PC 201 : vragen over wat kan en niet kan...

K09
Topic Starter

PC 201 : vragen over wat kan en niet kan...

#1 , 04 okt 2013 19:17

Beste,

Ik stel me serieuze vragen bij het bedrijfsbeleid van de zaakvoerders voor wie ik werk. Mijn collega's en ik zijn enorm gedemotiveerd door de wijze waarop de zaken gerund worden.
Wij werken in een oversized familiebedrijf met schoenenwinkels. Zij startten hun zaak reeds 60 jaren geleden en voeren nog steeds het bewind van toen me dunkt.De familie waarover ik spreek heeft een 10-tal winkels en uit alle hoeken komen dezelfde klachten, doch krijgen we geen gehoor als er een opmerking wordt gegeven, wordt die persoon vaak ten onrechte ontslagen of buiten gepest.In de AO staat vermeld :

° Tijdens de werkuren worden schoenen van de zaak gedragen
> Bij deze wil ik even duidelijk stellen dat bij de sollicitatie overkomt alsof we schoenen van de zaak krijgen. Maar als puntje bij paaltje komt, moeten we deze zelf bekostigen. De periode dat ik startte met werken kregen we 20% korting, dat is sinds september 2013 opgetrokken naar 30%. Kan dit zomaar? Als er een precedent wordt opgelegd, moet de werkgever toch zelf daarin voorzien? OF een budget ter beschikking stellen? dat niemand korting krijgt op de onderhoudsartikelen voor schoeisel, ook al hebben wij dat evenzeer nodig als de schoenen zelf...

° De vakantieperiodes worden bepaald in overleg met de werkgever en de collega's.Periodes : 1 week tss 7 januari en 1 maart (niet in krokusvakantie) 2 weken tss 5 juli en 22 augustus 1 week tss 5 november en 15 december
> De werkgever verplicht ons hierbij om vakantie op te nemen in de drukste periodes ( hoogseizoen qua prijzen van reizen) Dit zijn periodes waarop de winkels ALTIJD open zijn en dus geen collectief verlof kan worden ingeroepen.Als werknemers worden we allemaal verondersteld IEDERE woensdagnamiddag EN ELKE zaterdag te werken. Ook worden gemiddeld 9 zondagen per jaar 'opgelegd'. Die zondaguren werden tot voor kort slechts 60% per uur uitbetaald en daar bovenop kregen we vergoeding van 10€/u onder de vorm van een virtuele cheque, die we dan in de schoenwinkel moeten spenderen. Vanaf september 2013 zou deze regel veranderen, maar om de verandering te zien wacht ik nu eerst mijn loonbrief af.
> volgens CAO kunnen ons 3 zondagen per jaar worden opgelegd dat de zondaguren in recup mogen worden opgenomen
> hier is nooit sprake van geweest en wordt door de zaakvoerders ook niet getolereerd. Een collega van me heeft zelfs de zondaguren (cheques) opgespaard gedurende het jaar om zo toch zeer voordelig schoenen te kunnen kopen. Maar door de wijziging in het beleid heeft zij nu ALLE 'virtuele cheques' (want die kregen we nooit 'in de hand') verspeelt en diende zij een rekening van 600€ te vereffenen einde augustus 2013 voor de schoenen die ze voor zichzelf opzij had gezet????? Er wordt ook verondersteld dat we ieder seizoen schoenen uit de nieuwe collectie kopen, maar voor sommigen onder ons is dit niet financieel haalbaar...

°In bepaalde gevallen dienen er ook prestaties geleverd te worden in het belang van de zaak.
> dat begrijp ik volkomen, maar onze werkuren worden vergoedt tot 18u15, en bij schering en inslag werken we makkelijk tot 18u30 of 18u40... Die extra tijd wordt ons nooit vergoedt en dus offert de gerante (die nota bene onderbetaald wordt) haar vaak op zodat wij, het plebs toch naar ns gezinsleven kunnen gaan...Ook wordt van de werknemers verwacht dat ze ten allen tijde ELKE woensdagnamiddag aanwezig zijn.
> Zo vroeg ik laatst of ik een dag kon wisselen omdat ik in oktober met m'n zoontje naar't ziekenhuis moet, en dit kan alleen op woensdagnamiddag. Ik kreeg als antwoord van de zaakvoerders : "Doe je je job graag? Dan zal je voor een oplossing moeten zoeken... Wij werken als 60 jaar op deze manier en kunnen voor jou geen uitzondering maken."Het spijt me ten zeerste, als alleenstaande moeder heb ik sowieso al enorm zwaar, maar als ik dan nog eens moet kiezen tss mijn kind en/of mijn werkgever? Er bestaat toch zoiets als sociaal verlet dacht ik?In het contract staat niets vermeld over de kledij die we dragen op het werk, doch wordt (mondeling) niet toegestaan van jeans te dragen. OK, op zich begrijp ik dat ook wel. Als verkoopsters zijn we het uithangbord van de firma en moeten we een bepaald clientèle aantrekken. Maar ik vraag me af of een werkgever dit inderdaad kan opleggen zonder bijkomende 'vergoeding' voor andere kledij...

Ik hoop op een spoedig antwoord en wil indien nodig een copie van mijn contract doorsturen
Mvg

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding