Verhuizen naar het buitenland met exclusief gezag

ikhebeenvraagje
Topic Starter

Verhuizen naar het buitenland met exclusief gezag

#1 , 01 dec 2013 07:27

Beste

Ik vraag me af wat ik juist moet doen. Ik zou naar het buitenland ( Spanje) willen verhuizen met mijn kind.
Ik heb exclusief gezag en de vader heeft sinds anderhalfjaar geen moeite gedaan om ons gezamelijk kind te zien.
Moet ik een procedure opstarten om met mijn kind te verhuizen? Ik vrees alleen dat als mijn ex lucht krijgt van mijn plannen dat hij lasting zal doen niet voor het kind maar enkel om mij te dwarsbomen.
Hoe pak ik dit best aan?

Alvast bedankt voor jullie reacties :)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 dec 2013 16:36

U hebt toch elke maal dat ex niet kwam melding gemaakt bij de politie. Is een niet strafbaar feit maar politie registreert dat wel en u kan daar een attest van bekomen.

ikhebeenvraagje
Topic Starter

#3 , 02 dec 2013 11:57

De politie is op de hoogte dat mijn ex geen moeite doet om gezamelijk kind te zien er zijn gewoon geen afspraken gemaakt maar het staat wel in verschillende verklaringen die ik moest afleggen voor stalking door mijn ex.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 dec 2013 12:21

Vanaf nu elke maal melding maken.

Het beste is dat u van het gerecht toestemming krijgt.
Want dit is toch een grondige wijziging van et vonnis.

U zal vb er mee akkoord meten gaan dat kind gedurende vb vakantieperiodes naar België komt.

Toch eens een advocaat raadplegen... want wij kennen natuurlijk het volledige dossier niet.

ikhebeenvraagje
Topic Starter

#5 , 02 dec 2013 13:17

Ok bedankt voor de tip ! Oke dan weet ik dat ik verdure stappen zal moeten ondernemen.

j.demoor

#6 , 03 dec 2013 08:26

“Art.374.§ 1. Wanneer de ouders niet samenleven, blijven zij het ouderlijk gezag gezamenlijk uitoefenen...In elk geval bepaalt de rechter de wijze waarop het kind wordt gehuisvest en de plaats waar het in het bevolkingsregister wordt ingeschreven als hebbende aldaar zijn hoofdverblijf....§2...Bij gebrek aan akkoord, in geval van gezamenlijk ouderlijk gezag, onderzoekt de rechtbank op vraag van minstens één van de ouders bij voorrang de mogelijkheid om de huisvesting van het kind op een gelijkmatige manier tussen de ouders vast te leggen. Ingeval de rechtbank echter van oordeel is dat de gelijkmatig verdeelde huisvesting, niet de meest passende oplossing is, kan zij evenwel beslissen om een ongelijk verdeeld verblijf vast te leggen. De rechtbank oordeelt in ieder geval bij een met bijzondere redenen omkleed vonnis, en rekening houdend met de concrete omstandigheden van de zaak en het belang van de kinderen en de ouders.”(B.W.)

‘Ik heb exclusief gezag en de vader heeft sinds anderhalfjaar geen moeite gedaan om ons gezamelijk kind te zien‘

‘exclusief gezag’ houdt niet noodzakelijk in dat de vader geen omgangsrecht heeft,ook al oefent hij dit niet geregeld uit. De inschrijving in de bevolkingsregisters bij de moeder verandert niet van rechtswege omdat de moeder naar Spanje verhuist. De vader kan dan wel aan de jeugdrechtbank aanpassing vorderen van de bestaande verblijfsregeling.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

ikhebeenvraagje
Topic Starter

#7 , 03 dec 2013 09:41

Dus als ik het goed begrijp is er op zich geen probleem met het verhuizen naar het buitenland (omgansrecht is niet bepaald door de rechtbank) en zou het voldoende moeten zijn dat er bepaalda data worden vastgelegd voor omgang mijn ex kan gezamenlijk kind enkel onder begeleiding zien vanwege zijn psychische toestand.
Het is niet zo dat er een kans bestaat dat ik niet naar het buitenland kan met mijn dochter.

Terug naar “Archief”