vzw of een ivzw of iets anders?

snellemichiel
Topic Starter

vzw of een ivzw of iets anders?

#1 , 18 jan 2014 20:09

Heb nu al heel wat bronnen gelezen over beide vormen.
Nu zit ik met nog een algemene vraag? en met enkele bij-vragen.
Misschien iemand ervaring mee of advies, alles is welkom!

Situatie schets:
Ik en een paar buitenlandse vrienden (ook buiten de Europese unie) hebben iets gemaakt dat helpt bij het verwijderen(weigeren van toegang tot servers) van valsspelers in een on line spel.
U meld iemand aan als valsspeler wij controleren dat en indien nodig bannen wij die persoon, server huurders kunnen hun server aansluiten bij onze ban lijst.
En zo dus verhinderen dat valsspelers hun server joinen wanneer de conventionele anti-cheat software het niet doet.

Nu is het betalen/huren van deze servers niet bepaald een klein bedrag = toch enkele honderden euro's per maand. Wij zouden hiervoor dus graag iets bij ontwerpen voor server huurders.
Hier zowel een gratis als betalend versie voor aanbieden. Een soort van web based log in pagina waar je bepaalde opties kunt aan/uit zetten om je server verder te personaliseren.

Met de inkomsten van deze extra betalende versie zouden wij eigenlijk gewoon break-even willen draaien om zo de servers te kunnen betalen voor zowel de extra dienst.
Als de gezamenlijke website en de servers voor de ban lijst toepassing.

De kenmerken van een IVZW zijn dat:

1. Het een niet-winstgevend doel van
internationaal nut nastreeft;

2. Het een ledenbestand heeft dat zowel openstaat voor Belgen als
voor
vreemdelingen;

3.
Het niet meer dan 2 leden hoeft te hebben.

In mijn ogen voldoen wij aan de kenmerken, wij willen hiermee gewoon break-even spelen. (Winst zal eventueel gebruikt worden voor verdere uitbreiding/investering.)
En internationaal nut, dat blijft voor mij een vaag iets. Ik versta: Het internationaal nut van gamers om in een zo min mogelijk vals spelende omgeving te kunnen spelen en dus te doen aan recreatie?
Als leden willen wij enkel de 'kern'(diegene die geholpen hebben) toelaten aan ons project, die zowel belgen als niet belgen/niet Europeanen zijn.

____

Wij willen voor ons ook de aansprakelijkheid uiteraard beperken en gaan hiervoor steevast voor de rechtspersoonlijkheid.
Alleen omdat we met niet-belgen zitten kunnen wij geen vzw aangaan, maar een ivzw dat opzich iets moeilijker ligt met hun eisen en afsluiting, zowel voor het verkrijgen van rechtspersoonlijkheid dat via kb moet.
En wegens authentieke akte vermoed ik ook dat de kostprijs van een ivzw hoger gaat liggen dan bij de traditionele vzw en dan spreek ik nog niet over het maanden wachten op de erkenning van rechtspersoonlijkheid.

____

Bij deze enige/mening/adviezen?

Hoofd kern is dat we onszelf willen profileren als non profit en daardoor het bevorderen van sponsoring willen aangaan voor servers en auteursrechten op bescherm materiaal. Dat we effectief geen winst op het oog hebben.
Wij willen hierbij de oprichtkosten en beheerskosten zo laag mogelijk houden om zo break-even te bereiken en eventueel verdere winsten gebruiken voor het verder ontwikkelen van het systeem of andere in die context. Daarin probeer ik dus de juiste/goedkoopste juridische structuur(vennootschapsvorm) te vinden.

Vriendelijke groeten en bedankt voor de eventuele antwoorden.

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding