Officieel is er geen sprake van hoederecht, maar een hond gedurende 3 jaar achterlaten in een hok van 4mx4m, slechts om de 2 dagen van eten te voorzien, is volgens mij wel een vorm van mishandeling. De politie was al een paar keer langs geweest na klachten van de buren, maar kon niets doen omdat de hond zogezegd een waakhond is. Maar vanuit een hok kan een hond moeilijk bewaken volgens mij. Maar goed ook dat de buren er waren tijdens de zomer, want anders had de hond geen water. Dus is er volgens mij wel sprake van mishandeling.
Nu wil ik gewoon nog weten wat ik kan doen.
Waarom bent u er die drie jaren van verwaarlozing niet mee verder gegaan? Als de politie niet reageerde kon u toch naar de commisaris gaan? Of desneeds een mailtje naar de FOD Volksgezondheid, Dienst Dierenwelzijn?
Nu wil de eigenaar de hond ergens onderbrengen waar hij het waarschijnlijk WEL goed zal hebben, en pas nu schiet u in actie? Ik vrees dat u nu nog weinig kan doen, hoor. Als blijkt dat de hond op zijn nieuwe adres niets te kort komt, zal de hond daar blijven. Punt.
Uiteraard belet niets u om een advocaat onder de arm te nemen en de hond op te eisen. Geen idee of je een advocaat gaat vinden die u wil verdedigen (waarschijnlijk wel) en hoe hij het gaat aanpakken, maar je kan altijd proberen. Ik geef u echter weinig kans op succes, maar helemaal uitgesloten is het niet, natuurlijk (rechter kan al eens zat zijn of in een gekke bui).