Werkloosheidsuitkering na bijna 2 jaar loondienst

Silbob
Topic Starter

Werkloosheidsuitkering na bijna 2 jaar loondienst

#1 , 24 sep 2013 13:36

Op 1 oktober 2011 een contract gekregen (arbeider, loondienst), ik ben ouder dan 50 jaar. Altijd zelfstandig geweest, dus moet ik meer dan 600 dagen werken om stempelgerechtigd te zijn. Dit wil dus zeggen werken tot 1 oktober 2013.
Mijn werkgever ontslaat mij en mijn verbreking loopt tot 14/9/2013 wat wil zeggen dat ik dus 2 weken te kort kom om te gaan stempelen. Nu, ik heb nooit de kans gehad om mijn verlofdagen op te nemen waardoor ik er op dit ogenblik nog 16 heb (mijn werkgever liet me niet toe om deze op te nemen). Kan ik deze 16 verlofdagen achter mijn opzegtermijn aan breien en zo toch eventueel een werkloosheidsuitkering krijgen (met deze verlofdagen kom ik tot 8/10/2013 en dus normaal voldoende)?
Daarnaast was hij verplicht om onmiddellijk mijn verbrekingsvergoeding uit te betalen, wat op heden nog altijd niet gebeurt is, ook mijn resterende loon van augustus. Hij heeft wel mijn c4 ondertekend op 12/8, dus op dat ogenblik wist hij wat hij allemaal moest betalen.
Wat moet ik doen als deze betaling uitblijft, want ik zit nu bijna 2 maanden zonder inkomsten. Als 50+ is het namelijk moeilijk om werk te vinden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 sep 2013 20:06

je tekst bevat wat onduidelijkheden:
- indien je arbeidsovereenkomst verbroken is, heb je geen opzegtermijn
- je C4 is ondertekend op 12/8? Dat zou betekenen dat dan al je laatste dag gepresteerd had. Ben je zeker dat het een C4 was (staat letterlijk op dat document), waarschijnlijk ging het over je ontslagbrief?

j.demoor

#3 , 26 sep 2013 08:47

“Art.145.Jaarlijkse vakantie : Met een sanctie van niveau 2 wordt bestraft, de werkgever, zijn aangestelde of lasthebber die heeft nagelaten, of heeft nagelaten binnen de voorgeschreven termijn of volgens de reglementaire voorschriften, de vakantie toe te staan, waarop de werknemers krachtens de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers, gecoördineerd op 28 juni 1971, en de uitvoeringsbesluiten ervan recht hebben. De geldboete wordt vermenigvuldigd met het aantal betrokken werknemers.”(6 JUNI 2010. - Sociaal Strafwetboek).

“Art.48.Onverminderd de bevoegdheden van de officieren van gerechtelijke politie, houden de door de Koning aangewezen ambtenaren toezicht op de naleving van deze wet en de uitvoeringsbesluiten ervan...De inbreuken op de bepalingen van deze wetten en van de uitvoeringsbesluiten ervan worden opgespoord, vastgesteld en bestraft overeenkomstig het Sociaal Strafwetboek...Art. 49. De in alinea 2 van artikel 48 van deze wet, bedoelde personeelsleden oefenen bovendien controle uit over de toekenning van de vakantiegelden en de vakantiedagen die krachtens een wettelijke bepaling, een collectieve overeenkomst of een contract verschuldigd zijn...”(28 JUNI 1971. - Wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers).

U kan dus strafklacht neerleggen tegen uw werkgever bij voornoemde door de Koning aangewezen ambtenaren wegens schending van art.145 Sociaal Strafwetboek. Vorder dan tevens schadevergoeding wegens de gevolgen van die schending op uw werkloosheidsuitkering.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Archief”