Verefening verdeling

chester
Topic Starter

Verefening verdeling

#1 , 14 nov 2007 14:22

Hallo iedereen ,

Ik ben hier nieuw en heb nog wat zoekwerk om wegwijs te geraken in jullie forum .
Graag had ik een vraag gesteld .Ik ben al 5 jaar niet meer met mijn ex en zit nog altijd in een vereffening verdeling die volgens het er na uit ziet nog jaren zal duren .Ik heb recht op de helft van de gezamelijke eigendom .Mijn ex wil het huis kopen maar weinig centjes voor geven .Kan ik nu al via kortgeding een voorschot vragen van het huis dat ze wil aankopen ?Is dit wettelijk of zou dit een proces zijn die veel kans maakt dit te verliezen ?

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 16 nov 2007 09:13

‘De echtgescheiden vrouw kan,om in haar onmiddellijke behoeften te voorzien,vorderen dat haar een provisionele uitkering wordt toegekend waarvan het bedrag,ingeval de tegenvordering toegewezen wordt,kan worden teruggevorderd op alle goederen van de vrouw,of nog dat haar een voorschot wordt toegekend op de goederen die haar moeten toekomen bij de vereffening van het huwelijksvermogensstelsel dat tussen de partijen bestond‘(Cass. 30 april 1964,Pas. 1964,I,922,R.W. 1965-66,296,R.C.J.B. 1965,279,noot RIGAUX,F.,J.T. 1964,421,noot BOELS,J.).

‘om in (uw) onmiddellijke behoeften te voorzien’ kan u dus een dergelijke vordering instellen.Het bestaan van die ‘onmiddellijke behoeften’ zal u wel moeten aantonen,alsmede de mogelijkheid die uitkering terug te betalen met uw deel van de boedel.

‘16...Aldus kan de vervanging van een gerechtelijk aangestelde boedelnotaris gewettigd zijn wanneer deze notaris geen blijk zou hebben gegeven van de nodige ijver die men van hem/haar mag verwachten bij de uitvoering van zijn gerechtelijke opdracht die erin bestaat de vereffening af te wikkelen 43’(C.DE BUSSCHERE,Enkele aspecten van het beroep van notaris in het begin van de eenentwintigste eeuw,R.W.2007-2008,471).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Archief”