Veranda lekt sinds deze geplaatst werd 4 jaar geleden

daisydpl
Topic Starter

Veranda lekt sinds deze geplaatst werd 4 jaar geleden

#1 , 13 sep 2013 11:54

Hallo,

4 jaar geleden hebben wij beslist ons huis te verbouwen. Er stond toen reeds een veranda maar dit in ons ogen niet echt geplaatst werd door een professionele maar eerder door de vorige eigenaar en we hebben beslist deze te vernieuwen.

Al snel na de plaatsing van deze veranda (geplaatst door een firma voor verandabouw) merkten wij vrij snel (paar dagen) dat er lekken waren.
Eerste keer hebben ze dat op de condensatie gestoken en dat we nog even moesten geduld hebben. Uiteindelijk toch niet de condensatie en zijn ze toch net aan de rand waar de veranda verbonden wordt met ons plat dak, wat silicoon komen leggen. Probleem paar maand opgelost maar daarna weer prijs!!

Ondertussen zijn ze in die 4 jaar tijd wel 7 keer moeten komen en telkens veranderen ze iets aan die silicoon of leggen ze een joint net aan die verbinding tussen veranda en plat dak en het is weer opgelost. Een van de mannen die voor die firma werkt zegt ons dan ook tijdens het laatste bezoek 6 maand geleden dat het dus aan die joint ligt.

We zijn weer 6 maand verder en daar gaan we weer. Het lekt weeral en ik krijg dus water binnen. Het drupt echt binnen en na een tijdje krijg ik dan toch een hele plas.
Nu komen ze zelfs niet meer omdat ze zeggen dat het aan ons plat dak ligt en niet aan hun veranda. Wij zijn er anders wel van overtuigd dat het de veranda is gezien het toch lijkt te stoppen telkens ze iets komen doen. En moest het aan mijn plat dak liggen dan zou ik (vermoed) ik toch constant het hele jaar door moeten waterlast hebben. We zouden dan toch in onze keuken waar dat plat dak ligt al moeten vochtschade zien moest het dus effectief aan de roofing liggen van ons plat dak?

Nu zouden ze dus willen dat er een expert langs komt maar wie gaat die betalen? En wie moet deze doen komen? Ik heb ondertussen gebeld met de bank want ik ben daar verzekerd (top woning) en die sturen me bijna wandelen. Zij zullen pas ingrijpen na expertise of wanneer er dakwerker is gekomen maar het zijn zeker niet zij die een expert gaan sturen.
Ik begrijp dus niet waar ik terecht kan en wat ik moet doen????? HELP!!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 sep 2013 12:22

Een expert kan je via de vrederechter laten aanstellen. Je zal echter zijn eerste ereloonnota zelf moeten betalen, en dit alvorens die expert ook maar één stap verzet. Na een uitspraak kan je deze bedragen echter terug vorderen van de verliezende partij. (hopelijk de aannemer)

daisydpl
Topic Starter

#3 , 13 sep 2013 12:24

enig idee hoeveel zo een expert gaat kosten?

Reclame

ganapathi tantre

#4 , 13 sep 2013 15:58

Zou u dan schrikken als ik zeg dat die aangestelde experts er niet voor terugdeinzen om voorschotten van 1000 tot 1250 te vragen ?
Ja ook voo uw simpel probeem. Voorafgaand zit ge dan nog met eventuele eigen advocaatkosten
En dan zwijg ik over de mijn inziens extreem lange tijden i dergelijke experts neme om een rapport(je) te schrijven.

Me dunkt dat u beter kiest voor volgende

1. Een klusjesman om een loodslab te plaatesn
2. Verzoeningscommissie voor de bouw aanspreken (surf naar hun website).

Dat zal u veel minder hartzeer en nagelbijtterj ôpleveren

j.demoor

#5 , 15 sep 2013 09:20

“De Commissie komt tussenbeide in alle technische geschillen die rijzen tussen de consument en de architect en/of de aannemer(s) die betrokken zijn bij particuliere bouw– of renovatiewerken.
De Commissie garandeert een snelle afhandeling (binnen hoogstens 6 maanden), een objectieve beoordeling dankzij de drie partijen die er deel van uitmaken. Ze bestaat immers uit een gelijk aantal vertegenwoordigers van de consumenten, de architecten en de aannemers – en garandeert zo een deskundige behandeling dankzij de inschakeling van deskundigen-bemiddelaars met minstens 10 jaar ervaring.
De door de Commissie benoemde expert-verzoener zal de standpunten van de partijen met elkaar trachten te verzoenen door ze tot wederzijdse toegevingen te bewegen en zo het geschil op te lossen.
Maar zelfs als het niet tot een verzoening komt, blijft de tussenkomst van de Commissie toch heel nuttig, aangezien de deskundige dan een technisch bindend verslag opstelt, dat de partijen niet meer in twijfel kunnen trekken voor de rechter, tenzij in echt uitzonderlijke gevallen. Dit levert een aanzienlijke tijdwinst op voor een eventuele verdere gerechtelijke procedure, aangezien de expertise dan reeds heeft plaatsgevonden.
Een beroep doen op de Commissie biedt dus altijd een meerwaarde, ongeacht of een verzoening bereikt of een technisch bindend verslag opgesteld wordt.” (http://www.bouwverzoening.be/voor-wie" onclick="window.open(this.href);return false;)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

ganapathi tantre

#6 , 16 sep 2013 10:34

niet vergeten te vermelden dat

De commissie alleen tussen komt als BEIDE partijen akkoord zijn
De kost meestal gedeeld wordt en ongeveer een 5 tot 600 euro bedraagt

Onder de vlag van is het sop de kool wel waard denk ik dus dat het inschakelen van een klusjesman op eigen kost de beste van de slechtste keuze is

Terug naar “Archief”