schatting

gypsi
Topic Starter

schatting

#1 , 19 mar 2008 08:58

waar kan men een schatting van een huis laten doen?bij de bank ,zelf als men geen lening van doen heeft?of waar anders?aan de hand van wat doen ze een schatting?ligging,staat van het huis en...
mag men dat als argument nemen voor het kopen?heeft dat invloed op een aankoop?wat kost zo een schatting?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lori

#2 , 19 mar 2008 09:58

waar kan men een schatting van een huis laten doen?bij de bank ,zelf als men geen lening van doen heeft?of waar anders?aan de hand van wat doen ze een schatting?ligging,staat van het huis en...
mag men dat als argument nemen voor het kopen?heeft dat invloed op een aankoop?wat kost zo een schatting?
Ik heb net zo'n schatting net laten doen door een landmeter/expert van onroerende goederen .In zijn verslag krijg je drie prijzen te zien .De normale verkoopwaarde,dan de openbare waarde die is opgesplitst in Vrijwillige verkoopwaarde en als laatste de gedwongen verkoopwaarde .Die laatste is als er een faling is en het pand wordt aangeslagen .Als je gewoon verkoopt zonder bepaalde reden dan neem je de eerste verkoopwaarde.Het kosten me 250€ + 21% btw.Hier in mijn geval lag de geschatte waarde veel hoger dan ik zelf had verwacht en heb dan maar terug contact opgenomen met die man en die zei dat zijn waarde ook de waarde is die je er zeker voor moet krijgen !Er wordt uiteraad rekening gehouden met afwerkingsgraad, hoogwaardige materialen ,de ligging en grondopp. , de omvang/grootte van het pand uiteraard ,ook hoe grondig het eventueel gerenoveerd werd .In mijn geval kon men niet verder gaan op kadastraal inkomen omdat dit nog aangepast moet worden .Of het instapklaar is ....Ze nemen ook vergelijkingspunten in de buurt .
Je hebt nadien dit verslag in handen om te argumenteren hoe veel het wel waard is .Schattingen van de bank zijn nooit zo hoog als van een landmeter schatter ,bij de bank komt het er maar op aan in geval van dwingende verkoop hun geld te krijgen en dan gaan ze u niet volledig vergoeden.Uitleg zelf net gekregen van mijn bankkantoor .

gypsi
Topic Starter

#3 , 20 mar 2008 09:14

bedankt lori voor u antwoord, nu weet ik wat meer,zal overwegen als het vandoen is ,want, zo te lezen kost het wel veel geld?maar weet dus dat de bank te wijnig schat

Reclame

Lori

#4 , 20 mar 2008 09:45

Veel succes ermee .
Ik kan je nog meegeven ,als je pand in het Antwerpse provincie ligt dan duurt het vandaag de dag toch gemakkelijk 4,5 maand voor je een koper vindt ,dus zeker niet wanhopen.Als je pand in een hogere prijsklasse ligt ,kan dit zelfs oplopen tot gemakkelijk 6 maanden .

Terug naar “Archief”