Aanvechten van (bibliotheek) boete?
Geplaatst: 02 nov 2013 18:34
Hallo!
Dit is mijn eerste (geregistreerd) bezoek aan dit forum en zal waarschijnlijk nog eventjes nodig hebben om wegwijs te geraken. Ik zat evenwel met enkele prangende vragen, dus besloot ik ze maar in deze sectie te stellen. Indien dit verzoek eerder in een andere sectie thuishoort, wees vrij om dit dan te verplaatsen.
Nu tot de reden mijn toetreden tot dit forum. Ik had gehoopt dat de leden van dit juridisch forum mij kunnen helpen om al mijn opties eventjes op een rijtje te zetten. Wat hierna volgt zal het relaas van de feiten zijn zoals ik ze heb ondervonden. Het spreekt voor zich dat ik dit zo eerlijk en oprecht mogelijk ga doen, ik zou het immers nutteloos vinden om een hulpvraag te stellen zonder daarbij een open vizier te tonen.
Zo'n zeven jaar geleden heb ik een boete opgelopen voor het laattijdig indienen van ontleend materiaal bij mijn lokale bibliotheek. Ik was hoop en al een week te laat dus we spreken hier geenszins over een grote boete (tien euro om precies te zijn). Aangezien ik op het moment van teruggave geen geld op zak had, vroeg ik of deze boete niet de volgende keer kon betalen. Nu was dit zeker niet de eerste keer dat dit was gebeurd en de bibliotheekmedewerkers, die mij ondertussen kenden en waarmee ik een uitstekende band had, zagen in dergelijke verzoeken nooit geen graten. Dit was echter buiten een nieuwe bibliotheekmedewerkster gerekend. Ik kon inderdaad de boete pas de volgende keer betalen, maar dan was ik genoodzaakt om het materiaal dat ik toen wou ontlenen achter te laten en werd er mij blijkbaar de toegang tot hun dienstverlening ontzegd totdat ik die boete betaald had. Ook al hoort dat in feite, was ik op dat moment niet volledig op de hoogte van het reglement inzake ontlening en retributie, maar, zo zou later blijken, de medewerkster evenmin. Ik kom hier later nog op terug. Ik was enorm op mijn teen getrapt door deze gang van zaken. Er was kort daarvoor een andere situatie geweest, te wijten aan hun gebrekkige dienstverlening inzake het voorzien van internetmogelijkheden voor de lokale inwoners. Dit alles maakte dat na dit voorval mijn emmer gevuld was. Deels bewust, deels door omstandigheden hebben ze mij daar niet meer te zien gekregen en heb ik van hun kant eveneens niks meer vernomen.
Vorig jaar, dus zes jaar later, kreeg ik ineens brieven in de bus van de lokale bibliotheekverantwoordelijke, met een aanmaning om deze boete alsnog te betalen. Geschoffeerd omdat ze zes jaar na de feite daar terug mee over de brug kwamen, ben ik er eens de reglementering van de lokale bibliotheek op gaan naslaan. Wat ik daar ben te weten gekomen heeft samen met de omstandigheden, mijn onwil om deze boete te betalen versterkt. Terugblikkend was het misschien beter geweest om dit aan te kaarten bij de persoon die mij daarover had gecontacteerd, maar dat is dus niet gebeurd geweest. Bij mijn inzage van de reglementering, merkte ik op dat er een vast stramien is van aanmaningen inzake achterstallige boetes, hetwelk niet gevolgd is geweest. Daarnaast ben ik eveneens te weten gekomen dat de bibliotheekmedewerkster die mij de toegang tot de dienstverlening had ontzegd, daar het recht niet toe had. Uit de reglementering bleek dat dit pas vanaf een openstaande boete van 25 euro mogelijk was. Zoals ik reeds had laten uitschijnen ben ik dus niet op deze aanmaningen ingegaan.
Nu blijkt dat er een deurwaarder ingeschakeld is geweest en het niet enkel meer over het bedrag van 10 euro gaat. Aangezien zij enkel maar hun werk doen en op het vlak van causaliteit er voor niets tussen zitten, leek het mij nutteloos om mijn zaak bij hen aan te kaarten. Bovendien had ik de deadline al vervaarlijk dichtbij benaderd, dus heb ik mij genoodzaakt gezien om te betalen.
Desalniettemin kan ik mij van mijn eerste indruk niet ontdoen, namelijk dat dit een onrechtvaardige situatie is waarbij mijn individuele rechten met de voet zijn getreden. Ik ben er mij van bewust dat ik mij meer dan waarschijnlijk niet zal kunnen onttrekken aan die 10 euro boete en het hier nog steeds niet gaat over reuze bedragen, maar in de eerste plaats gaat het mij om het principe. Verplichtingen als gebruiker van een dienstverlening allemaal goed en wel, maar hoe zit het dan mijn rechten?
Het is vanuit dit opzicht dat ik er aan toe ben gekomen om mijn situatie eens aan jullie voor te leggen, met de hoop van als er dan mogelijk nog opties zijn, iemand zo goed zou willen zijn om deze samen met mij eventjes op een rijtje te zetten. Indien er nog iets verduidelijkt dient te worden, hoeft het enkel maar gevraagd te worden en ik dank jullie alvast voor welke hulp dan ook jullie mij nog kunnen bieden...
Dit is mijn eerste (geregistreerd) bezoek aan dit forum en zal waarschijnlijk nog eventjes nodig hebben om wegwijs te geraken. Ik zat evenwel met enkele prangende vragen, dus besloot ik ze maar in deze sectie te stellen. Indien dit verzoek eerder in een andere sectie thuishoort, wees vrij om dit dan te verplaatsen.
Nu tot de reden mijn toetreden tot dit forum. Ik had gehoopt dat de leden van dit juridisch forum mij kunnen helpen om al mijn opties eventjes op een rijtje te zetten. Wat hierna volgt zal het relaas van de feiten zijn zoals ik ze heb ondervonden. Het spreekt voor zich dat ik dit zo eerlijk en oprecht mogelijk ga doen, ik zou het immers nutteloos vinden om een hulpvraag te stellen zonder daarbij een open vizier te tonen.
Zo'n zeven jaar geleden heb ik een boete opgelopen voor het laattijdig indienen van ontleend materiaal bij mijn lokale bibliotheek. Ik was hoop en al een week te laat dus we spreken hier geenszins over een grote boete (tien euro om precies te zijn). Aangezien ik op het moment van teruggave geen geld op zak had, vroeg ik of deze boete niet de volgende keer kon betalen. Nu was dit zeker niet de eerste keer dat dit was gebeurd en de bibliotheekmedewerkers, die mij ondertussen kenden en waarmee ik een uitstekende band had, zagen in dergelijke verzoeken nooit geen graten. Dit was echter buiten een nieuwe bibliotheekmedewerkster gerekend. Ik kon inderdaad de boete pas de volgende keer betalen, maar dan was ik genoodzaakt om het materiaal dat ik toen wou ontlenen achter te laten en werd er mij blijkbaar de toegang tot hun dienstverlening ontzegd totdat ik die boete betaald had. Ook al hoort dat in feite, was ik op dat moment niet volledig op de hoogte van het reglement inzake ontlening en retributie, maar, zo zou later blijken, de medewerkster evenmin. Ik kom hier later nog op terug. Ik was enorm op mijn teen getrapt door deze gang van zaken. Er was kort daarvoor een andere situatie geweest, te wijten aan hun gebrekkige dienstverlening inzake het voorzien van internetmogelijkheden voor de lokale inwoners. Dit alles maakte dat na dit voorval mijn emmer gevuld was. Deels bewust, deels door omstandigheden hebben ze mij daar niet meer te zien gekregen en heb ik van hun kant eveneens niks meer vernomen.
Vorig jaar, dus zes jaar later, kreeg ik ineens brieven in de bus van de lokale bibliotheekverantwoordelijke, met een aanmaning om deze boete alsnog te betalen. Geschoffeerd omdat ze zes jaar na de feite daar terug mee over de brug kwamen, ben ik er eens de reglementering van de lokale bibliotheek op gaan naslaan. Wat ik daar ben te weten gekomen heeft samen met de omstandigheden, mijn onwil om deze boete te betalen versterkt. Terugblikkend was het misschien beter geweest om dit aan te kaarten bij de persoon die mij daarover had gecontacteerd, maar dat is dus niet gebeurd geweest. Bij mijn inzage van de reglementering, merkte ik op dat er een vast stramien is van aanmaningen inzake achterstallige boetes, hetwelk niet gevolgd is geweest. Daarnaast ben ik eveneens te weten gekomen dat de bibliotheekmedewerkster die mij de toegang tot de dienstverlening had ontzegd, daar het recht niet toe had. Uit de reglementering bleek dat dit pas vanaf een openstaande boete van 25 euro mogelijk was. Zoals ik reeds had laten uitschijnen ben ik dus niet op deze aanmaningen ingegaan.
Nu blijkt dat er een deurwaarder ingeschakeld is geweest en het niet enkel meer over het bedrag van 10 euro gaat. Aangezien zij enkel maar hun werk doen en op het vlak van causaliteit er voor niets tussen zitten, leek het mij nutteloos om mijn zaak bij hen aan te kaarten. Bovendien had ik de deadline al vervaarlijk dichtbij benaderd, dus heb ik mij genoodzaakt gezien om te betalen.
Desalniettemin kan ik mij van mijn eerste indruk niet ontdoen, namelijk dat dit een onrechtvaardige situatie is waarbij mijn individuele rechten met de voet zijn getreden. Ik ben er mij van bewust dat ik mij meer dan waarschijnlijk niet zal kunnen onttrekken aan die 10 euro boete en het hier nog steeds niet gaat over reuze bedragen, maar in de eerste plaats gaat het mij om het principe. Verplichtingen als gebruiker van een dienstverlening allemaal goed en wel, maar hoe zit het dan mijn rechten?
Het is vanuit dit opzicht dat ik er aan toe ben gekomen om mijn situatie eens aan jullie voor te leggen, met de hoop van als er dan mogelijk nog opties zijn, iemand zo goed zou willen zijn om deze samen met mij eventjes op een rijtje te zetten. Indien er nog iets verduidelijkt dient te worden, hoeft het enkel maar gevraagd te worden en ik dank jullie alvast voor welke hulp dan ook jullie mij nog kunnen bieden...