bankkaart gestolen 5 weken later

sabrinad
Topic Starter

bankkaart gestolen 5 weken later

#1 , 15 nov 2013 11:56

Ik krijg een uittreksel van een bank waarvan ik de kaart heel weinig gebruik. 5 weken geleden eens voor een aankoop in een supermarkt, maar sindsdien eigenlijk niet meer.
Nu krijg ik een uittreksel dat er later die dag enkele honderden euro's is afgehaald met die kaart.

Ik ga naar die bank en ze zeggen: binnen zijn er wel camera's, maar de wet zegt ons dat we die beelden maar 4 weken mogen bewaren. Daar kan niemand onderuit. Dus alles voor 14 oktober is voorgoed gewist. Je kan nog klacht indienen tegen onbekenden bij de politie, maar veel maakt dat niet uit, die zaak wordt sowieso geseponeerd.

Iemand raad?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 nov 2013 13:27

Alsnog aangifte doen..
Waar is de bankkaart nu?
Is ze al geblokkeerd?

sabrinad
Topic Starter

#3 , 15 nov 2013 13:30

weg, al 5 weken, maar nu pas opgemerkt. Intussen wel geblokkeerd en is maar eenmalig gebruikt ( lees: misbruikt)

Reclame

artemis

#4 , 15 nov 2013 16:56

Klopt de volgende samenvatting?

U hebt uw kaart 5 weken geleden gebruikt in een supermarkt en bent ze daarna vergeten, verloren of op een andere manier kwijtgespeeld.
Gedurende de daaropvolgende 5 weken hebt u zicht niet gerealiseerd dat u de kaart niet meer in uw bezit had waardoor u ze niet hebt geblokkeerd of enige andere actie hebt ondernomen.
Juist?

Stond uw code toevallig op de kaart geschreven?

sabrinad
Topic Starter

#5 , 15 nov 2013 17:18

Klopt.

Neen, code stond er niet op geschreven. Moet dus over de schouder zijn meegekeken. Ik let niet zo op die kaart, gebruikte ze paar keer per jaar. Was ook visakaart vandaar.
Heb daar nu dus pas uittreksel van gehad als soort afrekening.

puttemanp

#6 , 15 nov 2013 20:15

Lees dit eens:
http://www.eccbelgie.be/images/download ... t_nl_light(1" onclick="window.open(this.href);return false;).pdf

en dit:
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2009121039" onclick="window.open(this.href);return false;

Er is een 'waterkans' dat de uitgever van de kaart verantwoordelijk is.

Groeten,

P.

sabrinad
Topic Starter

#7 , 15 nov 2013 20:26

Enkel tweede link werkt. Wat bedoel je met uitgever van de kaart en waterkans?

zertyx

#8 , 15 nov 2013 21:42

U kan de transactie betwisten: http://www.bcc.be/site/nl/particulieren ... mulier.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Welk gevolg dit heeft, kan ik niet meteen zeggen. Normaal is fraude bij een kredietkaart gedekt door een verzekering die de uitgever van de kaart afsluit voor alle kaarten. Er kan een franchise van toepassing zijn die ten uwe laste valt (bv. 150 EUR).

In uw geval zal u ook mogelijk een bewijsprobleem hebben. De videobeelden zijn weg en het gaat om cash geldafhaling. Een pv van de politie waarbij blijkt dat u klacht hebt ingediend tegen onbekenden is dus een minimum dat u moet hebben.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

sabrinad
Topic Starter

#9 , 15 nov 2013 22:00

De wet zegt dat die beelden na een maand moeten verwijderd worden bij camerabewaking in bank. Is daar nergens een back up van of wordt dat echt gewist omdat men ervan uitgaat dat dit soort incidenten meteen ( of binnen de paar dagen) zou moeten worden aangegeven?

FreelancerIT

#10 , 16 nov 2013 12:22

Als de wet zegt dat de beelden na een maand moeten gewist geldt dat ook voor de backups. :-)

Wat niet wegneemt dat ze waarschijnlijk inderdaad nog wel bestaan, maar nu enkel voor intern gebruik beschikbaar zijn... Daar ga je weinig aan kunnen veranderen.

sabrinad
Topic Starter

#11 , 16 nov 2013 12:32

Bedankt, weet iemand waarom men die termijn van 1 maand hanteert en geldt dat voor alle camerabewakingen ( dus geen onderscheid tussen bank, winkel, tankstation,....) ?

Gaat men ervan uit dat wanneer er zich iets heeft plaatsgevonden dat is gefilmd dat men dat toch wel binnen de maand moet hebben gezien?

zertyx

#12 , 16 nov 2013 19:15

De wetgeving op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer stelt dat die gegevens niet langer mogen worden bijgehouden dan nodig om het doel te bereiken. Alvorens men aan de verzameling van de beelden begint, moet een aangifte gedaan worden bij de Privacycommissie en hierbij moet worden aangeduid hoe lang de beelden worden bewaard. De bank moet dit vervolgens naleven. Allicht komt de termijn van een maand uit een advies van de Privacycommissie.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

sabrinad
Topic Starter

#13 , 16 nov 2013 19:43

hier staat het precies ook nog ne keer: http://www.belgium.be/nl/justitie/priva ... g/gebruik/" onclick="window.open(this.href);return false;
lijkt dus wel degelijk dat die termijn "1 maand" correct is. Kan dat met een advocaat evt worden aangevochten. Ging om een gigantisch hoog bedrag, rond de 500 euro.

Als ik de voorgaande post goed begrijp, is het zelfs niet zeker dat je zelfs binnen de termijn van 4 weken ( stel dat ik het na een week zag) met zekerheid die beelden zou krijgen te zien?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#14 , 16 nov 2013 19:44

Welk type van bankcontactkastje was dat in de supermarkt.
Zo'n grijs bakje?

Neen u krijgt de beelden niet te zien maar politie kan er beslag op leggen.
Daarom oa de aangifte.

sabrinad
Topic Starter

#15 , 16 nov 2013 20:17

Het is sowieso te laat nu. Ja was zo'n bakje.

Terug naar “Archief”