Papier van de rechtbank kwijt ivm onderhoudsgeld kind

bm3
Topic Starter

Papier van de rechtbank kwijt ivm onderhoudsgeld kind

#1 , 05 jan 2014 11:04

Beste mensen,

ik ben een paar jaar geleden naar de rechtbank geweest voor onderhoudsgeld van mijn kind op papier te zetten.
Nu ik denk dat ik dat papier nodig heb voor DAVO omdat de vader al verschillende maanden niet wil betalen (heeft weer een nieuw vriendin en blijkbaar andere prioriteiten)...
Is er een mogelijkheid om nog aan kopie of zoiets van da papier te geraken en via welke weg zou het dan kunnen?

Met vriendelijke groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 jan 2014 23:13

Dat papier is een vonnis.
U zal best naar de griffie gaan waar het vonnis is uitgesproken (uw identiteitskaart meenemen) en een afschrift van het vonnis vragen.

Niet betalen alimentatie is een strafbaar feit dus ook steeds ( vanaf tweede maal niet betaald) aangifte bij politie doen
http://ouders.tweehuizen.be/p_380.htp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://jeugdrecht.be/?action=artikel_detail&artikel=317" onclick="window.open(this.href);return false;
en ook
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 23&t=49422" onclick="window.open(this.href);return false;

bm3
Topic Starter

#3 , 06 jan 2014 09:26

Dank u wel voor uw antwoord!
Ik wist niet dat ik naar de politie kon gaan ervoor...

Reclame

giserke

#4 , 06 jan 2014 09:44

De politie zelf zal in principe weinig doen, ondanks dat het een strafbaar feit is.
Maar de politie zal wel een PV opmaken, telkens je aangifte doet van niet betalen van alimentatiegeld. Zeker een kopij van de ingebrekestelling (aangetekende brieven) bij de PV laten toevoegen als bijlage.
Dit is vooral belangrijk wanneer je naar de rechtbank gaat, dat je zo aantoont voldoende actie te hebben ondernomen om de alimentatie te bekomen.
Je zal vlotter een gerechtelijke inbeslagname kunnen bekomen.

Franciscus

#5 , 06 jan 2014 16:55

Kan redenering niet volgen.
Politie acteert de aangifte en zal de andere partij via de geijkte procedures verhoren.
Salduz regeling is van toepassing bij verhoor van een verdachte.
(zwijgrecht - recht een advocaat te raadplegen, gratis tolk enz enz)
Als slachtoffer hebt u ook rechten ( u als slachtoffer registeren bij griffie parket - recht op een tolk).
Al de PV's gaan naar het parket die instaat als openbaar ministerie om tot vervolging over te gaan of niet.
Als slachtoffer benadeelde heeft u ook de mogelijk om rechtstreeks de dagvaarden of u burgerlijke partij te stellen via onderzoeksrechter om die het onderzoek te laten voeren.

Bij de aangifte dient een kopie van het vonnis gevoegd ... wegens ...geen betaling ontvangen.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 07 jan 2014 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.

bm3
Topic Starter

#6 , 07 jan 2014 11:44

Gisteren het vonnis gaan halen, wist niet dat het zo gemakkelijk ging.

bm3
Topic Starter

#7 , 09 jan 2014 09:40

Volgens het vonnis moet hij het bedrag indexeren... maar hij betaalt al jaren hetzelfde..
Wat moet hiermee gebeuren? Moet ik vragen om vanaf nu te indexeren of kunnen de achterstallen ook in orde gebracht worden, en hoe?

Mvg

de reden

#8 , 09 jan 2014 10:25

Volgens het vonnis moet hij het bedrag indexeren... maar hij betaalt al jaren hetzelfde..
Wat moet hiermee gebeuren? Moet ik vragen om vanaf nu te indexeren of kunnen de achterstallen ook in orde gebracht worden, en hoe?

Mvg
5 jaar teruggaan , kan via deurwaarder
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

bm3
Topic Starter

#9 , 09 jan 2014 10:38

Via deurwaarder? Wat gaat dat mij dan kosten? Ik wil zelf ook geen zotte kosten doen voor die paar euro meer maandelijks...

Franciscus

#10 , 09 jan 2014 11:44

Niet betalen en dus niet indexeren is een verplichting uit het vonnis dus u kan aangifte doen bij de politie en dan zal er een strafrechtelijke procedure volgen wegens niet (correct) betalen alimentatie.
Strafprocedure is ( zonder advocaat) gratis ...

bm3
Topic Starter

#11 , 09 jan 2014 12:31

Ok, zal het zo doen. Bedankt!

de reden

#12 , 09 jan 2014 12:34

Via deurwaarder? Wat gaat dat mij dan kosten? Ik wil zelf ook geen zotte kosten doen voor die paar euro meer maandelijks...
u moet dat voorschieten voor in geval die niks heeft , heeft die wel iets krijg je die voorgeschoten centen terug

je kan ook eens naar het vredegerecht gaan voor een minnelijke schikking indien de gevraagde som lager dan 1860€ is , is gratis wil je die overeenkomst laten registreren kost dat u amper 1,5€ .
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Franciscus

#13 , 09 jan 2014 14:07

Indien pro deo kan RB ook de deurwaarderskosten verrekenen ( advies van scorpioen) in andere post :oops: topic op dit forum
Laatst gewijzigd door Franciscus op 09 jan 2014 21:18, 2 keer totaal gewijzigd.

bm3
Topic Starter

#14 , 09 jan 2014 14:25

Andere post?

bm3
Topic Starter

#15 , 12 jan 2014 13:44

Kan hier nog een vraag bij over bezoek bij vader?

Kan hij van mij eisen om mijn kind zelf te gaan ophalen bij hem thuis (einde bezoektijd)? En kan hij een deel van het onderhoudsgeld dat hij mij moet achterhouden als hij er zelf mee afkomt? Wat hij van plan is...
Hij is verhuisd naar de andere kant van Belgie zonder er met mij over te leggen. Is voor mij te lang en te duur om te rijden... (ik ben blijven wonen in de buurt waar het kind geboren was)
En ben ik eigenlijk verplicht om het kind mee te geven met hem? Ik zie niks positiefs voor het kind, integendeel, als ze van bij hem komt zie ik een heel verandering in haar gedrag, naar de negatieve kant, zoals tegenspreken, geen stabiliteit meer in gedrag - heel vlug geiriteerd/gefrustreerd worden... Een keer toen ze van bij hem kwam heeft ze "stomme mama" op de vloer geschreven... en veel van dit soort toestanden...
Er is geen vonnis voor bezoekrecht op het moment.
Moest er in de toekomst een vonnis komen voor bezoekrecht, is het dan altijd zo dat ik het kind zelf moet gaan afhalen bij hem? Want dat is ook iets waar hij mee dreigt!

Mvg

Terug naar “Archief”