Appartement gekocht : BVBA vorige eigenaar opzelfde adres

sanaki
Topic Starter

Appartement gekocht : BVBA vorige eigenaar opzelfde adres

#1 , 06 dec 2013 12:40

Hoi,

Mijn vriendin en ik hebben in juni 2013 een appartement in Antwerpen gekocht, en wonen daar zelf nu.

De vorige eigenaar is naar Cambodja verhuist, een hele aangename man. Nu blijkt dat zijn BVBA nog op ons adres staat.

Ik heb enkele brieven van een deurwaarder op zijn naam ontvangen, en steeds bezorgd aan zijn moeder. Nu heb ik het deurwaarderskantoor gecontacteerd, blijkt dat er nu een dagvaarding opgestuurd is aan de BVBA, op ons adres. Volgens het kantoor staat die BVBA dus nog bij ons. IK heb dit ook opgezocht op de website van de fod economie, en inderdaad, die BVBA staat nog op ons adres.

Volgens de deurwaarder zou ik langs dienst bevolking moeten gaan om hem te laten uitschrijven, maar om de BVBA te laten uitschrijven zou dat via een gerechtelijke procedure moeten lopen?

Zou ik alvast klacht indienen bij de politie?

Ik weet dat zijn naam op de brievenbus hangt bij zijn mama, misschien staat hij daar nog ingeschreven, maar dat weet ik dus niet.

Thanks

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 dec 2013 12:53

Een adres van een BVBA die blijft daar staan tot dat er een algemene vergadering is geweest en de maatschappelijke zetel is verzet, en als de firma failliet is verklaar dan blijft daar het adres staan tot dat het faillissement is beëindigd en dit kan soms jaren duren, een BVBA moet nu éénmaal een adres hebben en er word niet veranderd zolang het niet in het staatsblad is verschenen.

De brieven van de provincie belastingen en de gewone belastingen zullen daar blijven komen, altijd in de brieven bus stekken met de vermelding woont niet meer op dit adres en na een paar jaar heb je er geen meer.

Als je een btw nummer opzoekt via Graydon, en dan via straat van een gemeente dan zie je veel BTW nummers van bedrijven en mensen die al jaren verhuist zijn.

PS: even de straat waar ik woon opgezocht en daar staan verschillenden bij die al lang overleden zijn, en bvba's die al lang verhuist zijn.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sanaki
Topic Starter

#3 , 06 dec 2013 13:01

En dat heeft geen gevolg? Hij heeft openstaande facturen, dus kan ik hopen dat een deurwaarder niet, na veroordeling, komt kijken op het adres om geld te zoeken, beslag te leggen?

Reclame

denlowie

#4 , 06 dec 2013 13:27

Prettig is anders, maar bij BVBA's is dit wel totaal anders dan bij personen, als het een persoon was kon je hem ambtelijk laten uitschrijven, maar bij een vennootschap ligt dit totaal anders, het moet in het staatsblad gepubliceerd worden, als de deurwaarder komt kan je hem altijd vragen om hem ambtelijk te dagvaarden in faillissement, wat hij hoogst waarschijnlijk ook zal doen zonder dat je hem dit vraagt en dan ben je van al die briefwisseling van af, daar de post van een gefailleerde altijd door gestuurd word naar de curator, en na de sluiting is zijn adres uit het KBO.
Aan u bezittingen kan de deurwaarder zeker niet.

Franciscus

#5 , 06 dec 2013 18:49

Neem contact op met uw kwartierinspecteur.
Deze kan dan
- vaststellen dat de bvba geen belangen meer heeft.
- Pv opstellen gericht aan procureur des Konings om firma 'in gebreke te laten stellen)
- Via hun systeem kunnen zij eveneens de kruispuntbank in kennis stellen zodat dat adres evenzo kan aangepast ( verwijderd) worden.

http://www.juridischforum.be/forum/view ... ppen+firma" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.juridischforum.be/forum/view ... ppen+firma" onclick="window.open(this.href);return false;

j.demoor

#6 , 08 dec 2013 08:40

“Art.8.Het gemeentebestuur spoort de personen op die zonder aangifte te doen in de vorm en binnen de termijn die in artikel 7 voorgeschreven wordt, hun hoofdverblijfplaats in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland hebben gevestigd. Als het onmogelijk blijkt de nieuwe hoofdverblijfplaats op te sporen gelast het college van burgemeester en schepenen de afvoering van ambtswege uit de registers op basis van een verslag van het onderzoek van de ambtenaar van de burgerlijke stand, waarin hij vaststelt dat het onmogelijk is de nieuwe hoofdverblijfplaats te bepalen...De beslissingen tot afvoering van ambtswege bedoeld in het tweede en derde lid nemen aanvang op de datum van de beslissing van het college...”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

‘de personen’ omvat ook de rechtspersonen.

Doe dus (aangetekend) aangifte aan uw gemeentebestuur en stuur alle ontvangen correspondentie terug aan afzender met vermelding ‘woont hier niet’.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Vandebos

#7 , 08 dec 2013 13:30

Als u me via pb een mail adres bezorgt zend ik u een staandaard in te vullen pv dat het voor de kwartierinspecteur stukken makkelijker maakt en een versnelde schrapping van het adres tot gevolg heeft.

Franciscus

#8 , 09 dec 2013 13:06

Als de kwartierinspecteur het niet zou weten staat normaliter in hun systeem
Documenten staan in hun politiesysteem ISLP ( lokale politie) .... worden naar parket verstuurd.
Mocht de kwartierinspecteur het niet vinden staat in de boomstructuur vermoedelijk onder :
==> bestuurlijk => anderen => vestiging firma.
Document geeft aan aan welke diensten het dient te worden verzonden.
Tevens dient nog een afzonderlijk Pv opgesteld inzake vals adres .... bestemmeling eveneens pdK.
Vandebos heeft idd een belangrijk document voor de KBO. :D
Laatst gewijzigd door Franciscus op 09 dec 2013 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.

denlowie

#9 , 09 dec 2013 13:15

Ik geloof toch niet dat men een vennootschap zo maar ambtelijk kan laten schrappen !

Art. 936. <Ingevoegd bij KB 2004-09-01/30, art. 31, Inwerkingtreding : 08-10-2004> De doorhaling in België van de oude inschrijving ten gevolge van de verplaatsing van de statutaire zetel naar het buitenland wordt overeenkomstig artikel 75 bekendgemaakt.

Art. 75. Overeenkomstig de vorige artikelen worden neergelegd :
1° de akten die de oprichtingsakte wijzigen, en die niet onderworpen zijn aan publicatie bij uittreksel;
2° na iedere wijziging van de statuten, de bijgewerkte en gecoördineerde tekst van de statuten, samen met een stuk dat de datum van de bekendmaking van de oprichtingsakte en van de akten tot wijziging van de statuten vermeldt;
3° de akten die volgens dit wetboek enkel moeten worden neergelegd.
Het onderwerp van de akten die naar het voorschrift van het eerste lid moeten worden neergelegd, wordt in de vorm van een mededeling in de Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad overeenkomstig de vorige artikelen bekendgemaakt.

Of met een vonnis van de rechtbank van koophandel !

Of een doorhaling door het niet neerleggen van de jaarrekening, minsten 3 jaar, en dan nog komt er een vonnis .

Franciscus

#10 , 09 dec 2013 13:32

Het is EN een PV dat wordt opgesteld en een Administratieve Akte..

Een gaat naar parket die dan de nodige gerechtelijke stappen zal zetten, kwartierinspecteur opdracht geeft om verder onderzoek te doen. Beslissing volgt snel ( toch volgens Belgische normen). Zeker als blijkt dat het een postbusfirma betreft of een firma die met niets (meer) in regel is.

De AA gaat naar gemeente die verdere controle kan laten uitvoeren en de firma kan laten afschrijven.
Het KBO blijkt ook oa via FAX ..of via het gekoppeld systeem in kennis wordt gesteld en dan ook een procedure kan opstarten.

Blijkbaar weten veel politiemensen zelfs niet dat deze procedures bestaan.

denlowie

#11 , 09 dec 2013 13:51

In Engeland gaat dit zeer snel en niemand hoeft iets te doen !

Als je u jaarrekening niet heeft ingediend , dan word je al na één maand gepubliceerd in de "the London gazette", na 3 maanden nog eens een publikatie, en juist na de 5de maand word je ambtshalve ontbonden(disolvent), en je kan met een zeer grote boete het nog terug in orde stellen maar het kost zeer veel geld .

En eerlijk gezegd hier in Belgie na 3 jaar dit moet je met een korrel zout nemen hoor.

Terug naar “Archief”