Vrederechter?

Ice
Topic Starter

Vrederechter?

#1 , 05 nov 2013 01:29

Hallo

Het gaat om het volgende: er wordt gepoogd door een groep huurders (niet meer van de jongsten) om een redelijke termijn te bekomen voor de verhuis terug naar hun gerenoveerde, sociale woning.
1 week, midden in de winter is ontoereikend om de woning in te richten, zijnde: verven, behangen,(moet ook kunnen drogen) kasten demonteren om toestellen te kunnen plaatsen, poetsen van beide woningen, eigenlijke verhuis etc...
Natuurlijk zijn er tegenargumenten zoals de planning met de aannemers en dat is begrijpelijk maar dient een planning nu net niet voor onvoorziene omstandigheden want wat als het dan vriest? Dan wordt er toch ook niet gewerkt in de bouw? Dan kan en moet de planning toch ook aangepast worden? 1 week kan toch moeilijk beschouwd worden als een redelijke termijn..

Is een uitspraak van de vrederechter bij verzoening bindend of niet? (ik herinner mij dat een stalker ooit een dokument moest tekenen bij de vrederechter waarin hij zijn akkoord moest geven van de uitspraak om zijn slachtoffer met rust te laten op straffe van een sanctie)
Verschijning van beide partijen is op vrijwillige basis en als een vd partijen niet opdaagt dan wordt de zaak blijkbaar geseponeerd? Dan wordt er geen uitspraak gedaan door de rechter?
Wat is dan het nut van het vredegerecht? Enkel bemiddeling maar geen enkele zekerheid dat die bemiddeling dan plaatsvindt en er eventueel een uitspraak volgt die kan opgelegd worden?
Dan lijkt het toch zinloos om naar de vrederechter te stappen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 05 nov 2013 05:36

vrederecht kent (eenvoudig gezegd) 2 procedures:
- bemiddeling: dit is vrijwillig, maar er kunnen wel afspraken op papier gezet worden. Kostprijs is héél laag.
- "echte" rechtbank: indien de bemiddeling niets uithaalde of indien er sowieso geen bemiddeling meer mogelijk zou zijn, kan je hier een écht vonnis behalen. Dit is iets duurder/trager.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 nov 2013 18:03

Staat ergens op papier wanneer de sociale verhuurmaatschappij u terug toegang geeft tot die gerenoveerde woning?

Reclame

Ice
Topic Starter

#4 , 05 nov 2013 20:46

Zijn die afspraken dan bindend? Ik bedoel, veronderstel dat de rechter de knoop doorhakt als er onwil tot samenwerking is en geen bemiddeling mogelijk is en hij/zij de termijn bepaalt, bijvoorbeeld 2 weken ipv 1, gebeurt dat weleens? En dienen beide partijen zich dan naar die afspraken te schikken en zich daaraan te houden?

Of, JPV, als er geen oplossing komt in de verzoening, (dat begrijp ik eigenlijk niet, spreekt de rechter zich dan niet uit?) kan er dan op hetzelfde vredegerecht verder gegaan worden? Betekent dit dat er aangevraagd moet worden om op de 'rol' te zetten?

Jazeker Franciscus, de geplande/voorziene datum van verhuis is 9 december as en binnen de week moeten de sleutels van de voorlopige woning afgegeven worden. Hiervan is ook een kopie bezorgd op de griffie, tegelijk met de verzoeken.
De zitting zou voorzien zijn op 19 november.

JPV

#5 , 06 nov 2013 08:24

Ice, ik denk dat ik het best kan verwijzen naar volgende link: http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138443.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Ice
Topic Starter

#6 , 06 nov 2013 22:05

Bedankt, JPV

Terug naar “Archief”