vocht in nieuwbouw

desertrose
Topic Starter

vocht in nieuwbouw

#1 , 15 nov 2013 17:25

Wij hebben in 2009 een nieuwbouw laten zetten, nu zijn er vaatproblemen. De muren van de bijkeuken zijn allemaal vochtig tot op een 40 cm hoogte. De aannemer zegt dat het zijn verantwoordelijkheid niet is en de loodgieter wil niet komen kijken. Wat kunnen wij doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 nov 2013 20:17

Is er onder die ruimte nog een kelder? Indien niet is het bijna zeker optrekkend vocht doordat de waterkerende laag slecht of zelfs niet werd geplaatst. Aannemer is hier 100 % voor verantwoordelijk.
Zie je aan de buitenzijde van de muren soms een donker lijntje lopen? Dit is nl. een zwarte kunstfolie die horizontaal in de muur zit. Deze folie zit gewoonlijk 1 of 2 baksteenlagen boven de volle grond.

chantika

#3 , 15 nov 2013 21:01

Vraag eens raad aan de architect. Heb je soms te hoog grond aangevuld aan de buitenmuur. Is de gevel in het laatste jaar gevoegd? Juist boven de waterkering moet er zo om de meter een open voeg zijn in de buitenmuur. Moeilijk om van achter de computer te gissen waarom al de muren van de bijkeuken vochtig zijn en de andere niet.

Reclame

desertrose
Topic Starter

#4 , 15 nov 2013 22:17

Chantika, ik weet wel dat je dat vanaf de pc niet kunt zien. Mijn vraag is meer van, hoe pakken wij het aan, wie stellen we in gebreke en op welke manier. Architect erbij betrekken is geen optie, totaal niet tevreden over.

mava105

#5 , 16 nov 2013 11:05

Mijn vraag is meer van, hoe pakken wij het aan, wie stellen we in gebreke en op welke manier. .
Beginnen met een juiste diagnose van het probleem. Kan gebeuren via een deskundige van een firma tegen optrekkend vocht en een onafhankelijk architect
Aangetekend zowel aannemer als architect in gebreke stellen. Aannemer wegens slechte uitvoering, architect wegens niet degelijk uitgevoerde controletaak.
Als er geen reactie komt zal je naar de rechtbank moeten, die dan een gerechtelijk deskundige zal aanstellen, van wie je een voorschot op zijn ereloon zal moeten voorschieten, en dat je dan naderhand, als je uw gelijk haalt, wel kan terugvorderen.
Het is echter een procedure die enige maanden (jaren) kan aanslepen.

chantika

#6 , 16 nov 2013 19:47

Chantika, ik weet wel dat je dat vanaf de pc niet kunt zien. Mijn vraag is meer van, hoe pakken wij het aan, wie stellen we in gebreke en op welke manier. Architect erbij betrekken is geen optie, totaal niet tevreden over.
Eerst de oorzaak vinden. Niet te lang wachten om de brandverzekering op de hoogte te stellen. Sommige waterschade is door U polis gedekt. Waterteller controleren op verbruik zo kan je een lek in de toevoer al uitsluiten.

Franciscus

#7 , 16 nov 2013 19:51

En ook eens doen wat Mava105 heeft geschreven.
Is de afvoer van vb regenwater dak wel aangesloten op de riolering?
Loopt die langs die kant?

Terug naar “Archief”