architect verbreekt contract

bouwvrouw
Topic Starter

architect verbreekt contract

#1 , 26 sep 2013 10:18

Beste,

Wij hebben verbouwplannen. In maart/april van dit jaar hadden we enkele verkennende gesprekken met verschillende architecten.
We besloten om met één van deze architecten verder te gaan.
Ondertussen werd de bestaande situatie opgemeten en uitgetekend en werd er een (heel bescheiden) schetsontwerp gemaakt.
Begin deze week kwam onze architect langs, na dit gesprek zou ze onze definitieve wensen in een ontwerp gieten.
In plaats hiervan kwam ze ons vertellen geen tijd meer te hebben voor ons project aangezien ze een aantal grote projecten binnenhaalde.
Ze verlangt wel van ons dat we een deel van haar reeds geleverde prestaties vergoeden. Wij vragen ons af of ze hier recht op heeft.
Tenslotte zijn wij ondertussen zes maanden verloren en mogen we vanvoorafaan beginnen... Wij hebben hier niet om gevraagd en zouden niets liever dan dat onze werken verder door deze architect opgevolgd worden...
We vroegen al van in het begin om een contract maar kregen pas bij de voorlaatste afspraak een voorbeeldcontract te zien. Dit werd niet verder besproken en ook nog niet ondertekend.

Hoe gaan we hier mee om?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali

#2 , 26 sep 2013 10:48

Afhankelijk van het aantal besprekingen enz.

De rechtspraak stelt dat de voorovereenkomst die voorafgaat aan de sluiting van een (architectuur)overeenkomst onder bezwarende titel (d.w.z. dat de prestatie vergoed dient te worden) is gesloten.

De deontologische norm nr 2 geeft in artikel 6 een omschrijving van het begrip voorontwerp en artikel 7 stelt dat een drietal ontwerpen begrepen zijn in het voorontwerp.

Hoeveel vraagt zij als geleverde prestaties? Is er een timesheet van deze prestaties?

Vandebos

#3 , 26 sep 2013 11:53

En wat zegt de deontologische norm als een architect vanwege financieel interessantere opdrachten bestaande opdrachten eenzijdig niet meer wenst verder af te werken?

Reclame

ganapathi tantre

#4 , 27 sep 2013 00:12

Geachte Heer Vandenbos. Volgens het forum zijn alleen de juridische regels enz geldig. Zoals ik zelf al meermaals heb moeten ondervinden zijn meningen niet van tel.
Binnen de deontologie bestaat geen regelgeving inzake voorgelegd probleem. Er werd namelijk ook nog geen overeenkomst gesloten die de taken en verantwoordelijkheid van de archi vast leggen. Er werden uitsluitend wensen en creatieve elementen uitgewisseld en er werden ook geen daden gesteld zoals bvb bouwaanvraag en dergelijke Dergelijke zaken zijn nu éénmaal des mensen. Archi had misschien beter één of meerdere collega's aangeraden die in de zelfde lijn werken

Vandebos

#5 , 27 sep 2013 01:46

Ik veronderstel dat je het tegen mij hebt? Na drie jaar onder diverse aliassen is het blijkbaar, zelfs na verscheidene keren hierop gewezen te zijn, nog steeds niet mogelijk mijn familienaam correct te schrijven?

Concreet:

Voorgaande poster haalt de deontologische code aan, een code naar dewelke, bij het ontbreken van een juridische standaard, wordt teruggegrepen om een juridisch oordeel te vellen.
Mijn vraag kadert vanuit het perspectief dat men gebruik kan maken van het gelijkwaardigheidsprincipe om deze zaak op te lossen. Als de ene partij immers zonder schadevergoeding met recht, albeit deontologisch, eenzijdig een overeenkomst kan verbreken dient dit tevens tot de mogelijkheden van de andere partij te behoren. De schade die de benadeelde partij lijdt in tijd, ruimte en economische middelen door die eenzijdige beslissing onvergoed laten terwijl de verbrekende partij voor de geleverde prestaties, al dan niet contractueel vastgelegd, wel een schade vergoeding kan eisen gaat immers in tegen elk rationeel normbesef.

Kali

#6 , 27 sep 2013 01:59

Ik heb enkel geantwoord op de vraag of er kosten konden aangerekend worden.

Over de discussie of er eenzijdig verbroken kan worden spreek ik mij niet uit, maar 6 maanden om een bescheiden schets te bekomen lijkt me ook niet dat er ernstig werd gewerkt aan deze zaak om ze vooruit te helpen... Waardoor of ts of de architect alles wat op zijn beloop heeft laten gaan...

Zes maanden en nog geen definitief plan en wensen hebben is de vraag of dit door de architect komt of door de bouwheer.

Uit de openingspost kan ik niet goed afleiden welke contacten er geweest zijn, ts spreekt van 'een deel van de geleverde prestaties' , dus mijn inziens rekent de architect maar een deel aan van de werken die ze heeft uitgevoerd...

Terug naar “Archief”