Onbetaalde pacht

rdr
Topic Starter

Onbetaalde pacht

#1 , 17 sep 2013 17:28

40 jaar geleden stelde ik de landbouwer die het perceel naast de tuin achter mijn huis bewerkte voor, om ook een gedeelte van mijn tuin te bewerken voor enerzijds een pacht en anderzijds een betaling in natura (jaarlijkse levering van een partij mest). Als goede geburen verliep alles correct en na enige tijd zag ik af van het gedeelte van de pacht dat in natura voldaan werd. Enkele jaren geleden verneem ik dat de exploitatie van de boerderij (in feite of contractueel) overgenomen zou zijn door dochter en schoonzoon van de pachter. Dit werd geconcretiseerd door de bankoverschrijving van de niet geindexeerde landpachten voor 2000 en 2001, zijnde de met de vroegere pachter initieel overeengekomen som (14,87eur/j).Sindsdien is er geen enkele betaling gevolgd en ben ik slechts op in de loop van 2012 de gedetailleerde achterstallige schuld gaan innen. Dat liep op een sisser af. Op 21/6/2012 is een aangetekende herinnering gestuurd voor de de achterstallige pachten, geindexeerd volgens de gangbare coefficient. Dit schrijven bleef zonder gevolg.Op 9.2.2013 vinden wij een voor de pachter zeer interessante minnelijke schikking voor het betalen van 50% van de achterstallige pacht (300eur) en de indexering van de pacht vanaf Kerstmis 2012 (70,56eur/jaar).Na 3 persoonlijke contacten is er nog niets betaald en blijft het nog steeds bij beloften (vergeten ...). Ondertussen ligt de grond nu voor het 2de opeenvolgende jaar braak.
Wie kan me zeggen welke mijn rechten zijn en welke juridische stappen ik hiervoor kan of moet zetten?
Alvast bedankt voor

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 19 sep 2013 08:44

“Art.34.De pachter kan, zonder toestemming van de verpachter, zijn pacht geheel overdragen aan zijn afstammelingen of aangenomen kinderen of aan die van zijn echtgenoot of van de echtgenoten van de voormelde afstammelingen of aangenomen kinderen. De overnemer treedt in al de rechten en verplichtingen die uit de pacht voortvloeien, maar de overdrager blijkt met hem hoofdelijk gehouden tot de verplichtingen die uit de pacht zijn ontstaan.”(4 november 1969 Pachtwet).

‘Enkele jaren geleden verneem ik dat de exploitatie van de boerderij (in feite of contractueel) overgenomen zou zijn door dochter en schoonzoon van de pachter.’

Dochter en schoonzoon zijn dus uw huidige pachters. De pachtprijs dient bepaald overeenkomstig 4 NOVEMBER 1969. - Wet tot beperking van de pachtprijzen.
Inzake pacht is de vrederechter bevoegd krachtens art.591,1° Gerechtelijk Wetboek(=Ger.W.). “Art.1345.Inzake pacht...wordt geen enkele rechtsvordering toegelaten, indien de eiser niet tevoren aan de rechter een schriftelijk of mondeling verzoek heeft gedaan om de toekomstige verweerder ter minnelijke schikking te doen oproepen.”(Ger.W.). Komt geen minnelijke schikking tot stand,daag hem dan voor de vrederechter met toepassing van “Art.1344bis.Onder voorbehoud van de bepalingen omtrent de pacht kan elke vordering inzake de huur van goederen worden ingeleid bij verzoekschrift, neergelegd ter griffie van het vredegerecht. Het verzoekschrift vermeldt, op straffe van nietigheid :...”(Ger.W.). Ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier. Desnoods kopieert u de tekst van art.1344bis Ger.W. en gebruikt u deze als invulformulier mits omzetting in briefvorm. Dit verzoekschrift ondertekenen,neerleggen en de verdere procedure afwerken kan in PRINCIPE zonder advocaat.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Archief”