Mijn neef kocht eind november een nieuwe IPhone ter waarde van 800 euro. Hij had deze twee weken in zijn bezit. Op een avond wordt hij aangesproken aan een benzinestation met de vraag naar een straat in Antwerpen. Hij is zo vriendelijk om te kijken via Google Maps om de straat te zoeken. Terwijl hij hiermee bezig is wordt de IPhone uit zijn handen gerukt. De dieven zijn weg, alles is gefilmd met de camera's van het benzinestation, ook de nummerplaat van de dieven.
Hij doet aangifte bij de politie. Hij kan ook aantonen waar de IPhone zich bevindt via de "vind mijn IPhone" app. De beelden van de camera van het benzinestation zouden opgevraagd worden. Hij krijgt enkelen weken geleden een bericht dat de zaak gesloten is.
Ondertussen koopt hij half december een nieuwe IPhone. Als hij deze aansluit op zijn computer krijgt hij alle info van zijn oude IPhone op zijn nieuwe (via ICloud) Dus ook het adres, telefoonnummer , de familiekiekjes, de zaak,... van de nieuwe eigenaar (dief of degene die hem gekocht/gekregen heeft ) Telkens hij nieuwe info op zijn nieuwe IPhone zet wordt die verwijderd door de andere . De oude IPhone bevindt zich in Rijsel (Frankrijk) Hij had de oude IPhone bewust nog niet geblokkeerd in de hoop dat de politie iets met de informatie zou doen. Niet dus. Hij schrijft ondertussen ook een bericht naar de "dief" met de vraag om zijn IPhone op te sturen. Er gebeurt niets dus hij besluit de IPhone in Frankrijk te blokkeren (hij kan alleen via speciale code deblokkeren) omdat hij teveel last ondervindt op zijn nieuw toestel (gegevens die gewist worden,...)
Ik ben (familie) zelf wekelijks in Rijsel. Kan ik nu met het aankoopbewijs van de IPhone naar de betrokkene gaan en "dreigen" dat hij het toestel terug moet geven. Of zeggen dat de politie hem anders zal komen ophalen? Moet ik contact opnemen met de politie in Rijsel?