Inschrijving in kruispuntbank der ondernemingen

Perdy
Topic Starter

Inschrijving in kruispuntbank der ondernemingen

#1 , 14 okt 2013 13:18

ik heb vastgesteld dat mijn aannemer niet is ingeschreven in de kruispuntbank der ondernemingen, wel onder een totaal andere beroep dan voor wat hij zich heeft uitgegeven
Hij heeft grote werken uitgevoerd in mijn woning.
Hij heeft me intussen gedagvaard, en zullen mekaar treffen op de rechtbank.
Kan dit dossier voorgelegd worden op de rechtbank ? Kan dit gevolgen hebben voor hem ?
Bruno

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 okt 2013 14:33

Zo zijn er duizenden zelfstandigen die op het KBO niet 100% juist is ingeschreven is, gaat het hier over een gereglementeerd beroep ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW

#3 , 14 okt 2013 14:40

Is het relevant voor de zaak? Dit is inderdaad niet de eerste en zal niet de laatste zijn..

Reclame

Perdy
Topic Starter

#4 , 14 okt 2013 16:11

Wel, hij heeft volledige nieuwbouw geplaatst en staat ingeschreven als dakwerker

denlowie

#5 , 14 okt 2013 16:39

Ja normaal moet hij ook ingeschreven staat als aannemer van ruwbouw, maar tegenwoordig kijkt men daar niet zo nauw meer naar, want er is zelfs sprake van een groot deel van de gereglementeerde beroepen te schrappen, omdat deze zeer makkelijk te omzeilen zijn en toch geen nut hebben, je kent je stiel of je kent hem niet, en deze die hem niet kennen gaan er op termijn er toch uit .

Ik kan hier uit mijn hoofd onmiddellijk een twintigtal firma's op schrijven die niet in orde zijn, en niet van de minste zelfs.

En als dit iets met je zaak gaat te maken hebben dit zal de rechter wel uitmaken !

Perdy
Topic Starter

#6 , 14 okt 2013 16:57

Bij de federale overheidsdienst (FOD) zou men toch een onderzoek starten, blijkbaar zeer zware overtredingen.

LeenW

#7 , 14 okt 2013 17:21

Bij de federale overheidsdienst (FOD) zou men toch een onderzoek starten, blijkbaar zeer zware overtredingen.
Nu klinkt het alsof u die aannemer gewoon wilt pesten omdat hij u gedagvaard heeft..

Perdy
Topic Starter

#8 , 14 okt 2013 17:31

hiervoor zijn er een heleboel andere argumenten hoor, niet te schatten !
Aannemer is bijna failliet wil gewoon nog een paar centen recupereren.

denlowie

#9 , 14 okt 2013 18:54

Maar deze dakdekker heeft wel een ondernemingsnummer en is wel ingeschreven in het KBO, enkel dat de activiteit een neven activiteit is en ja volgens de wet niet in orde is, maar zoals ik schreef mocht je in de bouw weten dat men huizen zet en dat men enkel ingeschreven is onder voegwerken omdat dit geen gereglementeerd beroep is !

Mocht je zien hoeveel restaurants ingeschreven staat onder eetgelegenheid zonder bediening, daar zou je nogal van staan te kijken hoeveel er zijn!

En als ik in de toekomst bouwwerken moet doen dan zal ik toch even uitkijken dat het gratis gedaan word ! :lol: :lol: :lol:

Sirkii

#10 , 14 okt 2013 20:58

De registratieplicht van aannemers werd in 2012 afgeschaft. Deze registratie bevestigde ondermeer dat de aannemer in orde was met ondermeer zijn sociale bijdragen. Dit is niet hezelfde als de erkenning als aannemer die de overheid oplegt om aannemers aan te nemen voor door de overheid betaalde bouwwerken.

Wees blij dat de registratieplicht afgeschaft werd of je kon zelf nog opdraaien voor achterstallige sociale bijdragen etc bij faissement.

Zonder bewezen vakbekwaamheid (zoals je kan opvragen in het KBO) kan je bv een niet uitgevoerd kontrakt probleemloos laten ontbinden. Vrijstelling van betaling van volgens de regels van goed vakmanschap uitgevoerde werken uitgevoerd op basis van marktconforme offertes zal de rechter je niet geven. Dat zou immers pas de wereld op z'n kop zijn.

Als je niet betaalt omdat de werken slecht uitgevoerd zijn dan - veronderstel ik - heb je al de nodige ingebrekestellingen laten geworden.

De voorbeelden die sander11 citeert zijn van totaal andere aard (grappenmaker die géén bedrijf runt die een onredelijk makelaarsloon probeert te versieren en die niet erkend is als makelaar, etc)

Perdy
Topic Starter

#11 , 15 okt 2013 09:28

Sander, bij de sociale inspectie hebben ze me toch gemeld dat het zware gevolgen zal hebben. Ik heb intussen ook jouw artikel gelezen. Bedankt alvast.

denlowie

#12 , 15 okt 2013 11:24

Sander, bij de sociale inspectie hebben ze me toch gemeld dat het zware gevolgen zal hebben. Ik heb intussen ook jouw artikel gelezen. Bedankt alvast.
De sociale inspectie heeft daar niks mee te zien!

De sociale inspectie die houd toezicht op het toepassen van de sociale wetten en niet op de economische wetgeving.

Perdy
Topic Starter

#13 , 15 okt 2013 12:07

@Lowie
http://economie.fgov.be" onclick="window.open(this.href);return false; (FOD Economie, KMO, Middenstand & Energie) Algemene Directie Controle en Bemiddeling – Afdeling Bemiddeling
zijn een onderzoek gestart. Hiervan heb ik een schrijven mogen ontvangen.

denlowie

#14 , 15 okt 2013 12:29

Dan zit je op het goede adres, ga je ons eens iets laten weten hoe dit eindigt, want er zijn zeer veel zelfstandigen die verkeerd ingeschreven staan, wat ik persoonlijk ook niet normaal vind.
Natuurlijk zijn er ook met meerdere inschrijvingen !

Sirkii

#15 , 15 okt 2013 23:31

Ik begrijp de discussie net. Ik verwacht van een contractor dat hij/zij professioneel werk aan de correcte prijs aflevert E n lig niet wakker van inschrijvingsnummers (behalve wettelijke verplichtingen). Wat is de discussie eigenlijk ? Een correct handelende zelfstandige z n inkomen misgunnen (foei) of slecht werk terugclaimen ? (Yessss)

Terug naar “Archief”