bediende ontslaan wegens ziekte

marcelgent
Topic Starter

bediende ontslaan wegens ziekte

#1 , 11 nov 2013 13:52

Hallo,
ik ben een zelfstandige van een slagerij,
de winkel werd gerund door twee winkelmeisjes, allemaal goed en wel,heel content van
tot er eentje een burn out kreeg, inmiddel sis ze twee maand thuis en net bericht gekregen dat ze nog drie weken krijgt.
Het is niet dat ik het ni geloof, maar mijn grootste probleem is men winkel die moet blijven draaien.
Nu wordt dit opgevangen door mezelf, maar zo geraak ik eronderdoor, productie+verkoop, 16a17 uur per dag is me te veel.
Ik kan niemand anders aannemen want een interim is ons te duur, en als ze binnen drie weken terugkomt ben ik verplicht ze terug aan te nemen.
kan ik ze ontslaan wegens nadeligheid voor de zaak, welke vergoeding moet ik betalen, ze werkt hier sinds juli als bediende.
Of is ontslag om deze reden onwettig,, of zijn er andere oplossingen?

alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 11 nov 2013 14:29

Na een maand valt je bediende toch terug op de ziekenkas zodat je (met een kleine meerkost) het uitgespaarde loon toch kan gebruiken om een interim te betalen?

j.demoor

#3 , 13 nov 2013 09:01

“Art.37.§ 1. Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan heeft ieder der partijen het recht om die te beëindigen door opzegging aan de andere...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).
Hiertoe is geen motivering vereist.