Invalidititeitsuitkering houden in Spanje ( Tenerife) ??

Nelekemaene
Topic Starter

Invalidititeitsuitkering houden in Spanje ( Tenerife) ??

#1 , 23 okt 2013 01:05

Ik heb een dringende vraag betreffende mijn invaliditeitsuitkering . Ik ben door het RIZIV volledig invalide en arbeidsongeschikt verklaard een aantal jaren geleden ]. De adviserend geneesheer van mijn ziekenfonds heeft dat zelf aangevraagd en ik heb dit gekregen . Ik moet dus niet meer op controle .Nu ben ik al jaren in behandeling in het Medisch pijncentrum in het UZ Gent, bij het diensthoofd Prof. Devulder. Die had mij talloze keren aangeraden om naar de Canarische eilanden te gaan , omdat het klimaat er voor mij een groot verschil zou maken . We hebben dit ondertussen een paar keer gedaan en inderdaad - de pijn die ze hier zelfs niet met hopen medicatie oa morfine en driewekelijse dagopnames voor infusen met oa Ketamine niet onder controle krijgen was het verschil onvoorstelbaar . Hier heb ik het leven van een gevangene op extra zwaar regime : ik lig constant in mijn ziekenhuisbed in de woonkamer , elke dag komt de verpleegkundige ,...Enkel 's zomers als het écht warm is kan ik eens buiten komen met mijn rolstoel of scootmobiel én de hulp van mijn echtgenoot . Daar kan ik het elke dag - en is de pijn medicatie is er minder. Kortom daar heb ik nog wat leven , hier overleef ik als een levenslang veroordeelde . Mijn vraag is nu : kan ik mijn invaliditeitsuitkering houden als we naar Tenerife verhuizen ( Spanje dus ) wat binnen de EEG valt ? Volgens de sociaal assistente van het ziekenfonds wel, maar we willen het toch zeker weten . Plus : blijf ik dan hier aanngesloten bij de mutualiteit of moet ik dat daar ook doen ? Want volgens mensen die om dezelfde reden verhuisd zijn kregen ze - net als gepensioneerden die naar daar verhuisden - als invalide een Spaanse securidadkaart ( of de naam correct is weet ik absoluut niet ) Ik zou ontzettend geholpen zijn om eens de correcte informatie hieromtrent te krijgen .Alvast bedankt ! ps: Mijn echtgenoot zou er werken - hoe zit dat dan voor hem ivm mutualiteit ?
Alvast bedankt !!

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding