Pagina 1 van 1

Bpost verliest aangetekende internationale zending.

Geplaatst: 29 dec 2013 15:37
door nero987
Hallo iedereen,

Al een hele tijd volg ik hier mee op het forum, prachtig werk hier!
Voor het eerst kom ik zelf een vraag stellen.

Op 9/11/2013 koop ik in HongKong een kleine action camera.
Dit wordt door de afzender netjes aangetekend verzonden naar mij met tracking nummer RF181604333SG.
Via de track en trace, zowel van eBay als van Bpost kan ik alles netjes volgen.
Tot mijn grote verbazing zie ik plots op 20/11/2013 de status "Zending uitgereikt door bpost TONGEREN MAIL".
Toch heb ik helemaal niets ontvangen.

Ik heb dan een klacht opgestart bij Bpost, na verschillende telefoontjes kreeg ik gisteren eindelijk via email een antwoord:
Beste mevrouw, mijnheer,
Wij hebben uw dossier heel aandachtig gelezen. We begrijpen dat u ontevreden bent en we willen u onze verontschuldigingen aanbieden.
Ter informatie: de zendingen uit het buitenland zijn niet gedekt door onze Algemene Voorwaarden, maar wel door die voorzien in de overeenkomst tussen de afzender en het transportbedrijf in het land van oorsprong.
De regel is dus dat de afzender tot aan de levering eigenaar blijft van de zending. Daarom vragen wij u, in geval van verlies, contact op te nemen met de afzender zodat deze een procedure kan opstarten bij de betrokken verzendingsdiensten, wat dan eventueel kan leiden tot een vergoeding via de afzender of die diensten.
Om de oplossing van uw klacht te versnellen, vragen wij u ons binnen de 10 werkdagen het bijgevoegde formulier van niet-ontvangst CN18 ingevuld terug te sturen naar: bpost, Contactcenter, PB 5000, Internationale klachten te 1000 Brussel
De gevraagde stukken mag u naar ons versturen door te antwoorden op deze e-mail of u bezoekt onze website http://www.bpost.be/support" onclick="window.open(this.href);return false;. Vergeet niet uw dossiernummer te vermelden.
Zodra wij deze informatie ontvangen, zal die naar het land van oorsprong gestuurd worden, zodat het dossier kan worden opgevolgd door de betrokken diensten.
Wij hopen u hiermee van dienst te zijn. Indien u nog vragen heeft, kunt u steeds terecht bij onze Klantendienst op het nummer 022/01 23 45.
Met vriendelijke groet,
Uw klantenadviseur
Hiermee willen ze dus zeggen dat de aangetekende zending, die Bpost verloren is, niet onder hun verantwoordelijkheid valt omdat dit een internationale zending is.
Ik vraag me dan vooral af wie er wél verantwoordelijk is?

Wanneer ik contact opneem met de verzender schuift hij (logischerwijs) de schuld van zich af. Hij heeft immer van Bpost een "proof of delivery" verkregen.

Wat kan ik hier verder mee doen?
Bpost acht de afzender verantwoordelijk, maar tegelijkertijd voorzien zij de afzender een document waardoor de afzender vrijuit gaat.

Het formulier CN18 waar over gesproken wordt in de mail ben ik op dit moment aan het invullen, ik wacht nog even op wat informatie van de afzender.

Alvast bedankt en een prettig eindejaar voor allen,
Mvg,
Bjorn

Re: Bpost verliest aangetekende internationale zending.

Geplaatst: 30 dec 2013 20:12
door nero987
Beste allen,

Na wat opzoekwerk, alsook op dit forum ben ik in de veronderstelling dat ik wel in mijn recht ben.
Ik wil de volgende mail versturen naar Bpost als antwoord op de bovenstaande (vorige post).
Is dit acceptabel? Loop ik vooruit op de feiten? Eis ik dingen die niet kunnen?

Mijn bericht aan Bpost:
Tongeren, 30 december 2013,

Geachte,

De afzender kan niet langer verantwoordelijk geacht worden aangezien Bpost de afzender voorziet van een "proof of delivery".
M.a.w. Bpost bewijst aan de afzender dat de ontvanger het pakket ontvangen heeft. In tegenstelling daartoe kan Bpost op zijn beurt niet aanwijzen dat het pakket is afgeleverd.
Aangezien het een aangetekende zending betreft, dient Bpost ook aan de ontvanger voor te kunnen leggen wie deze zending in ontvangst heeft genomen, en wanneer.
Na herhaaldelijke vraag hiervoor is Bpost niet in staat om aan deze voorwaarden te voldoen.
Om die reden wordt Bpost verantwoordelijk geacht voor het verlies van het pakket, aldaar er van hun kant uit wordt aangegeven:

1. Het pakket gesorteerd te hebben, en aldus in ontvangst genomen te hebben (bron: Track en Trace)
19/11/2013 21:14 Uw zending werd gesorteerd NEW ANTWERPEN X
2. Het pakket afgeleverd te hebben bij de ontvanger (bron: Track en Trace)
20/11/2013 11:39 Zending uitgereikt door bpost TONGEREN MAIL

Punt 2 kan door Bpost niet bewezen worden, aldaar valt de aansprakelijkheid bij hun.

Op het moment van ontvangst door de transporteur verloopt de aansprakelijkheid van de verkoper en schuift deze over naar de transporteur.

Hieromtrent staat in de Belgische grondwet verklaard: Belgische grondwet is volgens mij verkeerd verklaard, moet ik hier wat anders noteren?
HOOFDSTUK IV._ Aansprakelijkheid van de vervoerder.
Art. 17. 1. De vervoerder is aansprakelijk voor geheel of gedeeltelijk verlies en voor beschadiging van de goederen, welke ontstaan tussen het ogenblik van de inontvangstneming van de goederen en het ogenblik van de aflevering, alsmede voor vertraging in de aflevering.

Om deze reden verwacht ik van Bpost een vergoeding voor de verloren goederen.
De algemene voorwaarden inzake de dienstverlening door bpost voorzien in een aantal principes met betrekking tot schadevergoeding:
i. de schadevergoeding stemt overeenstemt met de reële schade met volgende maxima:
- voor gewone zendingen: de frankeerkosten;
- voor aangetekende zendingen: 39 euro;

Het aangegeven bedrag van 39,- euro dient binnen 30 kalenderdagen voldaan te zijn op rekening van:
Jxxxxxxx Bxxxxxx
Bxxxxxxxxweg 000
3700 Tongeren
IBAN: BE20 xxxx xxxx xxxx
BIC: KREDBEBB

Mogelijk verweer kan via elektronische weg of aangetekend schrijven voldaan worden, op bovenstaand adres, of op het elektronisch adres: jxxxxxxxxxxxx@hotmail.com.

In afwachting van een positief gevolg, verblijf ik,
Hoogachtend,
Jxxxxxxxx Bxxxxxx
Kan ik al meteen eisen voor een betaling binnen de 30 dagen?
Kan er nog een stukje achter dat bij niet verweren er automatisch akkoord gegaan wordt met de geëiste vergoeding?

Kortom, is mijn vraag: Kan deze mail zo naar Bpost, en zijn er enige suggesties? De mail is nog niet verzonden.

Mvg,
Bjorn

Re: Bpost verliest aangetekende internationale zending.

Geplaatst: 30 dec 2013 21:44
door Franciscus
Ik denk niet dat er iets van in Belgische grondwet zal staan.
Dit is de grondwet:

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 29#LNK0004" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Bpost verliest aangetekende internationale zending.

Geplaatst: 30 dec 2013 22:21
door nero987
Nee, idd grondwet is dan ook verkeerd uitgedrukt, maar het staat wel in "de wet van vervoer" o.i.d. ik weet niet precies hoe die heet...

Vandaar ook mijn aantekening....

Re: Bpost verliest aangetekende internationale zending.

Geplaatst: 03 jan 2014 11:43
door Gebruiker21
B-post is een RAMP op het gebied van opnemen van verantwoordelijkheid. Ben je al bij je buren geen horen of daar nergens een pakje voor jou is afgeleverd? Bij mij komt het regelmatig voor dat een buitenlandse aangetekende zending gewoon bij de buren gedropt wordt. Volgens mij tekent de postbode dan zelf af, want mijn buren hebben nog nooit moeten tekenen. Tot daar de definitie van "aangetekende zending" voor B-post.

Ik raad je ook aan klacht in te dienen bij de ombudsdienst: info@omps.be.

Re: Bpost verliest aangetekende internationale zending.

Geplaatst: 03 jan 2014 17:37
door nero987
Bedankt voor de reactie,

Daar was ik inderdaad ook al achter, ik bestel op zeer regelmatige basis zendingen vanuit het buitenland en er loopt wel vaker wat mis.
Regelmatig duikt het pakket bij de afzender terug op, zonder dat het pakket terug uitgescand of geregistreerd is bij Bpost.
Na lang zagen en zeveren krijg ik dan altijd de verzendkosten wel terug die ik opnieuw moest betalen aan mijn leverancier...

Ik ben ondertussen ook bij de buren geweest, links en rechts 3 huizen.
Ook daar weten ze van niets.
Het is wekelijkse kost dat we gewone briefpost van elkaar krijgen, en stoppen dat dus ook altijd netjes in elkaars brievenbus.
Ook hier is al melding van gemaakt op de post, maar het betert niet.

Wat betreft de ombudsdienst, dat wilde ik al langer doen, maar ik las hier op het forum van verschillenden dat er daar ook nooit gehoor wordt gegeven aan de klachten.
Ik zal het alsnog melden daar.