inschrijvingsgelden van een reunie en nalatenschap

meesje
Topic Starter

inschrijvingsgelden van een reunie en nalatenschap

#1 , 08 feb 2014 19:50

Later dit jaar organiseer ik een reunie van oud-medestudenten.
Het is een volledig dagprogramma met ondermeer ontbijt en lunch + diverse bezoeken met gidsen enz.

Het inschrijvingsgeld dat ik moet aanrekenen om de kosten te dekken is behoorlijk hoog. Ik verwacht een 100-tal inschrijvingen en teneinde geen onaangename verrassingen te hebben is de deelnameprijs (enkele maanden) vooraf te betalen bij de inschrijving.
Zo zal ik een som ontvangen van rond de 10 000 EUR.

Nu stel ik mij de volgende (hopelijk hypothetische) vraag: wat gebeurt er indien ik zou overlijden voor de reunie plaatsvindt? Die 10 000 EUR zou om in mijn nalatenschap vallen.

Vraag: hoe kan ik dat risico vermijden? Ik zal wel een tijdelijke rekening voor dit doel openen waarop kan worden gestort, maar die zal wel op mijn naam staan....
hoe duidelijk stellen dat er tegenover dit tegoed een "schuld" staat?
Waar een weg is is een wil.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 09 feb 2014 08:55

Het is hoe dan ook best een andere (tijdelijke) rekening te openen voor zo'n evenement. Vraag om een bijkomende titel, te gebruiken , vb. 'reünie'. Dan kunnen die gelden afgesplitst blijven van uw andere tegoeden. Bij afstel van het evenement , zijn de inschrijvers schuldeisers van die rekening.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 feb 2014 11:38

Samen met een vriend heb ik dat destijds ook gedaan. We openden een rekening op naam van "reünie klas xxxx 1966", met als volmacht dragers onzer beide namen. Er werd in totaal ongeveer 15.000 € op die rekening gestort, waaronder ook sponsering van diverse bedrijven. Alle uitgaven werden ook betaald via die rekening, en ze werd na 6 maanden (als ze weer op nul stond) afgesloten en opgezegd.
Gezien we beiden nog in leven zijn, hebben we geen erfenisproblemen ondervonden.

Reclame

wanton

#4 , 09 feb 2014 13:23

Beter nog is een rekening openen op naam van 'reünie' met 2 personen. Dit betreft een feitelijke vereniging , zodat duidelijk is dat de gelden geen persoonlijk tegoed is. Dde personen zijn enkel de verantwoordelijken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Archief”