Pagina 1 van 1

Publieke informatie handelszaken

Geplaatst: 27 sep 2013 10:13
door anonymous user
Beste leden,

Omdat ik niet perfect weet onder welk forum ik deze vraag moet stellen, stel ik ze hier. Indien u vindt dat deze toch ergens specifiek thuis hoort, gelieve het te vermelden in een reply.


Ik vroeg mij af of het legaal is om drank-menukaarten met prijzen erbij, online te plaatsen voor het grote publiek. Zodat iedereen enkele drankenmenu's kan zien van enkele café's en kan vergelijken qua aanbod en prijs. Ik zou hier zelf geen rechtstreekse winst van kunnen maken. Hier mee bedoel ik dat ik dus niet de bedoeling zou hebben om (vergelijkende) reclame te maken, maar dat ik puur informatie wil aanbieden.
Kan ik mij aan eventuele rechterlijke gevolgen verwachten indien ik dit zou doen? Heb ik individuele toestemming nodig van elk van deze café's of kan ik dit allemaal zonder problemen doen?

Bij voorbaat dank!

Re: Publieke informatie handelszaken

Geplaatst: 27 sep 2013 12:03
door ddanck
Is dat niet precies wat Test-aankoop doet voor supermarkten en dergelijke?

Hoe dan ook is vergelijkende reclame inmiddels bijna 15 jaar toegestaan in België, wanneer ze:
1° niet misleidend is in de zin van de artikelen 88 tot 91 en van artikel 96, 1°;
2° goederen of diensten vergelijkt die in dezelfde behoeften voorzien of voor hetzelfde doel zijn bestemd;
3° op objectieve wijze een of meer wezenlijke, relevante, controleerbare en representatieve kenmerken van deze goederen en diensten, waartoe ook de prijs kan behoren, met elkaar vergelijkt;
4° er niet toe leidt dat onder ondernemingen de adverteerder met een concurrent, of de merken, handelsnamen, andere onderscheidende kenmerken, goederen of diensten van de adverteerder met die van een concurrent worden verward;
5° niet de goede naam schaadt van en zich niet kleinerend uitlaat over de merken, handelsnamen, andere onderscheidende kenmerken, goederen, diensten, activiteiten of omstandigheden van een concurrent;
6° voor goederen met een benaming van oorsprong in elk geval betrekking heeft op goederen met dezelfde benaming;
7° geen oneerlijk voordeel oplevert ten gevolge van de bekendheid van een merk, handelsnaam of andere onderscheidende kenmerken van een concurrent dan wel van de oorsprongsbenamingen van concurrerende goederen;
8° goederen of diensten niet voorstelt als een imitatie of namaak van goederen of diensten met een beschermd handelsmerk of beschermde handelsnaam.

Artikel 2, 19°, WMPC omschrijft reclame als elke communicatie die direct of indirect tot doel heeft de verkoop van producten te bevorderen, ongeacht de plaats of de gebruikte communicatiemiddelen.

Artikel 2, 20°, WMPC omschrijft vergelijkende reclame als elke vorm van reclame waarbij een concurrent dan wel door een concurrent aangeboden goederen of diensten uitdrukkelijk of impliciet worden genoemd;

De vraag stelt zich dus of u zelf ook dranken aanbiedt en u wil aantonen dat u goedkoper bent dan de concurrentie?

Re: Publieke informatie handelszaken

Geplaatst: 27 sep 2013 12:19
door anonymous user
Bedankt voor het antwoord!
Ik zpu zelf geen dranken aanbieden, dus kan ik niet worden gezien als een concurrent. Ook zou ik in de eerste plaats geen reclame voor één van de "spelers" maken, al zou dit in de toekomst kunnen veranderen i.v.m. sponsoring.

In eerste plaats zou het gaan om een informatieve site die de drankenlijsten (aanbod + prijzen) gedetailleerd in kaart brengt, zodat iedere bezoeker zelf kan vergelijken.

Re: Publieke informatie handelszaken

Geplaatst: 27 sep 2013 13:17
door puttemanp
Wat met controle over de juistheid van deze gegevens?
Stel, je zet vandaag dat een pint bij X 1€ kost. Morgen verhoogt X zijn prijs naar 1.05€. Klant eist echter dat de prijs van 1€ aangerekend wordt zoals op internet staat. Wie is aansprakelijk voor de foute reclame? Immers, met de prijs van 1€ werden klanten aar X gelokt...

P.

Re: Publieke informatie handelszaken

Geplaatst: 27 sep 2013 13:45
door denlowie
Wat met controle over de juistheid van deze gegevens?
Stel, je zet vandaag dat een pint bij X 1€ kost. Morgen verhoogt X zijn prijs naar 1.05€. Klant eist echter dat de prijs van 1€ aangerekend wordt zoals op internet staat. Wie is aansprakelijk voor de foute reclame? Immers, met de prijs van 1€ werden klanten aar X gelokt...

P.
Dit heb ik al meer gezien bij restaurants zelfs vorige zondag nog !

Maar ik begrijp dat sommige uitbaters niet wekelijks hun website aanpassen, ik zal dan ook daarover nooit iets zeggen ! !

Re: Publieke informatie handelszaken

Geplaatst: 27 sep 2013 16:44
door anonymous user
Wat met controle over de juistheid van deze gegevens?
Stel, je zet vandaag dat een pint bij X 1€ kost. Morgen verhoogt X zijn prijs naar 1.05€. Klant eist echter dat de prijs van 1€ aangerekend wordt zoals op internet staat. Wie is aansprakelijk voor de foute reclame? Immers, met de prijs van 1€ werden klanten aar X gelokt...

P.
Kan ik dit niet simpelweg oplossen door een bericht duidelijk en ondubbelzinnig op de site te zeggen dat de prijzen en kaarten kunnen afwijken van de werkelijkheid? Dan ben ik persoonlijk ingedekt, net zoals de uitbaters zelf. Daarbij moeten mensen ook maar niet alles tot op de letter te geloven wat op het internet staat. Dan zouden verschillende (online) kranten ook al lang zijn opgedoekt.

Re: Publieke informatie handelszaken

Geplaatst: 27 sep 2013 19:38
door mava105
[Daarbij moeten mensen ook maar niet alles tot op de letter te geloven wat op het internet staat. .
Wat voor nut heeft uw site dan nog, als mensen toch nog op een ander plaats moeten gaan kijken om de juistheid van uw cijfers te kunnen verifieerden.

Re: Publieke informatie handelszaken

Geplaatst: 28 sep 2013 09:29
door ddanck
U plaatst inderdaad best een disclaimer op uw website.