Kan uw moeder niet (meer) zelf beslissen waar ze het liefst verzorgd wordt, bij/door haar dochter of in een rusthuis???
Ik begrijp niet wat de 6 kinderen er tegen kunnen hebben dat de zus haar moeder bij zich in huis wil nemen en haar verzorgen. Neem van mij aan dat uw moeder NIET beter af is in een rusthuis!!! De 6 zouden blij moeten zijn dat die zus die taak op zich wil nemen! Ze zouden die zus dankbaar moeten zijn en haar hun hulp aanbieden bij de verzorging van hun moeder, in plaats van hun moeder te willen 'dumpen' in een rusthuis en hiervoor zelfs juridisch stappen voor te willen overwegen. Een rusthuis is meestal een noodzakelijk kwaad en gelukkig bestaan ze om hulpbehoevenden op te vangen die nergens anders terecht kunnen. Als de oudere zelf verkiest om naar een rusthuis te gaan zal hij/zij er zijn/haar draai wel vinden. Maar meestal is het zo dat als de mogelijkheid zich voordoet om een ouder zo lang mogelijk thuis of in familiekring op te vangen en te verzorgen, dat veruit te verkiezen is boven een residentiële opname! (Ik spreek nu niet als juriste, maar als ervaringsdeskundige en als psychologe en gerontologe).
Wat is eigenlijk het probleem van die 6? Schrik dat hun zus een vergoeding zou krijgen voor de zorgen die ze op zich zou nemen?
Weet dat uw moeder een mooie oude dag bezorgen het laatste is wat u voor uw moeder kan doen! En die mooie oude dag vindt men meestal NIET een rusthuis, hoe goed het personeel daar ook zijn best doet (en men kan alleen maar hopen dat men met 'goed' en voldoende personeel te maken krijgt ...).
zonder een uitgebreide, objectieve, weerslag van haar zelfredzaamvermogen en wat de ene zus kan doen gezien de invaliditeit, is het onmogelijk om te weten of ze bij het ene of het andere beter af zou zijn. Dat zou u als psychologe/gerontologe toch moeten weten. De huissituatie van de ene persoon kan totaal ongeschikt zijn of net totaal geschikt.
Indien iemand dementerend is én bijna blind/doof, moet je al een goeie thuissituatie kunnen aanbieden en voldoende tijd in de verzorging kunnen steken. Dat anderen daar twijfels bij hebben is hun goed recht, zélfs al gaat het gewoon om het beschermen van hun financiële belangen. Wij zijn echter hier niet om maatschappelijke oordelen uit te brengen, maar vooral juridisch advies te geven. Hou je daar dan aub bij.
Concreet: gezien de moeder tot op heden nog wettelijk bekwaam wordt verondersteld te zijn, moet daar eerst naar gekeken worden. Er kan bvb uit de zussen/broers een voorlopig bewindvoerder gekozen worden die dan samen met de dochter die voor de mama wil zorgen, samen kijkt naar alles qua financiën. Dan is er al minder kans op misbruik indien de situatie zo is dat de hulpbehoevendheid een thuisverzorging verdraagt.
(ik was deze tekst in stukken en brokken aan het typen, goed dat je je nu al zelf wat gecorrigeerd hebt)