verbreking huurcontract

pluimpje
Topic Starter

verbreking huurcontract

#1 , 31 mar 2008 19:45

Ik als verhuurder heb een kamer verhuurd voor 1 jaar met domicilie.
Voor ondertekening vertelde de persoon mij dat hij een schuldbemiddelaar had.
Ik heb dan voor de ondertekening contact opgenomen met de schuldbemiddelaar.
Ik vertelde hem dat de waarborg (2 maand) eventueel gevraagd zou kunnen worden aan het OCMW, maar dat de eenmalige kosten, een vast bedrag , €545 , voor water, verwarming , electriciteit endergelijke door de huurder betaald zou moeten worden.

Uit ervaring weet ik dat een aanvraag voor een waarborg van 2 maand goedgekeurd wordt.

Tot mijn verbazing zei de bewindvoerder dat ik maar 1 maand waarborg aan het OCMW moest vragen. Dat hijzelf de andere maand en de extra kosten zou betalen.

Zoals verwacht , werd de maand waarborg door het OCMW goedgekeurd , de andere maand waarborg werd gestort door de schuldbemiddelaar.

Toen de extra kosten niet betaald werden, heb ik mij tot de huurder gewend die te horen kreeg dat hij het bedrag van de extra kosten maar moest vragen aan het OCMW , want in zijn ervaring met het OCMW zou dit zeker in orde komen.
De huurder heeft 2 maal een aanvraag ingediend , doch beiden negatief. De 2de aanvraag werd ingediend door de huurder doordat de schuldbemiddelaar zei dat dit kwam wegens een foutief gestelde aanvraag.

Na die 2de negatief heb ik mij terug tot de schuldbemiddelaar gewend , die vertelde mij dat de huurder dat dan maar van zijn weekgeld moest betalen waarop de huurder zei dat hij met €70/week dit niet kon.

Ik heb vervolgens mij gewend tot de schuldbemiddelaar en gezegt dat hij dat ook in verschillende malen kon storten.
De schuldbemiddelaar zei toen tegen mij ´weet ge wat: ik betaal die €545 helemaal niet en als ge daar een probleem mee hebt , wend u maar tot de beslagrechter.

Ik heb vervolgens de huurder al laten weten dat het huurcontract niet verlengd wordt.

De beslagrechter heeft mijn verhaal aanhoord en mij documenten opgestuurd die ik in dubbel naar de bewindvoerder moest opsturen.

Vervolgens heb ik contact opgenomen met de schuldbemiddelaar die mij vertelde dat er een schuldplan opgesteld zou worden en dat ik minstens 10 jaar achter mijn geld kon wachten.

Ondertussen ben ik te weten gekomen dat de huurder een ander slot gestoken heeft , waardoor ik een herstelling niet kan doen.
Ik zou niet op de kamer komen, maar je weet nooit of er zich een dringende reden zich voordoet.

Door dat andere slot kan ik ook de kamer niet laten zien aan mogelijke nieuw huurders.

Wat kan ik doen ivm die aangifte van schuldvordering? is een vraag tot verbreking van het contract mogelijk? einde huurcontract 12/08/2008
Wat met de sleutel?

Karl
niet juridisch geschoold

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pluimpje
Topic Starter

#2 , 31 mar 2008 19:50

Ik heb al beroep gedaan op eersteljins advies , maar deze hadden geen ervaring met schuldbemiddeling , deze hadden het document ´aangifte tot schuldvordeering nog nooit gezien´. Hen nog niet geraadpleegd voor de andere problemen.
niet juridisch geschoold

j.demoor

#3 , 02 apr 2008 10:43

“Art.1.§ 1. Deze afdeling is van toepassing op huurovereenkomsten betreffende een woning die de huurder, met uitdrukkelijke of stilzwijgende toestemming van de verhuurder, vanaf de ingenottreding tot zijn hoofdverblijfplaats bestemt...”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Ik ga ervan uit dat hieraan voldaan is en dat de huurder er gedomicilieerd is.

“Art.1675/14...Bij moeilijkheden die de uitwerking of de uitvoering van de regeling belemmeren of wanneer nieuwe feiten zich voordoen terwijl de regeling opgesteld wordt of die feiten de aanpassing of de herziening van de regeling rechtvaardigen, laat de schuldbemiddelaar, de arbeidsauditeur, de schuldenaar of elke belanghebbende schuldeiser, door een eenvoudige schriftelijke verklaring, die ter griffie neergelegd wordt of aan de griffie verzonden wordt, de zaak opnieuw voor de rechter brengen.”(Gerechtelijk Wetboek).

ALLEEN via deze procedure kan de schuldbemiddelaar uw schuldvordering opnemen en overgaan tot geleidelijke betaling,indien de schuldenaar dit met zijn leefgeld niet kan.

“Art.439...wordt gestraft hij die...in een door een ander bewoond huis...binnendringt, hetzij met behulp van bedreiging of...valse sleutels"(Strafwetboek 8 juni 1867).

‘De beslissing dat beklaagde zich schuldig heeft gemaakt aan huisvredebreuk door gebruik van valse sleutels wordt naar recht verantwoord, als de rechter vermeldt dat beklaagde, door het appartement of het huis binnen te gaan tegen de wil van de bewoner ervan, een onrechtmatig gebruik heeft gemaakt van de sleutel die in zijn bezit was‘[Cass. ARC86AF1-1,15 oktober 1986,Arr.Cass. 1986-87,188,Noot:Zie Cass., 9 juli 1872( Bull. en Pas., 1872, I, 448 )].

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

pluimpje
Topic Starter

#4 , 13 apr 2008 06:02

Dat is het nu net , ik heb geen copie van de sleutel van dat nieuw slot , dus binnendringen gaat al helemaal niet.
Dit houdt ook in dat bij ontstaan van enige schade , wateroverlast , brand , dringende medische hulp de toegang niet mogelijk wordt.
niet juridisch geschoold

pluimpje
Topic Starter

#5 , 13 apr 2008 18:40

Als gevolg van een poging tot inbraak in een andere kamer heb ik van de politie een sleutel van het nieuw slot gekregen dewelke ik op het einde van het contract dien terug te geven daar het haar slot is (haar slot is geforceerd geweest en zij heeft het nieuwe slot betaald).

karl
niet juridisch geschoold

Terug naar “Archief”