seponering/buitenvervolging bij lasterlijke aantijging

Rowin2
Topic Starter

seponering/buitenvervolging bij lasterlijke aantijging

#1 , 11 sep 2013 15:32

Ik ben beschuldigt van belaging en het onderzoek tegen mij is momenteel nog lopende.

Een kleine opsomming van de feiten waarvan ik beschuldigt wordt of "bewijzen" die tegen mij ten laste worden gelegd

- Ik zou eenmaal nog iets via gsm naar haar teruggestuurd hebben nadat ze vroeg om haar niet meer te sturen. De inhoud van dat bericht was dat ik zei dat ze niet als eerste naar mij moest sturen wat ze had gedaan. Het eerste bericht was overigens niet de vraag om haar niet meer te sturen maar een vraag van haar om de situatie uit te praten. Wat ik weigerde waarna ze een aggressievere houding aannam.

- Naar het schijnt zou ze ook aangifte hebben gedaan omdat er op het internet foto's van haar zijn opgedoken op 2 datingsites of iets van die aard en dat ze mij hiervan beschuldigde. Politie heeft hierna aan mij gevraagd voor een inbeslagname van mijn pc wat ik vrijwillig toestond aangezien ik toch niks met de hele zaak te maken heb.

Nu heb ik wel een aantal vragen omtrent het eventuele verdere verloop:

1) Ik heb bewijzen dat mijn onschuld staven. Een paar sms'jes van een onbekend nummer dat mij bedreigt en die bij nader onderzoek afkomstig waren van een vriendin van haar. Berichten waaruit blijkt dat ik nog voor de volgens haar aangifte de vermoedelijke belaging tegen haar startte (datum die ze aangaf bij haar aangifte van start van de feiten) ik verschillende malen geprobeerd heb het contact te verminderen en zelf 1 of tweemalig helemaal te verbreken.
Hierbij heb ik ook nog het feit dat ik al 3-maal melding heb gedaan van belaging voordat zij aangifte tegen mij indiende (politie had zelfs naar haar al gebeld). Nu is het mijn vraag of ik beter deze bewijzen nu al doorgeef tijdens het onderzoek of wacht tot deze zaak voor de rechtbank komt? Dit met oog op een tegenklacht die ik van plan ben in te dienen wegens lasterlijke aantuigingen. Vooral omdat de zaak als ik de bewijzen nu al geef mogelijk geseponeerd zou worden terwijl dit bij een rechtzaak de vrijspraak of in het tussenstadium de buitenvervolgstelling tot gevolg zou hebben?

2) Bij het feit van die datingsites. Kijkt het gerecht de IP-adressen na of niet? Ik vond het raar dat ze vroegen om inbeslagname van mij pc terwijl ze dit gemakkelijk op deze manier konden controleren. Aangezien ik mijn computer nu toch al een maand kwijt ben. Zou ook direct mijn onschuld bewijzen

3) De 2 feiten waarvan ik beschuldigt wordt zijn op 2 verschillende data bij de politie gemeld. Moet ik dan voor beide feiten klacht neerleggen wegens lasterlijke aantijging aangezien deze beide elk apart de classificatie schuldig of onschuldig wel zullen krijgen

4) Na mijn eerste 3 meldingen omdat ik nog berichten kreeg en ze volhardde dat ze niks verkeerd deed heb ik haar de raad gegeven om gewn eens met de politie te praten in de hoop dat deze haar zou kunnen overtuigen van het verkeerde van haar daden. Waarna ze direct aangifte deed. Kan hier de stelling gezegd worden dat ik haar als het ware "aanzette" om die valse aangifte te doen alhoewel ik nooit over en aangifte heb gesproken maar gewn over een gesprek?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 sep 2013 16:03

Belaging is een klachtmisdrijf... er zal alleen vervolging zijn als klager dat uitdrukkelijk vraagt.
Edoch in nogal wat cases van veelvuldige belaging zal een telefoononderzoek gedaan worden.
Ofwel via opdracht procureur des Konings ofwel via aanstellen onderzoeksrechter.
Stel een tijdslijn op met wie wanneer gebeld heeft en laat PV opstellen door de politie.
Deze kunnen direct uw GSM controleren en hem (laten) uitlezen.

Rowin2
Topic Starter

#3 , 11 sep 2013 16:31

Belaging is een klachtmisdrijf... er zal alleen vervolging zijn als klager dat uitdrukkelijk vraagt.
Edoch in nogal wat cases van veelvuldige belaging zal een telefoononderzoek gedaan worden.
Ofwel via opdracht procureur des Konings ofwel via aanstellen onderzoeksrechter.
Stel een tijdslijn op met wie wanneer gebeld heeft en laat PV opstellen door de politie.
Deze kunnen direct uw GSM controleren en hem (laten) uitlezen.
De mogelijkheden om een onderzoek naar belaging te voeren zijn mij bekend. Ben ook van plan om aangifte te doen als het onderzoek tegen mij afgelopen is.

Maar mijn vraag is meer op haar klacht van belaging tegen mij. Is er een verschil of de zaak geseponeerd wordt of er een buitenvervolging van wordt gemaakt met betrekking tot een klacht die ik ga indienen wegens lasterlijke aantjigingen?

Ik kan momenteel al zelf aangifte doen van belaging tegen haar maar wil wachten tot het onderzoek tegen mij afgelopen is zodat ik het feit van de lasterlijke aangifte ook bij mijn aangifte van belaging kan toevoegen.

Met andere woorden heb ik zelf nog geen klacht tegen haar ingediend met het oog op haar eerst te laten berechten vor een klacht wegens lasterlijke aantuigingen. Aangezien dit ook een vorm van belaging is en dus mij dossier sterker zal maken als ik besluit om aangifte te doen

Reclame

Franciscus

#4 , 11 sep 2013 18:46

Seponering : parket vindt de zaak niet belangrijk genoeg, te weinig elementen die iets bewijzen, een eenmalig feit.... geen prioriteit. Dossier blijft open.
Buiten vervolging stelling: eens lezen :
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 3540,d.ZG4" onclick="window.open(this.href);return false;

Rowin2
Topic Starter

#5 , 11 sep 2013 19:28

Seponering : parket vindt de zaak niet belangrijk genoeg, te weinig elementen die iets bewijzen, een eenmalig feit.... geen prioriteit. Dossier blijft open.
Buiten vervolging stelling: eens lezen :
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 3540,d.ZG4" onclick="window.open(this.href);return false;

Dus kan ik hieruit afleiden dat bij een seponering een klacht wegens lasterlijke aantuigingen niet mogelijk is daar het dossier open blijft zoals je eerder hebt gesteld of juist wel omtrentde uitleg van te weinig elementen die iets bewijzen? Of hangt dit gewoon af van de motivatie omtrent de seponering?

Franciscus

#6 , 11 sep 2013 23:15

Neen, als u nu klacht indient dan wordt het andere PV(dossier) er terug bijgehaald.
Lijkt me ook logisch gezien uw klacht net is wegens de in het andere PV vermelde feiten.

In beide gevallen kan men klacht/aangifte doen.
Is geen probleem (eigen ervaring)

Rowin2
Topic Starter

#7 , 12 sep 2013 22:54

Wat is de slaagkans voor een klacht wegens lasterlijke aantijgingen als er een buitenvervolging, vrijspraak of vrijspraak door twijfel wordt gesteld bij de dingen die mij ten laste wordt gelegd? Betekent dit dan automatisch ook dat degene die aangifte tegen mij heeft gedaan ook veroordeeld wordt aangezien er geen enkel bewijs is dat ik met deze feiten te maken heb en daardoor ook de "valsheid" van de aangifte is aangetoond?

Franciscus

#8 , 12 sep 2013 23:03

ook veroordeeld KAN worden..... dat hangt van zoveel factoren af.

Iedereen mag zeggen en schrijven wat hij/zij wil. Alleen zijn er aan een aantal zaken gevolgen verbonden.
Ook een vals aangifte is strafbaar .... evenzo een tergend en roekeloos geding aanspannen.

Ook eens lezen:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 36&t=23309" onclick="window.open(this.href);return false;

PS de zaken waar ikzelf of een van de medewerkers bij betrokken was hebben we gewonnen.

Terug naar “Archief”