Even een schets: ik woon sinds september vorig jaar op de bovenste verdieping van een huurhuis. Mijn huurprijs is 550 euro plus 75 euro vaste kosten. In deze vaste kosten is verwarming, water en elektriciteit gemeenschappelijke delen inbegrepen.
Nadat ik vorige week mijn huur had opgezegd (ik vertrek op 1 januari naar het buitenland), komt mijn huisbaas met extra vaste kosten af.
Ze beweert dat door de abnormaal koude winter, deze vaste kosten te weinig waren en wil dat ik 600 euro extra betaal voor het voorbije jaar.
Daarenboven is er in het huis slechts 1 verwarmingsketel, en deelt ze de mazoutprijs gewoon door 4 (het aantal appartementen).
Echter:
1. Er hangen caloriemeters aan mijn verwarmingselementen. Ik ging er dus logischerwijs van uit dat er een aparte afrekening kwam.
2. Pas sinds eind januari heb ik dubbel glas, tot dan was er enkel glas en verrotte houten raamkozijnen met gaten in.
3. In de andere appartementen zijn de mensen bijna altijd thuis, en stoken dus een stuk meer.
4. Ik was op reis van 27 februari tot 5 april.
5. De verwarmingselementen in mijn badkamer en keuken zijn, mede door slechte of onbestaande isolatie, onvoldoende om deze ruimten aangenaam warm te krijgen in de winter.
6. De winter van 2013 was thermisch normaal: http://www.meteobelgie.be/artikelen/81- ... -2013.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Alle moeite die ik dus deed om energie te sparen etc, blijken dus zinloos geweest te zijn, én ik moet meebetalen voor de stookneigingen van mijn onderburen.
Kan ik deze extra kosten aanvechten?