Nieuwe IPhone gestolen

cath11
Topic Starter

Nieuwe IPhone gestolen

#1 , 21 jan 2014 08:25

Mijn neef kocht eind november een nieuwe IPhone ter waarde van 800 euro. Hij had deze twee weken in zijn bezit. Op een avond wordt hij aangesproken aan een benzinestation met de vraag naar een straat in Antwerpen. Hij is zo vriendelijk om te kijken via Google Maps om de straat te zoeken. Terwijl hij hiermee bezig is wordt de IPhone uit zijn handen gerukt. De dieven zijn weg, alles is gefilmd met de camera's van het benzinestation, ook de nummerplaat van de dieven.

Hij doet aangifte bij de politie. Hij kan ook aantonen waar de IPhone zich bevindt via de "vind mijn IPhone" app. De beelden van de camera van het benzinestation zouden opgevraagd worden. Hij krijgt enkelen weken geleden een bericht dat de zaak gesloten is.

Ondertussen koopt hij half december een nieuwe IPhone. Als hij deze aansluit op zijn computer krijgt hij alle info van zijn oude IPhone op zijn nieuwe (via ICloud) Dus ook het adres, telefoonnummer , de familiekiekjes, de zaak,... van de nieuwe eigenaar (dief of degene die hem gekocht/gekregen heeft ) Telkens hij nieuwe info op zijn nieuwe IPhone zet wordt die verwijderd door de andere . De oude IPhone bevindt zich in Rijsel (Frankrijk) Hij had de oude IPhone bewust nog niet geblokkeerd in de hoop dat de politie iets met de informatie zou doen. Niet dus. Hij schrijft ondertussen ook een bericht naar de "dief" met de vraag om zijn IPhone op te sturen. Er gebeurt niets dus hij besluit de IPhone in Frankrijk te blokkeren (hij kan alleen via speciale code deblokkeren) omdat hij teveel last ondervindt op zijn nieuw toestel (gegevens die gewist worden,...)

Ik ben (familie) zelf wekelijks in Rijsel. Kan ik nu met het aankoopbewijs van de IPhone naar de betrokkene gaan en "dreigen" dat hij het toestel terug moet geven. Of zeggen dat de politie hem anders zal komen ophalen? Moet ik contact opnemen met de politie in Rijsel?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 jan 2014 09:55

Weet je wel zeker dat de persoon die de IPhone nu heeft, ook de dief is? Voor hetzelfde geld is het een nietsvermoedende "koper".

Ik zou me eerst focussen op het feit dat de politie hier de zaak gesloten heeft, terwijl er zoveel informatie is. De nummerplaat van de dief, was dit een Belgische? Indien ja, wat is er dan met deze informatie gedaan?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

cath11
Topic Starter

#3 , 21 jan 2014 10:18

Nee ik ben niet zeker zoals ik in topic ook schrijf. De persoon kan ook de IPhone gekocht of gekregen hebben.

Reclame

Gebruiker21

#4 , 21 jan 2014 11:12

Dan kan je niet zomaar die persoon gaan beschuldigen van diefstal. Zoals reeds gezegd: ik zou de piste bewandelen dat de politie hun werk misschien niet gedaan heeft zoals het hoort... (met de nadruk op "misschien")
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus

#5 , 21 jan 2014 13:38

Belgische politie is bevoegd in België niet in Frankrijk (behoudens een aantal regels inzake internationaal volgrecht of zelfs bij bepaalde gelegenheden tussenkomen).

Politie België stelt parket in kennis... deze kunnen dan hun Franse evenknie in kennis stellen met vraag aldaar onderzoek verder te zetten.
Mogelijk zal er al een onderzoeksrechter aangesteld zijn gezien er onderzoeksdaden moeten gesteld worden... via parket België naar parket Frankrijk die ook een onderzoeksrechter moeten anstellen.
Dit alles met /via rogatoire opdrachten.

Soms gaat het wat sneller - voor verdwijningen - dat er via parketten toch toelating komt dat politiediensten kunnen samenwerken.

Gebruiker21

#6 , 21 jan 2014 15:14

Aan de topic starter: was de nummerplaat van de dieven een Belgische nummerplaat? Indien ja, is de eigenaar van die wagen ondervraagt?

j.demoor

#7 , 23 jan 2014 08:44

“Art.64.De klachten die aan de procureur des Konings zijn gericht,kunnen door hem samen met zijn vordering aan de onderzoeksrechter worden doorgegeven...“(17 november 1808 Wetboek van Strafvordering=Sv.).
U kan dus klacht neerleggen bij de politie,eventueel ten laste van onbekende.
”Art.28’5(vgl.art.57).§1.Behoudens de wettelijke uitzonderingen is het opsporingsonderzoek geheim...§2...delen de procureur des Konings en elke politiedienst die een persoon ondervragen,deze persoon mee dat hij kosteloos een kopie van het proces-verbaal van zijn verhoor kan krijgen(vraag dan zulke kopie met P.V.nummer)......Art.47’2...4.Aan het einde van zijn verhoor geeft men de ondervraagde persoon het proces-verbaal van zijn verhoor te lezen(lees dan zorgvuldig en doe zonodig verbeteren)...”(Sv.)

”Art.5bis...§1/1. De persoon die een klacht indient bij de politiediensten, zal systematisch worden geïnformeerd over de mogelijkheid om de hoedanigheid van benadeelde persoon te verkrijgen en de daarbij behorende rechten...§ 2. De verklaring wordt gedaan in persoon of door een advocaat. De verklaring bevat :... De verklaring, waarvan akte wordt opgesteld die bij het dossier wordt gevoegd, wordt afgelegd op het secretariaat van het openbaar ministerie, op het politiesecretariaat, bij de politieambtenaar die het proces-verbaal opstelt of wordt per aangetekende brief aan het secretariaat van het openbaar ministerie toegezonden...§ 3. De benadeelde persoon heeft het recht bijgestaan of vertegenwoordigd te worden door een advocaat. Hij mag ieder document dat hij nuttig acht doen toevoegen aan het dossier. Hij wordt op de hoogte gebracht van de seponering en de reden daarvan, het instellen van een gerechtelijk onderzoek en de bepaling van een rechtsdag voor het onderzoek- en vonnisgerecht. Hij heeft het recht te verzoeken om inzage van het dossier te nemen en er een afschrift van te verkrijgen.”(17 april 1878 Voorafgaande Titel Wetboek van Strafvordering=V.T.Sv.)

INDIEN de procureur strafvordering instelt: ”Art.4.Onverminderd het recht om de zaak bij de burgerlijke rechter aanhangig te maken,kan eenieder die door het strafbaar feit schade heeft geleden,nadien door middel van een ter griffie ingediend verzoekschrift...kosteloos verkrijgen dat het in het vorig lid bedoelde strafgerecht uitspraak doet over de burgerlijke belangen...“(V.T.Sv.)

INDIEN de procureur geen strafvordering instelt : "Art.63.Hij die beweert door een...wanbedrijf te zijn benadeeld,kan daarover bij de bevoegde onderzoeksrechter klacht doen en zich burgerlijk partij stellen..."(Sv.).
‘De onderzoeksrechter bij wie een benadeelde zich aanmeldt kan de zaak zelf niet naast zich neerleggen of zonder gevolg klasseren,of zelf een beslissing nemen aangaande zijn onderzoeksverplichting‘(Cass. 20 maart 1882,Pas. 1883,I,28).

‘Op een avond wordt hij aangesproken aan een benzinestation met de vraag naar een straat in Antwerpen’

Ik leid hieruit af dat het misdrijf in België gebeurde,zodat het Belgische gerecht het nodige moet doen(al dan niet met Franse hulp).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Archief”