bediende ontslaan wegens ziekte

marcelgent
Topic Starter

bediende ontslaan wegens ziekte

#1 , 11 nov 2013 13:52

Hallo,
ik ben een zelfstandige van een slagerij,
de winkel werd gerund door twee winkelmeisjes, allemaal goed en wel,heel content van
tot er eentje een burn out kreeg, inmiddel sis ze twee maand thuis en net bericht gekregen dat ze nog drie weken krijgt.
Het is niet dat ik het ni geloof, maar mijn grootste probleem is men winkel die moet blijven draaien.
Nu wordt dit opgevangen door mezelf, maar zo geraak ik eronderdoor, productie+verkoop, 16a17 uur per dag is me te veel.
Ik kan niemand anders aannemen want een interim is ons te duur, en als ze binnen drie weken terugkomt ben ik verplicht ze terug aan te nemen.
kan ik ze ontslaan wegens nadeligheid voor de zaak, welke vergoeding moet ik betalen, ze werkt hier sinds juli als bediende.
Of is ontslag om deze reden onwettig,, of zijn er andere oplossingen?

alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 11 nov 2013 14:29

Na een maand valt je bediende toch terug op de ziekenkas zodat je (met een kleine meerkost) het uitgespaarde loon toch kan gebruiken om een interim te betalen?

j.demoor

#3 , 13 nov 2013 09:01

“Art.37.§ 1. Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan heeft ieder der partijen het recht om die te beëindigen door opzegging aan de andere...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).
Hiertoe is geen motivering vereist.

“Art.82.§ 1. De bij artikel 37 bepaalde opzeggingstermijn begint te lopen op de eerste dag van de maand volgend op die waarin kennis van de opzegging is gegeven. § 2. Wanneer het jaarlijks loon niet hoger is dan 16 100 (31.467 door indexering) EUR, bedraagt de opzeggingstermijn welke door de werkgever moet worden in acht genomen, ten MINSTE drie maanden voor de bedienden die minder dan vijf jaar in dienst zijn.”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten.).
‘ze werkt hier sinds juli als bediende’
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 nov 2013 09:43

Na een maand valt je bediende toch terug op de ziekenkas zodat je (met een kleine meerkost) het uitgespaarde loon toch kan gebruiken om een interim te betalen?
Een interim voor een beenhouwers winkel dit is niet te doen, dit is geen schoenwinkel, eer ze het kennen komt men niet meer, de kostprijs interim voor beenhouwerij kost, loon X 2,1 dit komt snel op 35 a 40€ per uur !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV

#5 , 13 nov 2013 10:08

Een interim voor een slagerij is evengoed te doen als voor een schoenwinkel...

de reden

#6 , 13 nov 2013 10:45

“Art.82.§ 1. De bij artikel 37 bepaalde opzeggingstermijn begint te lopen op de eerste dag van de maand volgend op die waarin kennis van de opzegging is gegeven. § 2. Wanneer het jaarlijks loon niet hoger is dan 16 100 (31.467 door indexering) EUR, bedraagt de opzeggingstermijn welke door de werkgever moet worden in acht genomen, ten MINSTE drie maanden voor de bedienden die minder dan vijf jaar in dienst zijn.”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten.).
‘ze werkt hier sinds juli als bediende’
met die verstande dat de opzeggingstermijn tijdens ziekte wordt geschorst bij opzegging door werkgever , een verbreking is onmiddellijk maar kost je een verbrekingsvergoeding
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie

#7 , 13 nov 2013 11:16

Een interim voor een slagerij is evengoed te doen als voor een schoenwinkel...
Als je het zo bekijkt dan moet er geen vakmensen meer zijn, en kent iedereen alles.

Ik heb meer dan 50 jaar ervaring in de vlees sector( winkel, industrie en groothandel) en heb 35 jaar met werknemers gewerkt, en ik kan je zegen dat er waren met 5 jaar ervaring en die het nog niet kenden wat wij van hun verwachte !

Er zijn vakmensen die als interim werken maar niet in de vleessector.

JPV

#8 , 13 nov 2013 11:21

Ook voor een schoenwinkel kan het belangrijk zijn om een goeie technische kennis te hebben.

In de vleessector wordt er wel degelijk frequent interimwerk uitgevoerd, deze week nog eentje bij mij gehad (ook al ben ik niet verantwoordelijk voor die sector). Gewoon al bvb wegens zwangerschapsvervanging. Bij Renmans werkt bvb 38% met contracten van bepaalde duur en zijn in 2012 bijna 50000 manuren via interim gepresteerd.

Gebruiker21

#9 , 13 nov 2013 16:26

de kostprijs interim voor beenhouwerij kost, loon X 2,1 dit komt snel op 35 a 40€ per uur !
Off topic, maar als de kostprijs van een interim beenhouwerij het loon x 2.1 is, en dit komt dan op 35 a 40€ per uur, betekent dit dat het loon van een interim beenhouwerij tussen 16.6 en 19 € per uur is. Neem op een maand 21 dagen, 8 uur per dag, komt op 168 uren in de maand, of een loon tussen 2788,8 en 3192€ in de maand??? Er lopen bij ons universitair geschoolde wetenschappers rond die dit niet halen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie

#10 , 13 nov 2013 16:59

Iemands loon berekenen is niet moeilijk hoor !
Zie anders maar eens de lonen van de PC 119 maar eens na en dit zijn minimum lonen, daar een vleesbewerker al zeer lang een knelpunt beroep is werken ze al zeer lang niet meer voor een minimum loon.

Den tijd dat men in de vleesnijverheid niks verdiende is al zeer lang voorbij, en een goede beenhouwer gaat met een nettoloon van minstens 2500€ naar huis als hij dit niet geeft, dan is hij niet goed bezig, voor alle zaterdagen(+25%) en de zondagvoormiddag(+100%) ten dienste te staan van de klanten en dit soms in zeer koude omstandigheden, en het is juist daar heeft hij wel altijd ook een premietje voor.

JPV

#11 , 13 nov 2013 17:15

We hebben het niet over een slager, maar over verkoopspersoneel.

denlowie

#12 , 13 nov 2013 17:23

We hebben het niet over een slager, maar over verkooppersoneel.
Daar wil ik niet over discuseren, een beenhouwerij zoals de TS is volgens zijn schrijven kan je niet vergelijken met een Renmans, daar komt alles gesneden toe en dit is gemakkelijker dan in een beenhouwerij zelf het vlees af te snijden of de varkensribben zelf te hakken.

Bij de Delhaize en bij Colruyt komt ook voor 90% klaar voor verkoop toe uit grote versnijdings-ateliers

Men kan geen peren met appels vergelijken, ik ken deze sector als geen andere en weet dat slagers niet meer te vinden zijn !

denlowie

#13 , 13 nov 2013 19:24

@ JPV kijk eens op het staatsblad van 14 oktober 2013

Voor de verkoopster
13 SEPTEMBER 2013. - Besluit van de Vlaamse Regering tot erkenning van de beroepskwalificatiemedewerker slagerij

Voor de beenhouwer of vleesbewerker
13 SEPTEMBER 2013. - Besluit van de Vlaamse Regering tot erkenning van de beroepskwalificatie vleesbewerker

Dan zal je zien dat dit net iets meer is dan een gewone verkoopster.

JPV

#14 , 13 nov 2013 19:53

Daar wil ik niet over discuseren, een beenhouwerij zoals de TS is volgens zijn schrijven kan je niet vergelijken met een Renmans, daar komt alles gesneden toe en dit is gemakkelijker dan in een beenhouwerij zelf het vlees af te snijden of de varkensribben zelf te hakken.
de OP heeft het over verkoopspersoneel, niet over medewerker slagerij.

'Medewerker Slagerij (m/v)'
b. Definitie
'Helpt en ondersteunt de slager in zijn activiteiten, teneinde producten klaar te maken om deze in een consumptiecircuit te brengen onder de vormen van vlees, vleesbereidingen, vleesproducten of bereide gerechten.'

Een verkoper behoort niet tot de categorie "medewerker slagerij". Het barema voor verkooppersoneel in een kleine slagerij (PC 202) voor iemand met de maximale ancienniteit is 1.890,46 euro per maand.

Oja: Ik kom zelf uit een slagersfamilie, ook m'n schoonvader was slager (rest van schoonfamilie vleesboeren).

denlowie

#15 , 14 nov 2013 04:59

[quote="JPV"]
Een verkoper behoort niet tot de categorie "medewerker slagerij". Het barema voor verkooppersoneel in een kleine slagerij (PC 202) voor iemand met de maximale ancienniteit is 1.890,46 euro per maand.

Wij hebben ze altijd tot 2006 (einde onze slagerij)ze moeten betalen onder het PC119.03, en wij hebben toen al ze ver boven het minimum moeten betalen, het is ook altijd zaterdag en zondag werk, daar staan er weinig in de rij om te mogen komen werken.

Terug naar “Archief”