zieke moeder in huis nemen tegen wil andere kinderen

moensyl
Topic Starter

zieke moeder in huis nemen tegen wil andere kinderen

#1 , 27 sep 2013 18:30

Hallo,

Sinds enige tijd is er onenigheid tussen 1 zus en de zes andere kinderen. Die ene zus wil ons zieke moeder in huis nemen, doch de anderen vinden dat moeder beter af is in een rusthuis (kwestie van verzorging) en willen dit verhinderen. die ene zus staat op invaliditeit. Moeder kan niet meer voor zichzelf zorgen.

Wat is juridisch mogelijk?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 27 sep 2013 18:33

Juridisch kan de moeder perfect zelf beslissen wat ze wil, ze is toch meerderjarig?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Rica

#3 , 27 sep 2013 20:02

Kan uw moeder niet (meer) zelf beslissen waar ze het liefst verzorgd wordt, bij/door haar dochter of in een rusthuis???
Ik begrijp niet wat de 6 kinderen er tegen kunnen hebben dat de zus haar moeder bij zich in huis wil nemen en haar verzorgen. Neem van mij aan dat uw moeder NIET beter af is in een rusthuis!!! De 6 zouden blij moeten zijn dat die zus die taak op zich wil nemen! Ze zouden die zus dankbaar moeten zijn en haar hun hulp aanbieden bij de verzorging van hun moeder, in plaats van hun moeder te willen 'dumpen' in een rusthuis en hiervoor zelfs juridisch stappen voor te willen overwegen. Een rusthuis is meestal een noodzakelijk kwaad en gelukkig bestaan ze om hulpbehoevenden op te vangen die nergens anders terecht kunnen. Als de oudere zelf verkiest om naar een rusthuis te gaan zal hij/zij er zijn/haar draai wel vinden. Maar meestal is het zo dat als de mogelijkheid zich voordoet om een ouder zo lang mogelijk thuis of in familiekring op te vangen en te verzorgen, dat veruit te verkiezen is boven een residentiële opname! (Ik spreek nu niet als juriste, maar als ervaringsdeskundige en als psychologe en gerontologe).
Wat is eigenlijk het probleem van die 6? Schrik dat hun zus een vergoeding zou krijgen voor de zorgen die ze op zich zou nemen?
Weet dat uw moeder een mooie oude dag bezorgen het laatste is wat u voor uw moeder kan doen! En die mooie oude dag vindt men meestal NIET een rusthuis, hoe goed het personeel daar ook zijn best doet (en men kan alleen maar hopen dat men met 'goed' en voldoende personeel te maken krijgt ...).

Reclame

moensyl
Topic Starter

#4 , 28 sep 2013 08:53

Ik had deze vraag inderdaad niet op een forum mogen stellen,gezien de complexiteit. Ik zou de meerderjarigen die niet zelf kunnen beslissen geen eten willen geven.

Die vergoeding zou absoluut geen probleem zijn, doch een dementerende, dove , bijna blinde moeder die zichzelf niet meer kan verzorgen bij iemand "dumpen " die ganse dagen uithuizig is kan geen betere oplossing zijn dan een rusthuis waar ze alleszins de nodige verzorging zal krijgen en waar leeftijdgenoten zijn die ze allang kent.
Trouwens die vergoeding in een rusthuis zal waarschijnlijk wel zwaarder doorwegen dan thuisopvang.

Turaki

#5 , 28 sep 2013 10:58

Als u meent dat ze geen beslissing meer kan nemen, zal u de rechtbank een vertegenwoordiger moeten laten aanwijzen.

Rica

#6 , 28 sep 2013 12:02

Als u nu zegt dat de zorgopnemende zus ganse dagen uithuizig zou zijn moet ik mijn antwoord uiteraard corrigeren! Dergelijke opvang vraagt een zorgbereidheid van 7/7, 24/24. Vandaar dat ik de overige zussen zou willen betrekken in de hulp om het ook voor de zorgverlener draagbaar te houden. Als die zus echter niet beseft waar ze aan begint en niet bereid is de nodige verantwoordelijkheid hiervoor op te nemen is dat natuurlijk een heel ander verhaal...
Maar op zich blijft een dementerende, dove, bijna blinde oudere beter in familie-omgeving dan in een rusthuis, op voorwaarde uiteraard dat hij/ze thuis/bij familie met veel liefde en warmte wordt omringd. Zo niet lijkt een rusthuis m.i. de enige uitweg als uw moeder niet meer voor zichzelf kan zorgen en thuishulp cf van bejaardenhulp en thuisverpleging onvoldoende zijn. Ik hoop dan maar dat de zussen in het rusthuis voor voldoende 'toezicht' zorgen en dit op de meest 'onverwachte momenten', want de toestand is in veel rusthuizen, spijtig genoeg, erger dan men denkt en de dementerende kan het niet altijd meer melden of wordt vaak niet meer geloofd...
Juridisch kan uw moeder niet gedwongen worden om zich te laten opnemen in een rusthuis. Als de dementie al ver gevorderd is en ze geen heldere momenten meer heeft om deze beslissing te kunnen nemen moet er in principe, via de rechtbank, een voogd aangesteld worden die dan een beslissing kan nemen over 'de persoon' van uw moeder (een voorlopig bewindvoerder is alleen bevoegd over 'de goederen' van uw moeder, niet over haar 'persoon').
(Een opname via een 'gedwongen psychiatrische opname' is hier zeer waarschijnlijk niet van toepassing gezien de voorwaarden van de wet strikt moeten geïnterpreteerd worden gezien het een wet op de vrijheidsberoving betreft en het geen instrument is om een gedwongen opname in een rusthuis te verwezenlijken).
Indien de toestand toch zorgwekkend is en de kinderen komen niet tot een akkoord over hoe hun moeder het best kan verzorgd/opgevangen worden zou ik de zaak voorleggen aan de vrederechter...

JPV

#7 , 28 sep 2013 12:57

Kan uw moeder niet (meer) zelf beslissen waar ze het liefst verzorgd wordt, bij/door haar dochter of in een rusthuis???
Ik begrijp niet wat de 6 kinderen er tegen kunnen hebben dat de zus haar moeder bij zich in huis wil nemen en haar verzorgen. Neem van mij aan dat uw moeder NIET beter af is in een rusthuis!!! De 6 zouden blij moeten zijn dat die zus die taak op zich wil nemen! Ze zouden die zus dankbaar moeten zijn en haar hun hulp aanbieden bij de verzorging van hun moeder, in plaats van hun moeder te willen 'dumpen' in een rusthuis en hiervoor zelfs juridisch stappen voor te willen overwegen. Een rusthuis is meestal een noodzakelijk kwaad en gelukkig bestaan ze om hulpbehoevenden op te vangen die nergens anders terecht kunnen. Als de oudere zelf verkiest om naar een rusthuis te gaan zal hij/zij er zijn/haar draai wel vinden. Maar meestal is het zo dat als de mogelijkheid zich voordoet om een ouder zo lang mogelijk thuis of in familiekring op te vangen en te verzorgen, dat veruit te verkiezen is boven een residentiële opname! (Ik spreek nu niet als juriste, maar als ervaringsdeskundige en als psychologe en gerontologe).
Wat is eigenlijk het probleem van die 6? Schrik dat hun zus een vergoeding zou krijgen voor de zorgen die ze op zich zou nemen?
Weet dat uw moeder een mooie oude dag bezorgen het laatste is wat u voor uw moeder kan doen! En die mooie oude dag vindt men meestal NIET een rusthuis, hoe goed het personeel daar ook zijn best doet (en men kan alleen maar hopen dat men met 'goed' en voldoende personeel te maken krijgt ...).
zonder een uitgebreide, objectieve, weerslag van haar zelfredzaamvermogen en wat de ene zus kan doen gezien de invaliditeit, is het onmogelijk om te weten of ze bij het ene of het andere beter af zou zijn. Dat zou u als psychologe/gerontologe toch moeten weten. De huissituatie van de ene persoon kan totaal ongeschikt zijn of net totaal geschikt.

Indien iemand dementerend is én bijna blind/doof, moet je al een goeie thuissituatie kunnen aanbieden en voldoende tijd in de verzorging kunnen steken. Dat anderen daar twijfels bij hebben is hun goed recht, zélfs al gaat het gewoon om het beschermen van hun financiële belangen. Wij zijn echter hier niet om maatschappelijke oordelen uit te brengen, maar vooral juridisch advies te geven. Hou je daar dan aub bij.

Concreet: gezien de moeder tot op heden nog wettelijk bekwaam wordt verondersteld te zijn, moet daar eerst naar gekeken worden. Er kan bvb uit de zussen/broers een voorlopig bewindvoerder gekozen worden die dan samen met de dochter die voor de mama wil zorgen, samen kijkt naar alles qua financiën. Dan is er al minder kans op misbruik indien de situatie zo is dat de hulpbehoevendheid een thuisverzorging verdraagt.

(ik was deze tekst in stukken en brokken aan het typen, goed dat je je nu al zelf wat gecorrigeerd hebt)

Terug naar “Archief”