Ik weet niet onder welk type recht dit valt, dus post ik het even hier.
Ik ben hier voor basic advies.
Een tijdje geleden stuurde een kennis een pakketje naar mij via standaard post (dus niet aangetekend).
Op een bepaald moment bleek volgens de tracking dat het afgeleverd was. Maar ik had niets ontvangen.
Bij BPost konden ze me geen antwoord geven over deze vreemde kwestie. Ik ben dan gaan navragen in de straat en inderdaad, het was een paar huizen verder geleverd op een verkeerd adres. het pakket stond zomaar aan de voordeur, niet eens in de brievenbus.
Deze persoon heeft het ter goeder trouw teruggebracht naar het lokaal postkantoor en daar werd hem verzekerd dat men "het nodige ging doen".
Sindsdien is het pakket spoorloos.
Ik heb een klacht tegen onbekenden ingediend wegens diefstal van poststukken bij de lokale politie, maar dit heeft tot nu toe geen resultaat opgeleverd.
Een paar dagen geleden stuurde BPOst mij een standaard mail dat hun interne zoektocht niets heeft opgeleverd. Hierin staat het volgende:
Volgens mij ligt de fout echter aantoonbaar bij BPost. Ik heb ondertussen een getekende verklaring van de persoon die het pakket terug heeft gebracht naar het postkantoor.Ter informatie: de zendingen uit het buitenland zijn niet gedekt door onze Algemene Voorwaarden, maar wel door die voorzien in de overeenkomst tussen de afzender en het transportbedrijf in het land van oorsprong.
De regel is dus dat de afzender tot aan de levering eigenaar blijft van de zending. Daarom vragen wij u, in geval van verlies, contact op te nemen met de afzender zodat deze een procedure kan opstarten bij de betrokken verzendingsdiensten, wat dan eventueel kan leiden tot een vergoeding via de afzender of die diensten.
Ik ga er allang van uit dat het pakket verloren is (ik wacht al bijna 2 maand). Ik ben dus op zoek naar een fikse schadevergoeding én voor mij is het een principekwestie.
Wat raden jullie aan?
Ik dacht eraan hen per aangetekende in gebreke te stellen (maar hoe werkt dat juist?) en hen een compromisvoorstel te doen voor een schadevergoeding van 200 EUR. Het item dat verzonden is, had een lage waarde, maar het was een handgemaakt voorwerp en heeft dus een hoge emotionele waarde. Ik had de waarde van 200 EUR ook opgegeven bij mijn dossier bij de klachtendienst van BPost.
Wat als ze niet reageren en/of mijn compromis afwijzen? Om mezelf niet op te hoge kosten te jagen, zou ik dan het vredegerecht willen proberen, is dit mogelijk?
Als ze dan nog weigeren ben ik effectief bereid bpost aan te klagen als jullie tenminste denken dat ik een kans maak. Zoals gezegd, het is een principekwestie voor mezelf.
Dank bij voorbaat!