hoederecht hond

strtdrgn
Topic Starter

hoederecht hond

#1 , 19 sep 2013 11:05

Hallo,

Mijn moeder en stiefvader hadden een hond, 5j geleden is mijn moeder overleden. 3j geleden heeft mijn stiefvader iemand nieuw leren kennen en is daar naar verhuisd. Maar de hond heeft hij in het ouderlijke huis gelaten. 3j lang hebben zijn ouders en ikzelf dagelijks de hond voorzien van eten en drinken. Nu ik eindelijk ruimte heb om de hond bij me in huis te halen heeft mijn stiefvader een oplossing gevonden bij familie van zijn huidige vrouw. De vraag is nu of ik iets kan doen om de hond toch in mijn bezit te krijgen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 sep 2013 13:56

"Hoederecht"? Een hond is juridisch gezien een bezit, geen persoon. De eigenaar van de hond beslist. Als de hond van uw stiefvader is, mag hij deze onderbrengen waar hij wil, zolang er geen sprake is van dierenmishandeling.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

strtdrgn
Topic Starter

#3 , 19 sep 2013 16:02

Officieel is er geen sprake van hoederecht, maar een hond gedurende 3 jaar achterlaten in een hok van 4mx4m, slechts om de 2 dagen van eten te voorzien, is volgens mij wel een vorm van mishandeling. De politie was al een paar keer langs geweest na klachten van de buren, maar kon niets doen omdat de hond zogezegd een waakhond is. Maar vanuit een hok kan een hond moeilijk bewaken volgens mij. Maar goed ook dat de buren er waren tijdens de zomer, want anders had de hond geen water. Dus is er volgens mij wel sprake van mishandeling.
Nu wil ik gewoon nog weten wat ik kan doen.

Reclame

KimSe

#4 , 19 sep 2013 16:11

Los van het feit of dit de enige en makkelijkste oplossing is of niet, hebben wij ervaring met het volgende:

Soortgelijke situatie: hond werd verwaarloosd en eigenaar wou geen afstand doen (eigenaar had bij ons wel psychische problemen). Klacht neergelegd wegens verwaarlozing bij de politie en de politie heeft de hond in beslag genomen en naar het asiel gebracht. Wij hebben hem dan uit het asiel geadopteerd...

We hebben uiteraard wel kosten voor de adoptie moeten betalen maar dat hadden we er graag voor over... (trouwens: deze kosten hebben we achteraf (en onverwacht) terugbetaald gekregen van de bewindvoerder van de eigenaar omdat het een geval van verwaarlozing betrof en er klacht was neergelegd)

Turaki

#5 , 19 sep 2013 21:02

Als de eigenaar er voor gezorgd heeft dat de mishandeling gestopt is, denk ik niet dat u veel kan doen. Gaat de mishandeling verder, zie dan het antwoord van KimSe.

Gebruiker21

#6 , 20 sep 2013 14:08

Officieel is er geen sprake van hoederecht, maar een hond gedurende 3 jaar achterlaten in een hok van 4mx4m, slechts om de 2 dagen van eten te voorzien, is volgens mij wel een vorm van mishandeling. De politie was al een paar keer langs geweest na klachten van de buren, maar kon niets doen omdat de hond zogezegd een waakhond is. Maar vanuit een hok kan een hond moeilijk bewaken volgens mij. Maar goed ook dat de buren er waren tijdens de zomer, want anders had de hond geen water. Dus is er volgens mij wel sprake van mishandeling.
Nu wil ik gewoon nog weten wat ik kan doen.
Waarom bent u er die drie jaren van verwaarlozing niet mee verder gegaan? Als de politie niet reageerde kon u toch naar de commisaris gaan? Of desneeds een mailtje naar de FOD Volksgezondheid, Dienst Dierenwelzijn?

Nu wil de eigenaar de hond ergens onderbrengen waar hij het waarschijnlijk WEL goed zal hebben, en pas nu schiet u in actie? Ik vrees dat u nu nog weinig kan doen, hoor. Als blijkt dat de hond op zijn nieuwe adres niets te kort komt, zal de hond daar blijven. Punt.

Uiteraard belet niets u om een advocaat onder de arm te nemen en de hond op te eisen. Geen idee of je een advocaat gaat vinden die u wil verdedigen (waarschijnlijk wel) en hoe hij het gaat aanpakken, maar je kan altijd proberen. Ik geef u echter weinig kans op succes, maar helemaal uitgesloten is het niet, natuurlijk (rechter kan al eens zat zijn of in een gekke bui).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus

#7 , 22 sep 2013 21:02

Van wie is het 'ouderlijke' huis van uw overleden moeder en vader ... waarvan u erfgenaam bent?
Of van uw moeder en stiefvader...
Men zou kunnen zeggen in dat geval dat de hond behoorde tot de inboedel van het huis en dus van de erfenis.

ganapathi tantre

#8 , 22 sep 2013 22:04

Desondanks mij grote affiniteit met honden en er een andere standaard op na hou zal u het zeer moeilijk hebben om mishandeling te bewijzen.
Een kennel van 4 bij 4 is geen mishandeling zeker niet als ie proper is en evenmin de hond om de dag eten geven. De meeste kennissen
van mezelf die kennels hebben passen het systeem van onthouding toe misschien minder extreem maar een hond heeft daar geen last van.
Ten alle spijt is en blijft een hond een handelswaar dus eigenaar is hij die heeft betaald of dat op een andere manier kan bewijzen

Terug naar “Archief”