bezoekrecht grootouders

RDJM
Topic Starter

bezoekrecht grootouders

#1 , 04 sep 2013 13:10

Beste,

Ik zit met een aantal vragen en hoop deze hier beantwoord te krijgen.
Mijn vriend en ik hebben een zoontje van 4 maand. Al tijdens de zwangerschap verliep het contact met mijn schoonouders heel erg moeilijk.
Ze gaven overal commentaar op, eisten dat we bijna constant naar daar gingen, en probeerden zelfs mijn vriend en mij uit elkaar te krijgen met uitspraken en leugens die elkaar tegenspraken. Al bij al is het dus een heel gecompliceerde situatie.

Toen ons zoontje A. geboren werd, zijn ze naar het ziekenhuis gekomen, en daarna zijn wij enkele keren naar hen gegaan en zij enkele keren bij ons geweest. Echter werden ze elke dag wij niet langskwamen kwaad dat we hem weghielden bij hen, en op den duur was het enkel nog wij die naar daar gingen en omgekeerd niets.

Hierdoor is er een ruzie gekomen tussen mijn schoonouders en mijn vriend en ik. Ik ben er dan ook achter gekomen dat ze pogingen hebben gedaan om mijn moeder (ook grootouder dus) tegen mij op te zetten zodat zij A. niet meer zou kunnen zien. Ook waren ze elke keer kwaad als hij bij mijn moeder logeerde, en niet bij hen.

Nu zijn er een hele hoop redenen waarom ik, én mijn partner, niet willen dat A. bij zijn grootouders langs mijn vriend zijn kant gaat logeren.

1. een autistisch jongentje van 7 wat agressie uit naar zijn zusje van 2 en naar leeftijdsgenoten. Dit wordt allemaal geaccepteerd en toegestaan. Ik en mijn vriend vinden dit beide een gevaarlijke situatie.
2. mijn schoonvader heeft bij de red devils gezeten. Ze praten hier over tegen iedereen en ook waar de kinderen bij zijn. Ik vind dit een rechtstreeks gevaar naar mijn zoontje toe. Verder wens ik ook niet dat mijn zoontje over zulke onderwerpen teveel weet, of met andere mensen van zulke groepen teveel in contact komt.
3. de leugens en manipulaties van mijn schoonmoeder, ze zet iedereen tegen iedereen op als het haar maar goed uitkomt. Verder heeft ze een erg slechte gezondheid, en dreigt ze bij de minste tegenwerking van mijn vriend met haar dood. 'ik zal mezelf maar ophangen', 'jij wordt mijn dood nog', etc.
4. mijn vriend heeft een erg onstabiele jeugd gehad, waarin hij in contact gekomen is met geweld, leugens, drank en een wisselende aanwezigheid van verschillende 'vaderfiguren', de een nog wat onguurder dan de ander...

Nu is het wel zo dat ze gerust van mij mogen langskomen, elke week als het moet, maar wij wensen niét dat ons zoontje daar logeert.

De situatie is uiteindelijk zo uit de hand gelopen dat we om onze relatie in stand te kunnen houden, zijn moeten verhuizen, en zelfs nu blijven ze manieren zoeken om mijn vriend en mij uit elkaar te krijgen/ de kleinzoon bij hen te laten logeren onder dwang/ met leugens en manipulaties.

Tijdens onze verhuis hebben ze gedreigd om via de rechtbank te eisen dat A. daar mag komen logeren.
Is dit mogelijk, hebben zij het recht om onze zoon een weekend op te halen? Hebben zij überhaupt het recht op 1 op 1 contact met onze zoon, en dus zonder onze aanwezigheid?
Heel graag zou ik hier antwoord op hebben, zodat ik hopelijk eindelijk onbezorgd kan beginnen genieten van ons kindje...

Groeten,

M en D

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 04 sep 2013 14:25

Is dit mogelijk, hebben zij het recht om onze zoon een weekend op te halen? Hebben zij überhaupt het recht op 1 op 1 contact met onze zoon, en dus zonder onze aanwezigheid?
2 maal neen. Zij hebben wettelijk gezien recht op omgang, en dit wil enkel zeggen dat zij de mogelijkheid moeten hebben om met hun kleinkind om te gaan. Waar, wanneer, en met wie wordt volledig door u bepaald, zolang u natuurlijk niet onredelijk doet.

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 05 sep 2013 05:48

Het recht op omgang kan wel beperkt worden in bepaalde gevallen:
http://elfri.be/omgangsrecht-grootouders" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Terug naar “Archief”