woonhuis in eigendom van moeder 2/3 en 1/3 van zoon

ritm
Topic Starter

woonhuis in eigendom van moeder 2/3 en 1/3 van zoon

#1 , 14 jul 2007 00:51

Situatie:
Huis is van moeder en van zoon, 1/3 van de aankoopsom nam hij voor zijn rekening. Mijn echtgenote is de dochter.
Door geschil is zoon verhuisd, en eist nu zijn 1/3deel terug in geld.
Huis dient nu geschat te worden, om alzo 1/3deel te bepalen.
Moeder kan dat 1/3deel niet terug betalen aan zoon.
Mijn echtgenote wil nu dat te bepalen 1/3deel voor haar rekening nemen en een lening af sluiten, om alzo haar moeder te kunnen laten verder wonen in het huis.
Ik heb haar verteld dat wij dat financieel niet kunnen dragen. Ons eigen huis is zelf nog niet afgewerkt, eigen lening zit in de helft van de looptijd en dan een lening afsluiten voor iemand anders zijn huis(20jaar of meer)
Zelf zou ik heel erg graag mij schoonmoeder willen helpen, maar dit gaat mijn petje financieel te boven.
Wie herkent zich in zulke situatie en wil zijn bevindingen delen?
Wie kan mij advies -of raad geven?
Welke risico's zijn hier aan verbonden op korte en-of op langere termijn?
Kan iemand mij raad geven over de houding die ik dien aan te nemen in deze zaak?
Wat bij overlijden van de moeder, komt zoon dan nog in aanmerking voorzijn deel in het huis?
Hoe kan ik mijn echtgenote overtuigen om geen financiele risico's te zullen nemen voor haar gezin enkel alleen om het behoud van het huis van de moeder.
Groeten
ritm

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
YoeriS

#2 , 14 jul 2007 01:10

dit is niet zozeer een juridische vraag, maar financi?el van aard.
Het is inderdaad zwaar om een extra lening af te sluiten, maar toch is het niet geheel onverstandig.
Met een (extra) hypotheek op het huis van haar moeder kan die 1/3 misschien nog te dragen vallen (hangt natuurlijk van de waarde van het huis af). Het is ook nooit verloren aangezien uw echtgenote ook een rechtmatig erfgenaam is en het huis later zal erven.
Zij zal 2/3 erven en haar broer 1/3, want er valt 2/3 te verdelen van haar moeder. Met de stijgende prijzen van de vastgoedsector heeft ze dan toch een streepje voor.
Laat deze vermogensverschuiving wel op papier zetten, zodat later niet het tegendeel kan worden bewezen (als 1/3 van de zoon ook bij de notaris staat geregistreerd zal ook hier een wijziging moeten worden aangebracht)

Ik kan natuurlijk uw rekening niet maken, en de enigste optie naast de lening verschaffen is dan ook het huis verkopen en dat haar moeder gaat huren of een appartementje koopt.
Probeer in het laatste geval toch haar een appartement te doen kopen, dit zal met het oog op de toekomst toch gunstiger zijn voor jullie dan ze gaat huren.

PS: Ik herken mij niet in die situatie, ik heb gewoon de logica gezocht in uw vraagstelling. Maar alleen u kan de risico's afwegen tegenover de "voordelen". Die voordelen zullen echter pas geplukt kunnen worden binnen x aantal jaar wanneer haar moeder komt te overlijden.

Reclame

Terug naar “Archief”