Bouw geschil

maximusken
Topic Starter

Bouw geschil

#1 , 13 sep 2013 19:50

Hallo ik ben Maxim wonend in Wielsbeke.

M'n vriendin en ikzelf zijn aan het bouwen. Nu zoals bij velen waarschijnlijk gaat dit niet zonder een geschil!
bij ons betreft het het volgende:

In het begin ging alles vlot. keuze van hoe het huis eruit zal moeten zien en de soorten dakpannen en alles er op en eraan.
Notaris betaald, grond betaald, voorschot aan de firma...

Tot nu! Dus alles is praktisch rond en nu zaten we vorige week bij de opstartvergadering.
Ik citeer: '' Ja, ik zal meteen met de deur in huis vallen. Het lijkt erop dat jullie grond niet stevig genoeg is en dat ipv gewone funderingen er paalfunderingen zullen worden moeten geplaatst en dit heeft een meerprijs van een 9000€.''

M'n vriendin en ikzelf gingen daar niet mee akkoord. Logisch toch? Ik heb mij wat verdiept dan wat ik allemaal kon doen en of dit wel echt zomaar kan!

Wel tot nu toe heb ik deze info: Ja, ze mogen dat doen en inderdaad op onze ondertekende offerte staat ook dat als er verwikkelingen zijn met de grond er een supplement kan worden aangerekend voor eventueel andere funderingen.

MAAR! Nu heb ik het sonderingsverslag opgevraagd en daaruit blijkt dat dit dateert van 2011! Dus ga ik er van uit dat zoiets toch METEEN in een offerte moet worden berrekend? Als ze toch weten dat de grond niet stevig genoeg is van 2011 dan zie ik geen reden om op een opstartvergadering hiermee af te komen, hetzij om ons geld uit onze zakken te nemen!

Nu na veel zagen en klagen komen ze met een tegemoetkoming van om en bij de 4000€. Dus nog 5000€ te betalen.

Eerlijk? Ik ben dit echt niet van plan te betalen! Ik denk dat het hier hun eigen schuld treft!

Iemand die mij hierbij nog wat extra raad kan geven en tips?

Alvast bedankt! hopelijk kom ik hier iemand goeds tegen die weet hoe zo een dingen in elkaar zitten!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 13 sep 2013 22:35

Vervelende situatie. Ze hadden "eerlijker" moeten zijn maar dat blijkt gebruikelijk te zijn in de sector. Je krijgt een standaardofferte en dan komen de supplementen. Ben geen jurist maar k vrees dat je enkel op goodwill kan rekenen en de bittere pil zal moeten slikken.

Heb zelf recent een tweede verbrijf als totaalproject gekocht en ook een aantal keren m n verstand op nul moeten zetten om supplementen te slikken. (Wat niet wil zeggen dat ze t hadden moeten includeren in hun offerte)

Jabo

#3 , 14 sep 2013 08:32

Steek je licht eens op bij http://www.bouwinfo.be" onclick="window.open(this.href);return false; Dit type 'probleem' komt heel vaak voor. Dit staat waarschijnlijk duidelijk in het contract.
Die 5.000Euro is een schappelijk bedrag daarvoor.
Succes.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 sep 2013 10:51

Wat hebben de buren gedaan met hun funderingen? Ga daar eens informeren.
Het is een klassieke truc van sleutel op de deur bouwbedrijven om alzo de prijs op te drijven. Mogelijks is de grond zelf stevig genoeg. Vraag hun op wat zij zich baseren? Is er een grondonderzoek geweest? Hebben zij in die wijk nog andere gebouwen gezet? Indien ja, dan wisten zij toch voor uw bestelling, hoe de staat van de grond was, en hadden ze daar rekening moeten mee houden.
Kijk ook na of ze wel een rioolaansluiting hebben voorzien in de prijs. Is ook zo iets dat ze regelmatig "vergeten" :evil:

maximusken
Topic Starter

#5 , 14 sep 2013 14:21

Wat hebben de buren gedaan met hun funderingen? Ga daar eens informeren.
Het is een klassieke truc van sleutel op de deur bouwbedrijven om alzo de prijs op te drijven. Mogelijks is de grond zelf stevig genoeg. Vraag hun op wat zij zich baseren? Is er een grondonderzoek geweest? Hebben zij in die wijk nog andere gebouwen gezet? Indien ja, dan wisten zij toch voor uw bestelling, hoe de staat van de grond was, en hadden ze daar rekening moeten mee houden.
Kijk ook na of ze wel een rioolaansluiting hebben voorzien in de prijs. Is ook zo iets dat ze regelmatig "vergeten" :evil:
Op het verslag te zien is er maar 1 stevig genoeg voor de standaard funderingen. al de andere loten zijn voorzien om met paalfunderingen te plaatsen.

Nu er zijn nog maar 3 gronden verkocht in onze wijk en 1 ervan is reeds bijna klaar en deze beschikt over de standaard funderingen.

Rioleringen zijn wel ingecalculeerd. BEST! Toch bedankt om me er attent op te maken. Heb al genoeg verrassingen nu.

maximusken
Topic Starter

#6 , 14 sep 2013 14:25

Vervelende situatie. Ze hadden "eerlijker" moeten zijn maar dat blijkt gebruikelijk te zijn in de sector. Je krijgt een standaardofferte en dan komen de supplementen. Ben geen jurist maar k vrees dat je enkel op goodwill kan rekenen en de bittere pil zal moeten slikken.

Heb zelf recent een tweede verbrijf als totaalproject gekocht en ook een aantal keren m n verstand op nul moeten zetten om supplementen te slikken. (Wat niet wil zeggen dat ze t hadden moeten includeren in hun offerte)

Ik kreeg echt wel een offerte op mijn gekozen materialen. Ook zie ik nog altijd voor mij dat de verkoper wel effectief voor de offerte berekening plaatsvond bij de funderingen een pijl trok en er bijschreef ZIE SONDERINGSVERSLAG. Dus MOESTEN ze echt wel dit al ingerekend hebben he!

Nu ja wij zijn al heel de tijd braaf geweest er was al minder voorzien voor de badkamer dan dat we afgesproken hadden dus daar ook al 3000€ nu is het me teveel.

Dank voor uw reactie.

maximusken
Topic Starter

#7 , 14 sep 2013 14:27

Steek je licht eens op bij http://www.bouwinfo.be" onclick="window.open(this.href);return false; Dit type 'probleem' komt heel vaak voor. Dit staat waarschijnlijk duidelijk in het contract.
Die 5.000Euro is een schappelijk bedrag daarvoor.
Succes.

Ja de prijs is inderdaad correct voor de funderingen daar ben ik me van bewust.

Heb me aangelogd bij bouwinfo maar kan niets van nieuw onderwerp aanmaken....

Danku!

Terug naar “Archief”