Hallo,
Ik ben een gelijkaardig topic tegengekomen op dit forum maar dat was een ander geval. Ikzelf ben Belg en woon en werk in Polen. Ik heb in bijberoep een eigen vertaalbedrijfje en ben gedomicilieerd bij een vriend in België (mijn ouders zijn overleden). Ik kreeg niet zolang geleden te horen dat hij liever heeft dat ik een andere oplossing zoek dan bij hem te blijven. Wat doe ik nu het best? Ik betaal al jaren aan een stuk belastingen en ik ben me ten zeerste van bewust dat in België gedomicilieerd blijven, laat ons niet rond de pot draaien, voordelen heeft. Er zal wellicht wel een weg zijn maar nu zit ik te piekeren welke de beste is...
1) Mij uitschrijven maar daar wil ik niet aan denken gezien ik een appartement heb dat ik verhuur, verzekerd ben, levensverzekering heb, bankrekening heb, enz enz... en daarvoor heb je toch een domicilie nodig in België, of niet?!
2) bij iemand anders gaan, is een tijdelijke oplossing en het is niet mijn bedoeling om weer tot last te zijn van mensen die me uit nood helpen. Dat blijft dus met andere woorden niet duren...
3) kan ik mijn bedrijfje in België laten vestigen? Wellicht wel maar niet als een zelfstandige in bijberoep zeker?! Welke vorm is de goedkoopste? Ik beschik voor het moment niet over 1000-den euro's om een BVBA op te richten. Welke vorm is fiscaal gezien het meest aangewezen en het voordeligste om me wonend in het buitenland, in België te laten vestigen.
Ik werk heel hard om er te geraken. Niets krijg je gratis, dat weet ik nu ondertussen wel.
Alleen is goede raad, goud waard en ik hoop dat hier te kunnen vinden op al mijn vragen.
Groeten en al bij voorbaat dank om mee te willen denken.
DanM