Hallo iedereen,
We zijn reeds een tijdje aan ons eigen huis aan het bouwen (doen bijna alles zelf) en hebben nu een geschil met een aannemer welke werk heeft geleverd die niet echt volgens de regels van de kunst is verlopen. Dit wordt ook door onze architect bevestigd.
Even de situatie:
Het betreft een chapper. Eind juli dit jaar (2013) is onze chapper ons huis komen chappen. We hadden deze gekozen op aanraden van andere en ook onze architect had er nog geen slechte ervaringen mee. Het werk zag er op het eerste zicht ook goed uit (nuja, je mag er pas enkele dagen later op en "op het zicht" zegt niet zoveel natuurlijk).
Nu zijn we aan het vloeren gegaan en na een goed begin begonnen er her en der toch al redelijk wel schoonheidsfoutjes boven te komen (bulten). Nu met veel lijm en verleggen zijn we nog tot een redelijk resultaat gekomen.
Na nog verder werken, in een andere ruimte, was het echt te erg. De chape lag wat te hoog (deur kon niet open, zelfs zonder de lijm onder de tegel) en er zaten golven in. Wij hebben toen contact gehad en een weekje of 2 later is er iemand langsgekomen om dit bij te schuren. Op zich wel oké, ware het niet dat dit niet echt professioneel was (geen stofafzuiging met gevolg hele huis en nieuwe keuken (was al gevloerd en geplaatst) volledig onder het stof maar goed).
We zijn hierna dan verder gegaan en nu komen we opnieuw hetzelfde tegen. Bulten in de chape en in 1 plaats (inkom) ligt de chape zo hoog (in het midden, hij ligt dus bol) dat we onder onze natuursteen nog maar net maximum 1 mm lijm krijgen. Verder watert de totale vloer af.. weg van de deuren en garage. Architect heeft dit ook gezien (en met hun contact opgenomen).
Na dit opnieuw vriendelijk!!! te melden met de vraag om nog even bij willen komen bijschuren (de afwatering naar binnen, daar kan ik op zich nog wel mee leven, is het maar enkele mm) werd de eerst vriendelijke aannemer plots bot (vooral na contact met de zoon-medevennoot). Ze zijn nu langs geweest en kwamen (vooral de zoon) enorm bot binnen.. roepen, schelden (we zijn prutsers, stomme zelfbouwers, gierigaards,..) en trok alles in twijfel. Na een uur!!! discussie en flink geroep wilde hij dan 1 enkel hoekje wat bijschuren... opnieuw met zijn gewone slijpmolen). Ik ging hier niet mee akkoord en ze gingen plots weg.. met de woorden "betaal onze factuur maar direkt..".
Mijn vraag:
Gezien bovenstaande situatie, wat mag ik doen betreft deze factuur? Ik weet wat het is om zelfstandige te zijn dus volledig inhouden wil ik niet doen. Ter info: er is nooit een offerte of overeenkomst getekend. Verdieping was oké (is laminaat dus niet zo erg) en ik wil nog 60% van de gelijkvloers 'matig' oké rekenen. Mijn idee was om bv. een €500 in te houden ter vergelding van mijn kosten zijnde huren van schuurtoestel + stofzuiger en ook toch enige werkuren in rekening te brengen). Op een totaalbedrag was pakweg €4000 lijkt mij dit niet overdreven.
Mag ik dit doen? Hoe moet ik dit doen? Argument gaat nu natuurlijk zijn dat ik hun herstelling geweigerd heb.
Iemand een idee?
Bedankt!