt en dit vanaf 22 april 2013’ waaruit ik afleid dat dit gebeurde onder een arbeidsovereenkomst voor werklieden

“Art.59.De bij artikel 37 bepaalde opzeggingstermijn gaat in de maandag volgend op de week waarin de opzeggingstermijn betekend werd. De opzeggingstermijn is vastgesteld op achtentwintig dagen wanneer de opzegging van de werkgever uitgaat...Art.60.Voor werklieden die minder dan zes maand ononderbroken in dienst van dezelfde onderneming zijn, kan de overeenkomst van artikel 59 afwijken, doch de door de werkgever in acht te nemen termijn mag niet korter zijn dan zeven dagen...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).
‘De termijn van achtentwintig dagen, die moet worden in acht genomen door de werkgever die een voor onbepaalde tijd aangenomen werknemer opzegt, zijn kalenderdagen en geen werkdagen‘(Cass. 23 maart 1981,Pas. 1981,I,793).

‘Ik heb bij een bepaalde firma gewerkt en dit vanaf 22 april 2013 tot en met 16 augustus 2013‘ is minder dan zes maand,zodat in uw overeenkomst dient onderzocht of deze van voornoemd art.59 afwijkt.

‘Deze aangetekende zending was bij de firma verstuurd op 13 augustus 2013 en bij mij aangekomen op 14 augustus 2013‘

‘de maandag volgend op de week waarin de opzeggingstermijn betekend werd‘ is dus 19 augustus en loopt af op 25 augustus 24u00.

De werknemer vrijstellen van tewerkstelling tijdens de opzeggingstermijn stelt de werkgever niet vrij van het betalen van loon gedurende die vrijstelling. De verschuldigde dagen inhaalrust uit art.38bis hierboven kunnen geacht worden verleend te zijn door de vrijstelling van tewerkstelling tijdens de opzeggingstermijn

“Art.21.Bij het einde van de overeenkomst is de werkgever verplicht de werknemer alle sociale bescheiden en een getuigschrift te overhandigen , hetzij in papieren vorm, hetzij in elektronische vorm, waarop enkel de begin- en de einddatum van de overeenkomst en de aard van de verrichte arbeid worden vermeld. Dat getuigschrift mag geen enkel andere vermelding bevatten, tenzij op uitdrukkelijk verzoek van de werknemer.”.(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).
Inzake C4 zie :“Art.87...1°.het 'werkloosheidsbewijs-arbeidsbewijs' C4,dat de werkgever overhandigt aan de werknemer wiens arbeidsovereenkomst een einde heeft genomen..."(M.B. 26 november 1991 Toepassingsregelen van de werkloosheidsreglementering) en desnoods DE LA PORTE,R.,C4:ce que l'employeur doit en savoir,Orientations(M) 1994,18-24.Geef de RVA kennis van het uitblijven van uw C4.

Stel uw werkgever aangetekend in gebreke en wend u desnoods tot Inspectie Sociale Wetten: http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Archief”