Pagina 1 van 1

Garantie

Geplaatst: 24 sep 2013 14:58
door Jimmy78
Met onze firma hebben we een GSM voor eigen gebruik gekocht bij een groothandel-verdeler. Bij levering blijkt deze echter niet te werken. Bij navraag bij de fabrikant van de GSM moeten we terug naar de retailer maar dat is voor ons de groothandel-verdeler. Deze verwijst ons echter weer door naar een andere firma waar we een herstelling kunnen aanvragen. De GSM heeft dus nog geen minuut gewerkt en we moeten al kosten beginnen betalen om de GSM terug te sturen ...
Is onze groothandelaar niet zelf verantwoordelijk om de GSM terug te nemen en het probleem op te lossen zonder dat hier kosten voor ons aan verbonden zijn? Hebben we het recht om de factuur te protesteren en te wachten met de betaling omdat het toestel niet naar behoren werkt?

Re: Garantie

Geplaatst: 24 sep 2013 16:57
door Franciscus
Met onze firma .... dus is het geen consumentenkoop.
Dan gelden de contractuele overeenkomsten.

Re: Garantie

Geplaatst: 26 sep 2013 00:54
door ddanck
Als u de factuur nog niet betaalde, kan u deze vanzelfsprekend protesteren.

Voorts kan u zich ook beroepen op de koopvernietigende gebreken.

Re: Garantie

Geplaatst: 26 sep 2013 08:41
door j.demoor
“Art.1641. De verkoper is gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak, die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt, of die dit gebruik zodanig verminderen dat de koper, indien hij de gebreken gekend had, de zaak niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht.Art.1644.In het geval van de artikelen 1641en 1643, heeft de koper de keus om ofwel de zaak terug te geven en zich de prijs te doen terugbetalen, ofwel de zaak te behouden en zich een gedeelte van de prijs te doen terugbetalen, welk gedeelte door deskundigen zal worden bepaald.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Met onze firma hebben we een GSM voor eigen gebruik gekocht bij een groothandel-verdeler’

Voornoemde gemeenrechtelijke vrijwaringsbepaling is hierop van toepassing. Pas ze toe.