hoe het huis van mijn moeder overkopen?

jhl
Topic Starter

hoe het huis van mijn moeder overkopen?

#1 , 05 jan 2014 12:19

Wij zouden het huis van mijn moeder (weduwe) willen overnemen. Het huis is haar volle eigendom. Zij is 83 jaar en wij zouden het huis willen overkopen omdat er kosten aan komen en wij dien enkel kunnen doen als de woning onze eigendom is. Volgens verschillende bronnen moeten wij wachten tot zij overlijdt daar wij dan minder erfenisrechten moeten betalen dan wanneer zij het zou schenken.
Er zit namelijk nog een addertje onder het gras : wij hebben op een deel van het perceel een atelier gebouwd via "het opstalrecht". En dat zou de zaak ingewikkelder maken.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 05 jan 2014 13:28

Zijn er broers of zussen ?

jhl
Topic Starter

#3 , 05 jan 2014 15:49

Ik ben alleen. Enige zoon.
Maar zoals ik al zei, doordat er kosten aan de woning komen en mijn moeder dit niet meer kan dragen, zouden wij overwegen om de woning in te kopen.

Reclame

j.demoor

#4 , 08 jan 2014 08:14

“Artikel 48 § 1. De rechten van successie en van overgang bij overlijden worden geheven volgens het tarief aangeduid in onderstaande tabellen :
TABEL I Tarief in rechte lijn, tussen echtgenoten en tussen samenwonenden
Van ... tot ...
0,01 EUR - 50.000 EUR 3 %
50.000 EUR - 250.000 EUR 9 %
Boven de 250.000 EUR 27 % (31 maart 1936 Wetboek Successierechten).

“Artikel 44 Het recht bedraagt 10 ten honderd voor de verkoop, de ruiling en iedere overeenkomst tot overdracht onder bezwarende titel van eigendom of vruchtgebruik van onroerende goederen.”(30 november 1939 Wetboek Registratierechten).

Inzake recht van opstal zie ‘10 januari 1824 Wet over het recht van opstal’ en lees vooraf zorgvuldig uw opstalovereenkomst.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Archief”